Stora Resetråden

Reykur

Trådstartare
(har vi nån sån så säg till, så får moderatorn ta bort denna..)

Jag älskar att höra om folks reseplaner, och efteråt höra deras reseberättelser och se bilder. Så här tänkte jag att vi kan prata resor, tips, planer osv. Vilken är er nästa planerade resa? Vilken är den senaste avklarade resan och vad är drömresemålet? Osv osv. Shoot:
 
Nästa planerade resa: Gdansk på tisdag. Vi är borta tisdag till lördag och tanken är att utforska i ett rätt avslappnat tempo.

Den senast avklarade resan var en vecka på Teneriffa. Fick mig att inse att jag verkligen inte är en chartermänniska :D

Drömresemålet ... svårt att säga. Jag vet att jag vill bila runt i Skottland i alla fall :) Nya Zeeland hade också varit fantastiskt.
 
Senast ändrad:
(har vi nån sån så säg till, så får moderatorn ta bort denna..)

Jag älskar att höra om folks reseplaner, och efteråt höra deras reseberättelser och se bilder. Så här tänkte jag att vi kan prata resor, tips, planer osv. Vilken är er nästa planerade resa? Vilken är den senaste avklarade resan och vad är drömresemålet? Osv osv. Shoot:

Jag har tyvärr inte hunnit med någon resa i år :cry:, men hann med 3 st förra året. Berlin/Tyskland i April, Vilnius/Litauen i September och Funchal/Madeira i December.

Drömresemålet har jag tre stycken. :eek: Nya Zeeland, San Fransisco och Mauritius. Jag hoppas att jag lyckas besöka alla dessa resmål innan jag trillar av pinn. Både Mauritius och San Fransisco känns rimliga och möjliga, men Nya Zeeland känns betydligt knepigare. O_o

Planerad resa har jag ingen. Vi skulle ha åkt till Budapest nu i Maj (och kommit hem idag faktiskt) men det blev inställt på grund av graviditet. Hoppas dock på att få till någon solresa i vinter när bebisen kommit. Typ Kanarieöarna i Jan/Feb eller något. :p
 
Vi åker till montenegro på sommarsemestern i år. Åker den 14/6. Flyger till Dubvronik i kroatien och sedan reser vi vidare med buss till montenegro, först staden Kotor och sedan staden Zablajk i nordvästra montenegro. Där är planen att vi ska vandra i nationalparken Durmitor, bestiga några av topparna och kolla in världens näst djupaste flodravin, Tarafloden. Vi har tält, ryggsäckar och kök. Inget bokat nånstans, vad kan gå fel? :cool:

Nya zeeland är ett drömresemål även för mig, vill vandra och kanske uppleva det unika djurlivet!
En annan resa som SKA bli av är tillbaka till island, vi var där förra året i nordvästra island, ett reservat som heter Hornstrandir. Fantastisk upplevelse, men det var allt för dåligt väder för att ta oss ut på hornbjarg, som var lite utav målet.. Vi hade dock en fantastiskt semester där ändå, i regnrusk och 5 grader i 14 dagar. :D Blir fortfarande helt tårögd när jag tänker på den semestern, av glädje.

Cykelgenom albanien står också på listan.
 
Åker på en klassisk charterresa om ett par veckor, två veckor på stranden, drinkar och avslappning väntar! Vilket jag verkligen behöver efter år där jag plöjt som ett ånglok utan stop. Sen skulle jag vilja göra en kombinerad cykel- och whiskysemester i Skottland, men det får nog vänta.

I augusti siktar vi på ytterligare en vecka med sista minuten innan livet drar igång på allvar igen.

:D
 
Nästa inplanerade resan är Cambridge över nyår, längtar super mycket då det är 2 år vi senast var utomlands.
Och senast vi reste var vi i ..Cambridge ( vi blev väldigt förtjusta i staden) & London :D:D

Drömresemål har jag nog inget riktigt, men högst upp på vår lista just nu står nog Island!
Håller mig gärna inom Europa, har flugit både till Brasilen och USA och tycker det är så fruktansvärt tråkigt att sitta på planet så många timmar. Plus att det var lite läskigt att bli utfrågad när man skulle in i USA:o Annars hade jag gärna upplevt New York igen.
 
Nästa planerade: Newmarket i augusti för att gå på galopp. Sedan blir det Egypten och dykning över jul och nyår. På vägen dit en dag i Istanbul då vi tänkte besöka tre världsdelar på 24 timmar.


Det kan hända att det blir något mer.

Senaste: En vecka i New York för en knapp månad sedan.

Drömresemål: Inga speciella men jag vill se mer av Frankrike och gärna åka till Oman, Marrakech och Mocambique.
 
Planer: ingen alls för närvarande, vi brukar resa spontant.

Senaste: 2 veckor i Auroville i södra Indien, min ena dotter har mer eller mindre emigrerat dit så vi var och hälsade på. Det var helt fantastiskt och åker hon tillbaka efter sommaren så åker vi nog dit igen, gärna kombinerat med Sri Lanka

Jag har inga särskilda drömresmål utan jag vill se alla möjliga platser
 
Om man ska åka på en weekend under sommaren, två vuxna och en ungdom. Vart ska man åka om man har en begränsad budget? Sevärdheter, kanske ngn nöjespark eller andra förslag mottages gärna. Bonusdottern nämnde att hon var intresserad av Amsterdam, själv har jag ingen erfarenhet. Paris och Disneyland vore ju inte fel, men inte på högsäsong känns det som (vilket det lär vara där i Juli).
 
Om man ska åka på en weekend under sommaren, två vuxna och en ungdom. Vart ska man åka om man har en begränsad budget? Sevärdheter, kanske ngn nöjespark eller andra förslag mottages gärna. Bonusdottern nämnde att hon var intresserad av Amsterdam, själv har jag ingen erfarenhet. Paris och Disneyland vore ju inte fel, men inte på högsäsong känns det som (vilket det lär vara där i Juli).

Jag slår ett slag för Vilnius. :love: Billigt, litet, trevligt. Men visst, det beror ju på vad man vill göra. Om man inte har så mycket mer intressen än lokala sevärdheter så som tv-tornet, gamla stan och liknande så är det toppen. Maten är både billig och kanon. :up: Nöjesparker är det nog sämre med. :D

Berlin är ju annars en klassiker. Det är ju inte så dyrt och det kryllar av sevärdheter och aktiviteter. En bit utanför Berlin finns bl.a Europas största äventyrsbad vilket kanske kan locka? Och i Berlin finns såklart Berlin Zoo!

Barcelona brukar locka turister och är populärt, men jag själv var måttligt imponerad. :down: Visst, trevlig stad och så men den kändes otroligt överhypad O_o
 
Kan väl tillägga att dottern är fascinerad av historiska händelser, som andra världskriget etc. Tänkte direkt att eventuellt besöka koncentrationsläger, typ Auschwitz, men jag vet inte om jag skulle fixa det! :crazy:
 
Jag slår ett slag för Vilnius. :love: Billigt, litet, trevligt. Men visst, det beror ju på vad man vill göra. Om man inte har så mycket mer intressen än lokala sevärdheter så som tv-tornet, gamla stan och liknande så är det toppen. Maten är både billig och kanon. :up: Nöjesparker är det nog sämre med. :D

Berlin är ju annars en klassiker. Det är ju inte så dyrt och det kryllar av sevärdheter och aktiviteter. En bit utanför Berlin finns bl.a Europas största äventyrsbad vilket kanske kan locka?

Barcelona brukar locka turister och är populärt, men jag själv var måttligt imponerad. :down: Visst, trevlig stad och så men den kändes otroligt överhypad O_o

Tack för tipsen! Ska kolla in dem. Vi är inte ute efter sol och bad, så äventyrsbad går bort.
 
Kan väl tillägga att dottern är fascinerad av historiska händelser, som andra världskriget etc. Tänkte direkt att eventuellt besöka koncentrationsläger, typ Auschwitz, men jag vet inte om jag skulle fixa det! :crazy:

Åh, då finns det ett gammalt kgb-center i Vilnius som är väl värd ett besök. Man får bl.a se fångrummen, testa sitta i cell m.m. Väldigt intressant!
 
@Strindlund Krakow är en oerhört fin och intressant stad (ligger i närheten av Auschwitz och Birkenau). Gdansk har jag ju inte varit i än, men jag hyser goda förhoppningar om att den ska vara intressant på flera sätt (billigt är det i alla fall). Berlin är hippt och mycket kulturminnen.
 
En vecka i min europeiska favorithuvudstad Lissabon i juni. Ska bli galet skönt att bara hasa runt i stan och leva på fisk och skaldjur.

Två jobbresor i sommar: konferens i Oxford och i New York.

Jobbresa till Polen i höst.

Jag gillar att resa lite då och då, ser det som en ganska självklar del av livet. Men jag ser det inte alls som Livets Mening eller Stora Äventyr. Jag bara gör det. Jag gillar att jag kan resa lite mer än jag själv har råd med tack vare jobbet. Det känns väldigt konstigt att tänka sig att jag inte skulle resa alls.

I påskas var jag i Amsterdam några dagar, privat.

Jag brukar inte direkt planera. Jag bokar flyg och så är det klart.
 
Sambon och jag planerar resa till kreta eller Rhodos i höst. Vi har inte bestämt vilket än. Vi var på Rhodos vid den tiden på året för två år sen och var mycket nöjda. Detta skulle i så fall bli en annan del av ön.
Själv är jag nyfiken på kreta, verkar finnas mycket fint där. Vi får se vad det blir.

Ett resmål jag är nyfiken på är Kap Verde. Och då öarna med vulkaner och så, inte de mest turistiga.
Och sen älskar jag Island. Varit där flera gånger och skulle vilja visa sambon denna underbara ö. Vi får väl se när/om det blir av.

Grymt nyfiken på Svalbard också.
Och skulle gärna ta en tur till Norges fjällvärld (fastlandet alltså). Var -99 senast så det var ett tag sen.
 
Nästa planerade resa är en 9dgrs fotokurs till Lofoten i början på Augusti. Det är ett av mina drömresemål och jag ser verkligen fram emot resan.
Ev kanske jag hinner med ngn jobbresa innan dess.

Förra året var jag i Prag, Budapest samt i Manchester (den senaste i jobbet)

Förutom Lofoten så är Indien och Island några av mina drömresemål och om alla planer går i lås så blir det kanske en fotoresa till Island i början på nästa år :)
 
Nästa planerade resa är en 9dgrs fotokurs till Lofoten <snip>

Inte for att Lofoten ar ett drom resemal for mig, men en 9 dagars foto kurs dar kanner jag mig allt lite avundsjuk pa.O_o

Sjalv har jag bara rest till Sverige (och Florida forstass) pa sista tiden for semester. I sommar blir det mycket resande med husvagnen runt USA igen. Det borjar i Florida:p ... HOLY COW det ar bara tva veckor kvar tills jag maste vara ute ur huset :nailbiting: och kan borja min resa med husvagnen.

//hastflicka som genast rusar for att packa en lada till//
 
Kan väl tillägga att dottern är fascinerad av historiska händelser, som andra världskriget etc. Tänkte direkt att eventuellt besöka koncentrationsläger, typ Auschwitz, men jag vet inte om jag skulle fixa det! :crazy:

Låter som Berlin skulle passa! Hipp stad med mycket historia, många sevärdheter och det går att komma undan billigt. Vill ni besöka ett koncentrationsläger så är det enkelt att ta sig till Sachenhausen, men känns det för jobbigt finns det många andra intressanta historiska platser och museum i Berlin.
 
Flyger till Hamburg om två veckor, spenderar två dagar där och sen är det dags att tågluffa i Europa :D
Första stoppet med tåg blir Berlin (där vi fixat sovplats/sällskap via couchsurfing), sen får vi se var vi hamnar. Vi har ingen hemresa bokad, det tänkte vi fixa när vi vet var vi kommer befinna oss när det är dags (vilket blir efter ca 2 v).
Planen är att vi ska resa i östra delen av Europa och hinna med någon dag/dygn på spa längs vägen, i övrigt är det oplanerat och fritt fram för spontanitet.

Innan det här har jag inte varit utomlands sedan jag var 12 (är nu 26). Om man inte räknar vändande båt till Åland en gång då.

Min drömresa just nu vore nog att bila över USA (kust till kust), men det känns inte speciellt genomförbart än på ett tag (det krävs ju en del pengar, tid och någon likasinnad som vill följa med). Så drömresan light är London för shopping och kultur. Om jag inte hittar någon som vill med mig dit så åker jag nog själv i sommar.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 603
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 165
Senast: Araminta
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp