Strömsholm

Eliiinstroom

Trådstartare
Hej, någon som vet hur ridprovet på Strömsholm går till och vad som krävs för att komma in?

Vad för betyg måste man ha och hur bra måste man rida?

Hoppar man upp utan pall under provet?

Hur är det att gå på skolan och rida hästarna?
 
Några år sedan jag gick där, sista året då det inte var ridprov som gav betyg, men de hade ridprov för att rekommendera om man kunde gå där eller inte. Man red lite runt på skolehästarna i alla gångarter med lite olika ridvägar så kollar lärarna sits och inverkan. Jag var absolut inte speciellt duktig, men blev rekommenderat att gå där, mycket tror jag pga inställningen på intervjun. Man hoppar alltid upp utan pall.

Det är väldigt lärorikt och kul, och vill du fortsätta jobba med hästar är det något jag kan rekommendera. Men man får vara beredd för att jobba hårt och vara väldigt engagerad. Du måste också vara beredd att lägga massor med timmar på grundridning, men det är värt det i det långa loppet.
 
Ååh kommer du söka tills i höst? Jag sökte tidigare i vår och har antagningsprov i början av april:)
Kan kanske ge lite svar som jag har hittat efter (sorgligt) mycket sökande på internet.
Antagningsprovet är inte valfritt längre (tidigare fanns det ett vanligt ridgymnasium och ett riksgymnasium men så är det inte längre) och man ska rida på L:c nivå. Man rider i grupp under en timme och får rida två olika hästar. Dessutom ska man göra lite stallsysslor, skriva ett mindre skriftligt prov och utvärdera ridpasset. Du kan få MVG VG G eller IG och MVG ger 60 poäng, VG ger 30, G ger 0 och IG betyder att du inte är kvalificerad.
Förra årets preliminära antagningspoäng var ca 240 med ett medel på ca 280 men jag vet inte slutantagningen.
 
Ååh kommer du söka tills i höst? Jag sökte tidigare i vår och har antagningsprov i början av april:)
Kan kanske ge lite svar som jag har hittat efter (sorgligt) mycket sökande på internet.
Antagningsprovet är inte valfritt längre (tidigare fanns det ett vanligt ridgymnasium och ett riksgymnasium men så är det inte längre) och man ska rida på L:c nivå. Man rider i grupp under en timme och får rida två olika hästar. Dessutom ska man göra lite stallsysslor, skriva ett mindre skriftligt prov och utvärdera ridpasset. Du kan få MVG VG G eller IG och MVG ger 60 poäng, VG ger 30, G ger 0 och IG betyder att du inte är kvalificerad.
Förra årets preliminära antagningspoäng var ca 240 med ett medel på ca 280 men jag vet inte slutantagningen.
Jag har också sökt in nu denna vår =D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
698
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska eventuellt börja rida en häst som är vääldigt hög, typ vid 1.90, själv är jag 154. Hästen i fråga är väldigt snäll från...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp