Storlek på elitekipagen

OT rekordet för hoppning till häst är 2,47 meter :eek: satt av ett engelskt fullblod år 1949 http://engelsktfullblod.ifokus.se/articles/4d714663b9cb46222705affe-huaso
Undrar om någon ens är intresserad av att försöka slå det
I texten som stod under bilden så stod det att hästen skadade sig i vänster bakben. Nästan så man avlivade honom. Han kunde sedan inte tävlas mer i dressyr pga skadan så man började träna hoppning istället.
Undra vad det var för skada? Brukar ju vara tvärtom annars dvs att hästen inte håller för hoppningen men dressyr går bra.
 
Är nog inte många elithästar i dag som är under 165, då ska de ha ett enormt talent. De flesta vill ha lite större hästar, har ingen statistik på det men tror de allra flesta ligger runt 170 och det är den stl banan byggs för. Dvs att en väldigt liten häst måste ha ovanligt stor galopp och extra bra teknik. Det är länge sen 160-165 var den vanligaste mankhöjden.

De väldigt långa ryttarna brukar dessutom vara smala som stickor så de väger inte mycket.
 
Jag tror det var hästarnas mankhöjd det pratades om ;) för de flesta hopphästar är nog mellan 165-170 cm i mankhöjd idag. Det fanns en liten häst som heter Flexible som var med i världscupen för några år sedan han var bara 156 cm i mankhöjd och reds av en lång (1,83) ganska kraftig amerikan (Rich Fellers), det såg inte direkt proportionerligt ut :nailbiting: men de kom runt felfritt ett antal gånger.
Kraftig? Vet inte hur han är/har varit annars, men träffade honom i samband med att han (och Flexible) vann WC. Smal som en sticka. Upplevde honom faktiskt som längre.
 
Är nog inte många elithästar i dag som är under 165, då ska de ha ett enormt talent. De flesta vill ha lite större hästar, har ingen statistik på det men tror de allra flesta ligger runt 170 och det är den stl banan byggs för. Dvs att en väldigt liten häst måste ha ovanligt stor galopp och extra bra teknik. Det är länge sen 160-165 var den vanligaste mankhöjden.

De väldigt långa ryttarna brukar dessutom vara smala som stickor så de väger inte mycket.
Även om de flesta hästarna är runt 170 kommer det ju några små med jämna mellanrum ex Itot de Chateu som var drygt 160.
 
Just inomhus är det en nackdel för dom stora hästarna så även ofta när det kommer till tidshoppnin medan för små får ofta problem att nå fram mellan hinder så blir ju en avvägning där.

Stora hästar har mer fördel på utebanor då det är mer tid mellan hindren och inte så många snäva svängar.
 
Av någon anledning så verkar han på många bilder ha en för stor kavaj, eller så är den bara inte slimmad och hänger därför rakt ner. Håller med om att han ser kraftigare ut med kavajen knäppt.

Ja det är nog därför jag uppfattat honom som kraftig jag har aldrig träffat honom utan bara sett honom på tv på flexible.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 878
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 026
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp