Stressad och kan inte koppla av, tips?

Texaz

Trådstartare
Har så länge jag kan minnas haft svårt att slappna av ordentligt, men nu har det eskalerat!:crazy:

Känner hur käkarna ständigt är spända och jag är konstant stressad, utan att ha för mycket att göra?:confused:

Har sökt efter meditationskurser i närheten, men det verkar vara svårt att hitta, eller så är de alldeles för dyra för min plånbok...

Förr har en del avslappningsövningar fungerat men nu skenar hjärnan än värre när jag försöker köra dem:o
Någon som har något bra tips att komma med?:confused:
 
- Yoga på F&S.
- Vandring.
- Bildterapi.

Hur ser annars din kost ut? Hur ser ditt liv ut i övrigt och allmänhet?
 
Jag lider av precis samma problem som du, men har gjort enorma framsteg under de senaste åren. Det som hjälper för mig idag är att helt enkelt överdriva åt andra hållet. Så fort jag känner att jag blir uppstressad bestämmer jag mig för att släppa allt. Det har blivit fruktansvärt många timmar (varje dag) av total oproduktivitet, tédrickande och tv-serietittande, men till följd har jag blivit så mycket mer psykiskt välmående.
 
Först och främst - det är väl inte det minsta konstigt att din hjärna är stressad efter allt du varit med om!

Jag tror att detta är ännu en fas i sorgearbetet. Vilket väl inte är någon tröst - mer än att det sannolikt går över.

Min tanke var att du kanske ska tala med din vårdcentral? Se om de har vägar till någon/något som kan hjälpa dig bena ut vad som skulle kunna lösa den här - tillfälliga - knuten.
 
När uppförsbacken i livet har varit särdeles brant har jag sett till att gå på massage en gång i veckan, det funkar för mig. Att få alla knutar masserade och uttryckta underlättade andningen och resten av mitt mående.
Jag kan märka att jag andas fel när jag är spänd eller stressad och behöver då påminna mig själv om att jag kan andas utan att bita ihop käkarna och spänna halva kroppen.
 
Först och främst - det är väl inte det minsta konstigt att din hjärna är stressad efter allt du varit med om!

Jag tror att detta är ännu en fas i sorgearbetet. Vilket väl inte är någon tröst - mer än att det sannolikt går över.

Min tanke var att du kanske ska tala med din vårdcentral? Se om de har vägar till någon/något som kan hjälpa dig bena ut vad som skulle kunna lösa den här - tillfälliga - knuten.
Jo det tror jag iofs att det kan vara, men känns så jobbigt att inte få ro!! Ska träffa psykolog på fredag för uppföljning, får ta upp det med henne.

Äter nog som folk mest, hemlagad mat men har slarvat med frukosten, dock funkar den bra sen ca en vecka tillbaka. Håller även på att lägga om kosten till mer grönsaker, främst bönor och matiga sallader. Ska även ta tag i motionen.

Problemet är att jag blir stressad av att vara oproduktiv, då blir det bara värre! Försöker nu börja skapa mer, knyta armband, virka och måla (inte tavlor utan ute).

Massage har jag haft i åtanke, grejen är ju att det kostar en del, och ekonomin är inte på topp efter lång sjukskrivning....
 
Jag tänker bara på yoga eller meditation , finns väl cd skivor man kan köpa o lyssna på
Sen är båda sakerna en träningssak så det går väl inte på en pisskvart o få resultat
 
Psykologen kanske kan hjälpa dig med avslappnings- eller mindfullness övningar?
Sådana övningar har hjälpt mig mycket i stressiga perioder, lärde mig dem av en psykolog när jag gjorde praktik tidigare i år.
 
Jag som haft en rejäl stressreaktion ger dig några lätta råd som inte är så dyra. Ät var tredje timme och gå en promenad på minst trettio minuter varje dag. Gör en sak i taget, laga inte mat samtidigt som du pratar i telefon mm. Det har gjort mycket för mig sen fick jag göra ett avslappningsprogram som går ut på att man spänner olika delar av kroppen i tre sekunder, slappnar av i tio sekunder och så nästa del tills man gått igenom hela kroppen.
 
Jag har två tips som hjälpt mig vid stress. Det ena är av praktisk natur och det andra låter kanske lite flummigt, men det funkar för mig.

Sysselsätt dig men en hobby som kräver ens fulla uppmärksamhet för att fungera. Jag höll på med skytte och man tvingas släppa all stress och jobbiga tankar innan du går in på banan. Annars träffar man inte något alls.

Det andra tipset är att "gå och lägga sig" på ett bra ställe. Det blir lite som meditation. Jag "mediterar" 10-20 min innan jag somnar. I tanken brukar jag gå och lägga mig i en varm stuga med en öppen eld medan snöstormen härjar utanför fönstret. Jag lovar - i den stugan finns det inga problem alls.
 
Det finns medicinsk yoga på cd-skiva och meditation ingår. De är inte så ruskigt dyra heller, 199 kr. Jag är dock inte säker på vilken skiva jag ska rekommendera, kanske startpaket 1 eller 2.
 
Du har ju haft det tufft med allt omkring dig den senaste tiden och även om man inte tror att man är stressad kan man mycket väl vara det ändå. Kände du att det var svårt att slappna av eller komma till ro för att du varit sjukskriven, eller känns det som att det kom när sjukskrivningen var slut?

Även att inte boka in för mycket saker om dagen utan snarare mycket mindre utspritt så att du kan göra den saken du gör just då i ett lugnt tempo. Stoppa det i tid innan det blir värre s a s. Har själv erfarenhet av att det blev för mycket vilket idag gör att jag är oförmögen att stressa i princip. Bet ihop tänderna hårt och spände mig. För min del hjälpte en avslappnande tablett min läkare skrev ut. Medicin är kanske inte det första man vill tänka på men kanske kan vara ett alternativ :)
 
Har så länge jag kan minnas haft svårt att slappna av ordentligt, men nu har det eskalerat!:crazy:

Känner hur käkarna ständigt är spända och jag är konstant stressad, utan att ha för mycket att göra?:confused:

Har sökt efter meditationskurser i närheten, men det verkar vara svårt att hitta, eller så är de alldeles för dyra för min plånbok...

Förr har en del avslappningsövningar fungerat men nu skenar hjärnan än värre när jag försöker köra dem:o
Någon som har något bra tips att komma med?:confused:

Tyvärr har jag inte några tips, men jag lärde mej koppla av efter en 1 år och 8 månader lång sjukskrivning efter ett elakt armbrott. Då lärde jag mej be om hjälp, att huset inte rasade ihop för att jag inte städat, och hästen klara att få mindre uppmärksamhet. Hunden och jag tog långa promenader, och jag njöt av att faktiskt ha en fungerande arm, istället för att förbanna den arm som aldrig mer kommer kunna funka. Idag är jag bättre på att "fånga dagen" och är tacksam över min armlöshet.
Va rädd om dej!

* Jenny*
 
Det andra tipset är att "gå och lägga sig" på ett bra ställe. Det blir lite som meditation. Jag "mediterar" 10-20 min innan jag somnar. I tanken brukar jag gå och lägga mig i en varm stuga med en öppen eld medan snöstormen härjar utanför fönstret. Jag lovar - i den stugan finns det inga problem alls.

Det gör jag också, men jag bygger mig en liten grotta utomhus tex med granris runt en utskjutande klippa och så ser jag att regnet precis är på väg, men grottan är snart klar, lite halm på marken och precis när ovädret kommer så kryper jag in i mitt lilla skydd och somnar. Funkar jättebra. :-)
 
Jag vill tipsa om yinyoga. Det har hjälpt mig mycket när jag är stressad.

Yinyoga är en meditativ yogaform där man sitter eller ligger i olika positioner i flera minuter och använder sig av mkt mindfulness. Det är mer mentalt än fysiskt utmanande eftersom man jobbar med avslappnade muskler och därmed stretchar bla bindväven.
Det är inte helt bekvämt, en del positioner stramar det så mycket i att man vill ur den efter en halv minut. Men man lär sig möta obehaget och andas igenom det, och efteråt känns det väldigt skönt i kroppen. Jag blir lugn, avslappnad och mentalt stärkt av det.

Jag använder en app som innehåller olika yinprogram och ett par mindfulnessmeditationer som jag tycker är lätta att ta till sig. Appen kostar runt 75 kr har jag för mig.
Det finns också några internetsidor som erbjuder gratis prova-på klasser som man kan ta via datorn för att komma igång.

Vill du ha tips om sidor/appar/böcker om yinyoga kan jag pm:a dig dem, vet inte om man får göra reklam öppet här i forumet. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest? Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt...
2
Svar
31
· Visningar
2 368
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 944
Senast: Ajda
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 217
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 974
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp