Stövlar slitna/fläckiga efter tre dagars turridning

Entusiast

Trådstartare
Hej,

Mina stövlar (Arezzo Horsehead/Läder från Hööks) har blivit fläckiga på insidan av vaderna. Stövlarna är svarta men på vaderna ser de blekare/vitare ut, och de känns lite sträva. De blev så efter att jag använde dem under tre dagars turridning. Kanske inte var så smart att använda dem i det sammanhanget.

Men varför blir det så? Är det dålig kvalitet och slitage? Vi badade med hästarna vid ett tillfälle. Då använde jag såklart inte stövlarna, men efteråt red jag kanske 2 timmar med delvis blöt häst och sadel/schabrak.

I vilket fall, kan man göra något för att fixa till det? Jag har borstat och torkat med trasa, men fläckarna verkar bestå. Verkar mer som att materialet blivit slitet.

Jag har inte använt dem alls sen dess, så det är inte alls säkert att det stör mig när jag rider.
 
TinyWiny: Putsat hur? Ärlig fråga. :) Jag har haft dem i mer än 1,5år och använt dem uteslutande på ridlektioner (bortsett från turen jag beskrev i första inlägget) utan problem.

Bri: Jag har svart skokräm hemma men har inte testat med det ännu. Får återkomma när jag gjort det :)

Ska sägas att jag borstade av dem ordentligt och hade på skokräm innan den här turen också, och då menar jag att de såg bra ut.
 
Troligtvis har färgen skavts bort. Svarta stövlar är infärgade och då kan de tappa färg ganska snabbt ibland. Även vissa dyrare märken gör det... du kan ju smörja på med ny skokräm men det kommer troligtvis mest hamna på schabrak och försvinna lika snabbt igen.
 
Låter som att de helt enkelt slitits. Jag har själv Arezzostövlar, men bruna. Min erfarenhet är att när de börjar slitas blir lädret som torrt och kräver lite kärlek (puts!) för att se bra ut och forstätta hålla. Mitt förra par höll ca två-tre år och då rider jag ca 2 hästar/dag. Då var det dragkedjorna som pajade helt, det är en ny starkar modell dragkedja på nya Arezzo-så de har lärt sig!

Och klart du skulle ha dina stövla på turridningen! De är till för att användas och grejer en använder slits, så enkelt är det :p.
 
TinyWiny: Putsat hur? Ärlig fråga. :) Jag har haft dem i mer än 1,5år och använt dem uteslutande på ridlektioner (bortsett från turen jag beskrev i första inlägget) utan problem.

Bri: Jag har svart skokräm hemma men har inte testat med det ännu. Får återkomma när jag gjort det :)

Ska sägas att jag borstade av dem ordentligt och hade på skokräm innan den här turen också, och då menar jag att de såg bra ut.

Jaha! Jag uppfattade det som att de var nya :)
Allt läder behöver underhållas för annars torkar det och blir skört. Använd sadeltvål. Blöta en svamp och krama ur ordentligt, få upp ett lödder med sadeltvålen och tvätta stövlarna så att de blir rena. Torka av dem med ren trasa. Låt dem bli helt torra, gärna ett dygn och smörj sedan in dem med ett tunt lager sadelfett. Efter ett dygn torkar du av ev. överflöd och putsar upp dem med en ren trasa :) Förhoppningsvis blir de som nya :)
 
Tips på hur du ska putsa stövlarna ordentligt :);
Tvätta rent som lite försiktig med mild sadeltvål och ljummet vatten, tvätta även av sulan och torka av ordentligt.
Värm sedan skokrämen lite och med den lilla borsten på en skoborste/ påföringsborste, massera in krämen över hela stöveln. Ta stora borsten sen och borsta stöveln noggrant, överflödig kräm borstas bort och borstandet gör stöveln glansig :).
Ta sen en nylonstrumpa och polera stöveln så blir den skinande blank :).
För extra effekt avsluta med en silikon svamp för skor.

(Man kan applicera skokrämen med en svamp eller trasa också men jag tycker att en dubbelsidig skoborste är absolut smidigast :). )
(Vissa skokrämer kräver att man värmer dom först, brukar räcka att hålla burken upp och ner över en tändare)
 
Tänk bara på att inte använda skokräm på insidan. Du vill ha fäste och skokräm gör ytan glatt utan använd istället vanlig lädertvål och något återfuktande/skyddande. Ridstövlar slits på insidan, det är bara så det är när skänkeln ligger intill.
(Googlade fram en bild)
8455-catharinabrink-1vt.jpg
 
Fast vänta nu, även om detta inte är en tråd om puts så ska man INTE använda sadeltvål på stövlar. Den innehåller fett som inte är bra för hållbarheten i det lädret. Använd fettfri tvål eller bara vatten/trasa för att ta bort smuts och putsa med skokräm. Det är bäst om man vill att stövlarna ska hålla ett tag.
 
Och klart du skulle ha dina stövla på turridningen! De är till för att användas och grejer en använder slits, så enkelt är det :p.
Tack, du har rätt!

Den 3 dagars turen du var med på är förmodligen första gången du ridit "på riktigt", ridskole lektioner brukar ge nada när man väl lärt sig grunderna för en LB dressyr och 80 cm hopp...
Jag vet inte. Jag känner mig nog mer utmanad som ryttare på ridlektionerna. På turen behövde man inte göra så mycket, hästarna följde efter varandra och bitvis var det bara att "åka med", samt hålla balansen.

Jaha! Jag uppfattade det som att de var nya :)
Allt läder behöver underhållas för annars torkar det och blir skört. Använd sadeltvål. Blöta en svamp och krama ur ordentligt, få upp ett lödder med sadeltvålen och tvätta stövlarna så att de blir rena. Torka av dem med ren trasa. Låt dem bli helt torra, gärna ett dygn och smörj sedan in dem med ett tunt lager sadelfett. Efter ett dygn torkar du av ev. överflöd och putsar upp dem med en ren trasa :) Förhoppningsvis blir de som nya :)
Ja, jag borde kanske skrivit i första inlägget att de inte var nya. Det enda underhåll jag har gjort är att jag borstat av dem någon gång ibland, några få gånger har jag torkat med lätt fuktig trasa och några gånger har jag haft på skokräm.

Men tack för förklaringen, jag har länge känt mig osäker på det här temat. Och när stövlarna kostar närmare 2000kr nya vill man ju gärna ta hand om dem.

Tips på hur du ska putsa stövlarna ordentligt :);
Tvätta rent som lite försiktig med mild sadeltvål och ljummet vatten, tvätta även av sulan och torka av ordentligt.
Värm sedan skokrämen lite och med den lilla borsten på en skoborste/ påföringsborste, massera in krämen över hela stöveln. Ta stora borsten sen och borsta stöveln noggrant, överflödig kräm borstas bort och borstandet gör stöveln glansig :).
Ta sen en nylonstrumpa och polera stöveln så blir den skinande blank :).
För extra effekt avsluta med en silikon svamp för skor.

(Man kan applicera skokrämen med en svamp eller trasa också men jag tycker att en dubbelsidig skoborste är absolut smidigast :). )
(Vissa skokrämer kräver att man värmer dom först, brukar räcka att hålla burken upp och ner över en tändare)
Tack för tipsen! Jag har en dubbelsidig borste som jag kan använda :) Var inte medveten om att man eventuellt behövde värma skokrämen.

Tänk bara på att inte använda skokräm på insidan. Du vill ha fäste och skokräm gör ytan glatt utan använd istället vanlig lädertvål och något återfuktande/skyddande. Ridstövlar slits på insidan, det är bara så det är när skänkeln ligger intill.
(Googlade fram en bild)
8455-catharinabrink-1vt.jpg
Noterat, det har jag inte tänkt på (eller förstått) tidigare. Tack!

Fast vänta nu, även om detta inte är en tråd om puts så ska man INTE använda sadeltvål på stövlar. Den innehåller fett som inte är bra för hållbarheten i det lädret. Använd fettfri tvål eller bara vatten/trasa för att ta bort smuts och putsa med skokräm. Det är bäst om man vill att stövlarna ska hålla ett tag.
Nu uppfattar jag det som att några tycker man ska använda sadeltvål medans du (och säkert flera andra) tycker att man inte ska det. Det är helt omöjligt för mig att värdera era påståenden, jag har noll koll. Jag uppskattar ditt inlägg, men jag hoppas att vi kanske kan nå ett konsensus här. :)


Om jag nu ska använda sadeltvål, tror ni att den här duger? https://www.hooks.no/hest/stell-pleie/materialpleie/laersape-oil-soap-leovet

Tack för all hjälp :-)
 
Fast vänta nu, även om detta inte är en tråd om puts så ska man INTE använda sadeltvål på stövlar. Den innehåller fett som inte är bra för hållbarheten i det lädret. Använd fettfri tvål eller bara vatten/trasa för att ta bort smuts och putsa med skokräm. Det är bäst om man vill att stövlarna ska hålla ett tag.
För stövlar som inte är riktigt putsade på 1,5år så behövs en tvål, en vanlig glycerintvål eller t ex stubben sadelsåpa är lagom milt.
Samt att man såklart ska tvätta bort tvålresterna och torka av stövlarna.

Sen angående att inte ha skokräm på insidan ser jag ingen mening med, det glatta på stövlarna slits bort efter ett par ridturer.
Lika bra att man behandlar hela stöveln när man väl håller på.
 
@Entusiast Kan nämna att mina stövlar putsar jag enbart med tvål och läderfett. Hur det än är så är Arezzon en billig stövel i mjukt läder som inte behöver samma typ av omvårdnad som en "riktig" stövel. För mig är det en vardagsstövel och jag accepterar att de fäller lite färg och snabbt slits.
 
Skokräm använder man till att få sin skor/stövlar fina, man använder det inte till att vårda skor/stövlar, ska ni ut och tävla och ha svarta/bruna blanka skor/stövlar använd då gärna skokräm!
Men vårda era läderstövlar med att tvätta dom med ljummet vatten och sadeltvål för att bli av med stöv, smörj sedan in dom med sadelfett.
Använd aldrig silikon det är en qvickfix som bara hindrar lädret från att andas och det lägger sig som en hinna som aldrig går bort!
 
Förutom de bra råden kan jag tillägga att efter att jag tvättat av mina skor/chaps (med vanligt vatten aldrig med tvål) och har torkat av vattnet, brukar jag låta dem torka i minst en timme. Då upplever jag att fettet går in lättare i lädret och att man inte behöver vårda lika oftare.
Jag använder bara vatten och fett. Mina chaps och skor har hållt många många år, utan att se allt för slitna ut. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp