Strålröta

Ja, håll ordentligt rent. Att ha spån i boxen torkar ur o ha på trätjära under hovarna iallafall minst en gång per dag, morgon o kväll hade jag på min förra häst som fick skiten. Thrush Buster är säkert oxå bra.
 
Försök angripa problemet från grunden istället. Strålen ska ha kontakt med marken så att blodcirkulationen fungerar. Låt gärna hästen gå barfota ett tag på vintern. De flesta strålröteproblemen uppstår ju på vintern när hästen är broddad eftersom strålen inte har kontakt med marken.
Mitt råd: Har du möjlighet - låt hästen gå utan brodd och helst utan skor ett tag!
 
Är det så att det blir bättre när hästen går i en lerig hage :confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Just nu får jag många frågor om strålröta. Hästägare runt om i landet har tagit kontakt och berättar att de har stora problem med...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 135
Senast: super
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 474
Senast: Morces
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 304
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp