Storlek på travare...Nyfiken!

domino

Trådstartare
Min morbror är amatörtränare och har haft travare i alla år. Min uppfattning är att rasen är en nätt och smidig typ av häst. De flesta jag stött på och sett har också varit av den typen.
Nu är jag nyfiken på er som känner till grova och rätt höga travare vad de har för mor och far samt om ni vet någon specifik travare i historien som gav stora och grova avkommor. Detta är absolut ingen efterlysningstråd eller liknande är bara nyfiken så jag hoppas den inte blir borttagen!
:) :D
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

Våran inhyrda är efter Desert Night och han är både hög och grov.
Trevlig och rejäl ridhäst.(men har gått på trav innan)Han är ljusbrun m. svarta ben, svart man o svans, inga tecken alls. det tycker jag är riktigt snyggt!
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

Lisa Crown efter Lindy´s Crown är 168 cm och mer grov än slimmad.
Maskulint sto kan man kanske säga?
Och ser precis ut som Burton beskrev o tyckte var så fint ;)

Annars tror jag Gentle Star kan lämna ganska stora o grova hästar, iallafall de jag träffat.
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

Låter precis som min häst! Både vad gäller storlek och färg. (Han har heller inga tecken). Är e.Victory Play. Har dock aldrig sett en bild på honom så jag vet inte vem han fått det av.
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

Dom två största vi har är Extrocy ( e. Extrem u. Bocy Formidable)och Petite Glass (Demilo HAnover u. Petite Crown). Båda på 172 cm över havet..
Den minsta just nu är Miss Arriba( e. Demilo HAnover u. Arriba) på 155 cm..

Lämnar stort har jag ryktesvis hört att Silver Pine gör.
Super Arnie hör väl till en av dom också..

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

En till som lämnat stora stabila hästar (åtminstone ston) är Demon Sid. Väntar fölis nu inom ett par veckor efter honom & är skapligt nyfiken :banana:
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

En av våra egna travare var ett mörkbrunt sto efter Big Spender och det var en riktig koloss till märr. Ben som telefonstolpar :D
Egentligen inte särskilt fin...... :o (förlåt snuttan)!
Tyvärr var hon alldeles för kort i kroppen jämfört med längden på benen så hon fick snabbt problem i höga hastigheter. Hon såg riktigt fin ut när vi köpte henne som 1,5 åring men sköt sedan i höjden på tok för mycket.
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

Hur var hon för övrigt??

Vi hade en som hette Gloss Spender. (med diverse egenheter)
Lätt i typ och "normalstor"..
Mer lik sin mamma kanske..

glossspender.jpg


AM
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

Ett sådant sto skulle man gärna se en bild på!!
min pappa brukade alltid säga att så ser en riktig vinnarhäst ut! :)
t.ex Moni Maker-vilken häst!
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

Hon var snäll annars, inte jättehet när man körde, bara liksom seg i munnen, men utan planer på att sticka el. liknande.
Lite klumpig, man blev lätt trampad på tårna när man ledde henne om man inte såg upp.
Mycket gnäggig när man kom bort. ville gärna hälsa på andra hästar som tyvärr inte alltid var lika förtjusta i henne.
sprang med svansen rätt upp, fick ha gaffel i löp annars släppte ryggstycket.
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

jagochbrollsliten.jpg

Min Vbl-travare var en rejäl kille på 167 i mkh, han var grov i kroppen oxå. Han var e. Netted U.Feh
Han gick på travet i nåt år, sen blev han en helt underbar ridhäst :love: som gillade att jobba ordentligt, han älskade fart och fläkt och att hoppa, han hoppade 1.10, men inte med fega mig på ryggen. ;) :)
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

En som lämnat en hel del stora, grova hästar trots att han var liten själv är Pershing.
Jag hade en grov valack på ca 165cm efter honom och "fuxan" på min användarbild är också efter Pershing. (över 160 och rejäl).
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

En sådan har vi också...
Större än normaltravaren..

Maternelle:
maternelle.jpg

tand1.jpg


Underbar häst. :love:

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

Tack för era svar, mycket intressant att läsa! :) Här är en bild på min kille. Han är 165 i manken. Har stora hovar, brukar ha 3or och 4or i skor. Grova ben och ärväldigt bred över ryggen. Stort huvud, ibland är full för litet i vissa grimmor och träns.Brisse
 
Senast ändrad:
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

Dom senaste åren har här passerat en biffig märr efter Speedy Tomali på 168 cm, en stridsvagn till märr efter zoot suit på 175, en hingst efter västerbo gracias på 175, en liiiiite mindre modell av hingst efter super news på 169, en hingst efter foreign office på 173. Tror väl det var de största......
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

Du har inte skrivit vem han är efter !? (nyfiken)

Han påminner om gamle Dean Rodney
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

lsz skrev:
Du har inte skrivit vem han är efter !? (nyfiken)

Han påminner om gamle Dean Rodney

Brisse är e. Victory Play (USA) (han är e. Valley Victory) u. Genette Broline (e. Fine Shot)
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

Här kikar man in på trav av ren nyfikenhet och vad hittar man om inte en tråd man faktiskt kan svara i... :)

Medryttarpållen Henke är runt 1.70 hög och inte särskilt smäcker, 3-or i skor och x-full i träns:

henke018.jpg


Henkes stam
 
Sv: Storlek på travare...Nyfiken!

min ena travare... (numera ridhäst) är ca 175 cm i mankhöjd.. är rätt så stort tycker jag.. men så värst grov är han inte.. han äe efter Meadow Gallant.
Den andra jag har är av den lite grövre modellen travare, han är ca 165 cm.. och efter Firm Tribute, vars avkommor som jag har sett är rätt grova.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075
Gnägg Hej! Jag drömmer vidare och hoppas förverkliga drömmen om att ha min häst hemma.Jag funderar mkt på hur jag ska lösa dethär med...
2
Svar
21
· Visningar
2 366
Senast: YlvaG
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp