Storlek horseware

Evolution

Trådstartare
Har en häst som ligger mitt emellan 2 storlekar och verkar stanna där.
Han har 135 nu och det sitter bra i bogen och är hyffsat lagom långt, hade gärna sett 5 cm till. Jag upplever det kort på sidorna dock. Dom få 145 täcken jag testat drunknar han i, framför allt är bogen helt enorm.

HW finns ju bara i 130 och 140 och brukar vara lite stort i storleken har jag hört. Hade det funnits 135 hade ju saken varit given.... Vad göra?

Hade kunnat prova ja, men nu är det rea så har inte den möjligheten.
 
Till ts, jag hade tagit 140 för jag upplever inte dem som lika stora längre. De nytillverkade täckena är inte alls lika långa på sidorna längre. Jag har fått gå upp en storlek på mina utetäcken.
 
Jag har två 135hästar, en räka och en med mycket massa. Båda passar bra i 140, så det hade jag definitivt valt!

Räkan kan även ha 130 (145 blir stort ) medan den maffigare även kan ha 145 (kommer i 130 men blir lite tajt)
 
ändrade mig! Fick gå in och kolla och såg att det inte fanns något mellan 130 och 140. Väldigt konstigt dock att dom har halva mellan alla andra!
 
Har en häst som ligger mitt emellan 2 storlekar och verkar stanna där.
Han har 135 nu och det sitter bra i bogen och är hyffsat lagom långt, hade gärna sett 5 cm till. Jag upplever det kort på sidorna dock. Dom få 145 täcken jag testat drunknar han i, framför allt är bogen helt enorm.

HW finns ju bara i 130 och 140 och brukar vara lite stort i storleken har jag hört. Hade det funnits 135 hade ju saken varit given.... Vad göra?

Hade kunnat prova ja, men nu är det rea så har inte den möjligheten.

Bot har ju ett slags bogskydd med kuddar. Det kanske funkar att ha under 140 så det inte blir för stort! :)
 
Storleksnumreringen är inte så "konstig" som man kan tro, ökningen mellan storlekarna är lika stor hela tiden men översättningen av urssprungsstorlekarna i feet till centimeterstorlekar har gjorts så att det finns 130 och 140 men inte 135.

130 motsvarar 6'0 och 140 motsvarar 6'3. Det kanske finns nån lapp i de täcken du har som det står storleken i feet på? @Evolution

Annars skulle jag spontant säga 140. Jag har en liten normalgrov häst på ca 154 cm som oftast kan ha 135 men drunknar i 145. I Horeware har hon 140, 130 är för kort.
 
Har en häst som ligger mitt emellan 2 storlekar och verkar stanna där.
Han har 135 nu och det sitter bra i bogen och är hyffsat lagom långt, hade gärna sett 5 cm till. Jag upplever det kort på sidorna dock. Dom få 145 täcken jag testat drunknar han i, framför allt är bogen helt enorm.

HW finns ju bara i 130 och 140 och brukar vara lite stort i storleken har jag hört. Hade det funnits 135 hade ju saken varit given.... Vad göra?

Hade kunnat prova ja, men nu är det rea så har inte den möjligheten.

Hw rhino 140 har min som också har liten bog och några cm för stor över ryggen för vanlig 135.
 
min har 135 i andra täcken, 145 hänger i bogen och ger skav.

velade också med storlekarna i horseware men efter att ha provat kompiens 145 blev det ett 140. sitter kanon, är längre än täckena han har i 135 men "lika stort" i bogen
 
Storleksnumreringen är inte så "konstig" som man kan tro, ökningen mellan storlekarna är lika stor hela tiden men översättningen av urssprungsstorlekarna i feet till centimeterstorlekar har gjorts så att det finns 130 och 140 men inte 135.

130 motsvarar 6'0 och 140 motsvarar 6'3. Det kanske finns nån lapp i de täcken du har som det står storleken i feet på? @Evolution

Annars skulle jag spontant säga 140. Jag har en liten normalgrov häst på ca 154 cm som oftast kan ha 135 men drunknar i 145. I Horeware har hon 140, 130 är för kort.

Jag blir lika irriterad varenda gång. I denna tid där man kan googla ALLT så kan folk uppenbarligen inte gå in på tillverkarens hemsida (eller för all del, de flesta som säljer HW brukar ha storlekstabellen) o inse att ge tillverkas i ett annat mätsystem som sedan ÖVERSÄTTS och AVRUNDAS till 5 cms noggranhet.

Vad som dock gör mig ÄNNU mer irriterad är när inte ens säljare kan fatta denna grundläggande jävla grej. Jag vet inte för hur många jag fått uttryckligen förklara att jag söker ett Shirestäcke i 6'6. Inte 135, 145, 155 eller vad just den butiken väljer att översätta dem till. Jag vill ha 6'6, jag SKITER i era jäkla centrimetrar för 6'3 är för litet o 6'9 för stort. Oavsett om ni döper 6'3 till 145 och 6'9 till 155.
 
Jag blir lika irriterad varenda gång. I denna tid där man kan googla ALLT så kan folk uppenbarligen inte gå in på tillverkarens hemsida (eller för all del, de flesta som säljer HW brukar ha storlekstabellen) o inse att ge tillverkas i ett annat mätsystem som sedan ÖVERSÄTTS och AVRUNDAS till 5 cms noggranhet.

Vad som dock gör mig ÄNNU mer irriterad är när inte ens säljare kan fatta denna grundläggande jävla grej. Jag vet inte för hur många jag fått uttryckligen förklara att jag söker ett Shirestäcke i 6'6. Inte 135, 145, 155 eller vad just den butiken väljer att översätta dem till. Jag vill ha 6'6, jag SKITER i era jäkla centrimetrar för 6'3 är för litet o 6'9 för stort. Oavsett om ni döper 6'3 till 145 och 6'9 till 155.


Har väldigt svårt att förstå ditt utbrott om det är på mig eller vad problemet är? :confused::confused::confused:
 
Min som har stl 135 i de flesta andra täcken har amigo bravo i stl 130 som passar men möjligtvis på gränsen till för stort (gjordarna är jättelånga t ex), medan amigo hero i samma storlek är på gränsen till för litet. Det ser ut att ligga bra men när det glider fram när han äter är det egentligen för kort så där skulle han absolut haft en storlek större om jag hade kunnat.

Min erfarenhet av storlekarna beror m a o helt på modellen.
 
Rhino är små, Amigo och Rambo stora.

Min ponny hade 135 i andra märken och 130 i HW Amigo. Det passade helt perfekt. Han var varken grov eller tunn.
 

Liknande trådar

Utrustning Hei, Jeg skal kjøpe horseware amigo ländtäcken, men er usikker på storleken. Har 130 i täcken, og det står at S er for 125 og 130 i...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: blayenka
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 065
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp