Stressade hundar- naturliga tillskott!

Uttern

Trådstartare
Är det någon här som har haft/har en stressad hund/hundar som ger regelbundet naturligt tillskott för det? Finns ju rätt så många på marknaden nu. Tänkte kolla vilka ni använder i kombination och vid vilka tillfällen? Eller om ni ger det på regelbundet bascis?
Tack på förhand!
 
Är det någon här som har haft/har en stressad hund/hundar som ger regelbundet naturligt tillskott för det? Finns ju rätt så många på marknaden nu. Tänkte kolla vilka ni använder i kombination och vid vilka tillfällen? Eller om ni ger det på regelbundet bascis?
Tack på förhand!
Bättre att fundera på vad som gör hunden stressad (om det nu är stress) och åtgärda orsakerna, istället för att försöka dämpa symptomen.
 
Bättre att fundera på vad som gör hunden stressad (om det nu är stress) och åtgärda orsakerna, istället för att försöka dämpa symptomen.
Det är kanske inte alltid möjligt att åtgärda orsaken. Eller så tar det tid. Jag tror inte någon som har en stressad hund, oavsett orsak, inte försöker åtgärda orsaken. Och jag tycker det är helt rätt att undersöka de alternativ som står till buds för att hjälpa under tiden.
 
Jag gav Zylkene en period till min ena när hon var valp/unghund och hade lite problem med ensamhetsträningen. Det var alltså som ett komplement till själva träningen så om det fungerade kan jag inte säga men hon kan vara ensam nu i alla fall :)
Många använder en kombination av zylkene och adaptil inför nyår pga ljudrädsla och märker skillnad.
 
Jag gav Zylkene en period till min ena när hon var valp/unghund och hade lite problem med ensamhetsträningen. Det var alltså som ett komplement till själva träningen så om det fungerade kan jag inte säga men hon kan vara ensam nu i alla fall :)
Många använder en kombination av zylkene och adaptil inför nyår pga ljudrädsla och märker skillnad.
Det har jag provat, utan någon som helst effekt.
 
Hej på er! Tack för era svar! Intressant att läsa era erfarenheter av både och.

Jag har självklart haft kontakt med en hundpsykolog som har gjort ett personligt schema för mig och ena hunden. Orsaken bland annat är att hon är en stressad hund och skulle behöva äta två naturliga tillskott i kombination i upp till ett år. Tror hon kallade det för efterchock behandling (?) Samtidigt som jag självklart tränar med belöningsbaserad träning.

Av olika anledningar har jag inte orkat tagit tag i detta. Så nu funderar jag på att sätta in henne på de olika tillskotten jag blivit rek. Är det någon fara att hunden blir väldigt lugn av det? Är det någon här som har gjort samma sak? I mitt fall finns Valerina som ett av tillskotten. Någon som har erfarenhet av detta?
Tacksam för svar!
 
Ah, jag var nog lite otydlig där ang. hundpsykolog! Det jag menar med hundpsykolog är när personen har gått en Immi ansluten hundutbildning. Där inlärningspsykologi och beteendevetenskap har ingått bland annat. Dom står för belöningsbaserad träning. Det är vad jag har förstått. Jag kan givetvis ha fel, i så fall får någon gärna rätta mig, tack!
 
Skulle din hund gå på Valeriana i ett år? Det låter länge, jag har kunder (jobbar som problemhundsutredare) där jag har rekommenderat Valeriana i brist på annat efter ett trauma.
Sen brukar jag rekommendera L-tryptofan, en aminosyra, men inte i sig för att hantera stress, utan för att hunden lättare ska kunna ta till sig träning. Sen finns det ju en uppsjö av receptbelagda preparat.
 
Blandrastik: Tack för ditt svar! Om jag förstod rätt så skulle jag använda detta under ca ett år tillsammans med annat tillskott ( Där det ingår bland annat L-tryptofan plus b-vitaminer) Tror du att det är någon fara att använda det så länge? Kan skicka pm om du vill för vidare information!
 
Tycker det här med naturliga tillskott till hundar är väldigt intressant!

Har testat lite nu och märker att stressnivån har sjunkit på henne plus att hon är mer kontaktbar ute. Hon är också mycket gladare och spralligare än vanligt! Det är ju helt fantastiskt! Samtidigt funkade hennes "problem" mycket bättre i dag med hjälp av tillskotten!

Rek. folk att ta kontakt med en hundpsykolog för ett personligt schema om man har problem med sin hund!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 167
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
694
Senast: Emmi
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 064
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 565
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp