Stövlar eller chaps för stora vader

Problematisk

Trådstartare
Jag behöver nya stövlar alternativt skor + shortchaps (som ser ut som stövlar, inte såna med veckad resår eller dylikt). Problemet är att jag har så stora vader! Alltså både långa och breda. Har inte måtten just nu, men alla L på hööks är för små runt om. Ariat concord i XL och extra långa funkar, men jag skulle helst vilja ha nåt lite billigare.
Har ni några tips?
 
Har du kikat på Mountain Horses stövlar? Finns i olika mått, jag köpte Sovereign High Rider för ett par år sedan som jag varit nöjd med.
 
Har du kikat på Mountain Horses stövlar? Finns i olika mått, jag köpte Sovereign High Rider för ett par år sedan som jag varit nöjd med.

Jaa, mountain horse har jag haft några par som jag gillat faktiskt! Men jag tror att stövlarna jag har nu (vinterstövlar) är normalvida, och visst är de tighta men de går att stänga utan allt för stor ansträngning. Är de generellt vidare än andra stövlar? Problemet är annars att är de vida nog för tjockaste stället så blir de för vida runt fotleden och högst upp, och det är ju varken snyggt eller bekvämt.
De jag har nu är dessutom lite för korta, men MH kanske finns i olika längd?
 
Jaa, mountain horse har jag haft några par som jag gillat faktiskt! Men jag tror att stövlarna jag har nu (vinterstövlar) är normalvida, och visst är de tighta men de går att stänga utan allt för stor ansträngning. Är de generellt vidare än andra stövlar? Problemet är annars att är de vida nog för tjockaste stället så blir de för vida runt fotleden och högst upp, och det är ju varken snyggt eller bekvämt.
De jag har nu är dessutom lite för korta, men MH kanske finns i olika längd?

Generellt vet jag inte, jag kan inte ha stövlar i standardstorlek pga tjocka vader och små fötter. Finns olika höjd på stöveln, det varierar lite på olika modeller men här är måttlistan för Sovereign:
 

Bifogade filer

  • C3DB2E49-6E17-4397-91E5-75AFC402EC77.png
    C3DB2E49-6E17-4397-91E5-75AFC402EC77.png
    97,8 KB · Visningar: 52
Jag behöver nya stövlar alternativt skor + shortchaps (som ser ut som stövlar, inte såna med veckad resår eller dylikt). Problemet är att jag har så stora vader! Alltså både långa och breda. Har inte måtten just nu, men alla L på hööks är för små runt om. Ariat concord i XL och extra långa funkar, men jag skulle helst vilja ha nåt lite billigare.
Har ni några tips?
Jag har riktigt fläskiga vader så jag har aldrig hittat några shortchaps som går runt i vanliga affärer. När jag skulle ha ett par så fick jag måttbeställa, men det var ett smart drag. :) Fick ett par enkla men stilrena, fullt funktionerande chaps som är i hur bra skick som helst fortfarande. Däremot har jag gått ner något i vikt (ca 1 byxstorlek) så nu är inte passformen riktigt vad den borde längre. Borde skaffa nya ifall jag tänkt tävla i år.. Måste snoka runt på nätet om jag hittar, ev kanske teambanan eller Fuller fillies ha något som passar?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
580
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpte ett par short chaps från Ariat, Concord heter modellen. Jag provade en ST men fick inte riktigt igen dragkedjan utan att ta i lite...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: Wysiwyg
·
Utrustning Vad finns? Jag har oproportionerligt breda vader (ca 40-41 cm i omkrets) och är i övrigt lång och rätt normaltjock. De flesta stövlar...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp