Strålbenshälta

Vimeddjur

Trådstartare
Hej en vän till mig har en quarterhäst ( 7år) som har fått strålbenshälta. Är det någon av er som har kunskap/erfarenhet kring detta ? Som vet hur man lindrar/behandlar hur man kan se symtom på detta, hur/varför det uppkommer. Om det är något man kan undvika för att minska risken att hästen drabbas. Veterinär och hovslagare är naturligtvis inkopplade, men vi skulle vilja ha lite input utifrån. Försökt söka på nätet men inte hittat särskilt mycket.
 
Min gammelman hade SBH höger fram. Skoddes med ringsko + tjock sula resten av livet. När han blev pensionär, skoddes bara med sula
Han var kblstravare
 
Det har säkert tillkommit ny forskning sen jag utbildade mig, men då (hovslagarutb, 20 år sedan - jobbar inte med det längre, så har inte följt med...) fick jag lära mig att det är ärftligt och ofta kopplat till exteriör - antingen korta upprätade eller extremt långa kotor, samt små (trånga) hovar. De små hovarna är väl inte helt ovanligt på quarterhästar, om jag minns rätt.

Vissa hästar funkar okej med sjukbeslag, andra gör det inte och då är det inte mycket att göra.
Det man gör är att avlasta och minimera tryck över strålbenet, som sitter så att det blir klämt under djupa böjsenan när hästen går.
 
  • Gilla
Reactions: Boj
Det kan även vara så enkelt att, hästen är på tok för lång i tån och borde kortas av bara därför det.
 
kan det vara @enannan du söker?
Nä, fick just veta via FB att 1annan tagit bort sitt konto. Men det var så att hennes fjording hade strålbenshälta. Man testade en del skoningsalternativ men han hade gått med det länge och det blev tyvärr tvunget att låta honom somna in tillslut.
 
Är det helt klart att det är just strålbenet som är orsaken? Det är en ganska gammal och luddig diagnos med "strålbenshälta" nu när diagnostik med MR och ultraljud kan göras mer exakt. Det är inte helt sällan ligament, ligamentfästen och strålbensbursan som ger precis samma symptom som en sk strålbenshälta-men med väldigt olika prognoser.
 
Är det helt klart att det är just strålbenet som är orsaken? Det är en ganska gammal och luddig diagnos med "strålbenshälta" nu när diagnostik med MR och ultraljud kan göras mer exakt. Det är inte helt sällan ligament, ligamentfästen och strålbensbursan som ger precis samma symptom som en sk strålbenshälta-men med väldigt olika prognoser.
strålbenshälta är väl egentligen ett samlingsnamn för hältor som har sitt ursprung i strålbensregionen, det kan vara både strålbensbursan och diverse besvär med själva strålbenet som är orsaken. Och inte sällan finns det en hovledsinflammation samtidigt.
Problemet med besvär från strålbenstrakten är att den är så hårt ansatt av trycket från djupa böjsenan, så det är i många fall svårt att komma tillrätta med det även om man hittar själva orsaken.
 
@ameo Jo men precis. Men om det är tex ett uttänjt ligament i regionen är prognosen inte så katastrofal-många hästar kommer tillbaka från det. Men är det tex strålbenet som är paj eller senfästet som brakat ihop sätts prognosen i ett annat ljus. Så därav min fråga om MR är gjord så det vet vad problemet egentligen är.
 

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 462
Senast: mackan
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 223
Senast: Sofie_B
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 150
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har lite funderar kring just åkomman Shivering. Är det någon som vet vilka undersökningar som krävs för att få diagnosen shivering...
Svar
2
· Visningar
994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp