Stora sopsorteringstråden (utbruten från Felköpstråden)

Vitsen med avfallskvarn är ju att matrester ska åka till reningsverket och där bli rötslam, eller vad det nu kallas. Sen vidare till biogasanläggning eller annat lämpligt ställe.
Vet inte om det är så fortfarande men förut skickades rötslammet från Hammarby sjöstad i Sthlm upp till malmfälten för att täcka slagghögar. I Aitik finns en eller flera stora högar som numera är gröna och inte grå.
Berätta mer om vad vi odlar för livsmedel på åkrarna i Aitik.
 
Min poäng i klartext:
Jag tror det vore bättre ur ett hållbarhetsmässigt perspektiv att matrester från Stockholm slutade på närligande matproducerande åkrar än att exporteras 100 mil norrut för att slagghögar inte ska damma.
 
Min poäng i klartext:
Jag tror det vore bättre ur ett hållbarhetsmässigt perspektiv att matrester från Stockholm slutade på närligande matproducerande åkrar än att exporteras 100 mil norrut för att slagghögar inte ska damma.
Än så länge kan vi inte sortera ut tungmetaller, läkemedelsrester och andra mindre lämpade kemikalier ur slaggen.
 
Textilåtervinning är jag lite osäker på. Återvinner man all textil? Gamla lakan? Hästtäcken? Trosor? Strumpor?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
286
Senast: Rie
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
831
Senast: WildWilma
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 964
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp