Storlek på akvarium för 15cm guldfiskar?

moiran

Trådstartare
I min andra akvarietråd kom jag på att jag har ytterligare en fundering... Min mamma har guldfiskar i sin trädgårdsdamm den isfria delen av året. Framåt vinterkanten tar hon upp dem i och med den årliga dammskurningen eftersom det finns risk att stora delar av dammen fryser, eller till och med blir bottenfrusen.

Det rör sig om två stora fiskar som mäter minst 15cm exklusive stjärtfenor och fyra av deras avkommor där den största kanske mäter 7-8cm exklusive stjärtfenor och de tre andra kanske 5-6cm. Det stora akvariet gick sönder när det plockades fram nu i år, så nu bor de i sitt gamla som hon hade när de två stora var små på bara 64l och där den kortaste sidan är 35cm. Naturligtvis alldeles för litet! Hur mycket utrymme behöver de ha under vintersäsongen, det brukar handla om tre månader lite styvt?

Eftersom fiskarna bor i sadelkammaren, och inte får så mycket uppmärksamhet utöver matning och vattenbyte/akvarieskurning, måste det inte nödvändigtvis vara ett glasakvarie för våran del (det är ju egentligen bara en nackdel eftersom det bara blir tungt och otympligt att flytta (och lätt att det går sönder...;)). Skulle det kunna fungera att ha dem i t.ex. hästarnas sommarvattenkar om det är tillräckligt stort? Eller t.ex. badkar/barnplastpool? Med belysning såklart. Eller mår de dåligt av det? Bör man i så fall täcka det, eller rymmer inte guldfiskar?

Skulle de fara illa om jag flyttar det från sadelkammaren till en tom box i stallet (om ok med plåt-/plastkar ovan), med risken att det blir en tunn isskorpa över karet dagtid när hästarna är ute och det är riktigt kallt ute? Ett stort akvarie tar ju stor plats, och en sadelkammare är ju ofta fullsmockad med saker som det är ändå även utan akvarie...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp