Storlek på lunchhage

mahlmt

Trådstartare
Kommer att ha 3 st araber som jag vill fixa en lunchhage i hagen.
Men hur stor behöver den vara?
Har gått o stegat o försökt fantisera hur det kommer att se ut.
Hur stora lunchhagar har ni o till hur många hästar/ponnyer?
 
Kommer att ha 3 st araber som jag vill fixa en lunchhage i hagen.
Men hur stor behöver den vara?
Har gått o stegat o försökt fantisera hur det kommer att se ut.
Hur stora lunchhagar har ni o till hur många hästar/ponnyer?

Har en uppgrusad hage med hölådor till hästarna med två olika gångar till (dvs ej lunchgrind men de äter där) den ytan är ca 24x30-35m. Nåt inhängnat träd och så gångarna dit som är rätt rymliga gör att det inte känns tajt. Känns lagom för de 3 ponnyer/små hästar &1shettis.
 
Beror väl lite på utformningen, en lunchhage som stängs med grind och öppnas automatiskt behöver ju egentligen inte vara så stor till ytan, snarare ha tillräckligt bred ingång och sen så att hästarna kan äta tillsammans. Äter de ur samma lådor/hög kräver det ju inte samma yta som om du ska lägga ut högar som de inte ska bråka om.

@heidi maria s lösning lät som en bra i hennes fall :)
 
Beror på hur matsituationen ser ut över lag, bortsett från lunchen och hur individerna beter sig runt mat utifrån det osv, men genrellt så behöver en lunchhage om hästarna ska släppas in dit en viss tid, vara generöst tilltagen, om hästarna ens det minsta vaktar mat eller står och laddar i väntan på tillgång till lunchhagen osv.
Jag skulle vilja att en sån lunchage är minst 20x30 rent generellt med 3 hästar i hagen, men det beror som sagt mycket på hästindividerna och det låter ju som de känner varandra och går hemma på gården hos en enda ägare osv, så det är ju nästan omöjligt att generalisera om mått osv, men hellre större tilltaget än för lite.
 
Klart det är skillnad på om de kan äta ihop eller om de inte tål någon inom vissa avstånd när de äter.
Minst 30 m på längden tycker jag när jag klampat rundor i hagen. Lättast för mig är att ha den på öppen mark för det blir närmast. Sen kan jag hitta andra lösningar uppe bland stengärden o träd för övriga givor.
Gillar att de kan få vandra till maten så mycket som möjligt.
 
Jag har induviduella hö lådor som jag ger i. det behöver vara en 5-6 meter mellan dem för att hästarna ska ha svängrum då de går fram och tillbaka och byter hö låda titt som tätt. Så en lunch hage till mina 2 halvblod och 2 hö lådor hade behövt vara minst ca; 10*15kvm.
 
2 Ponnyer, en D och en A delar på en lunchhage som är ca 4.5 x 16 meter. Två hölådor men de står oftast och äter ur samma... Nu passade det bra att dela av hagen just där men en något större mathage hade inte gjort något. Ingång till mathagen är mitt på långsidan ca 3 meter brett.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 944
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp