Ströpellets, väldigt dum fråga...

KBM

Trådstartare
Jag har provat med ströpellets i transporten och jag funderar på att beställa pellets istället för spån till boxarna. Nu har jag läst en massa trådar och på leverantörens hemsida och det verkar bra, men hur gör man praktiskt när man fyller på? Att man lägger in pellets och blöter i en tom box förstår jag, men om man vill fylla på med pellets i boxen? Vill ju ogärna hälla på vatten då? Eller måste man stå och blöta upp i t ex en skottkärra innan det läggs in, verkar krångligt...?

Tror någon har skrivit att man lägger in pellets och sen trampar hästen sönder dem, men det verkar inte särskilt bekvämt och medföra dammrisk? Den leverantör jag funderar på skriver att pelletsen ska blötas :confused:
 
Jag blöter 2 säckar i en skottkärra och tycker det är väldigt lätt. Mockningen är så snabb med pellets. Ibland blöter jag säckarna kvällen innan.
 
  • Gilla
Reactions: KBM
Jag blöter i skottkärra när jag lägger in, blir lagom fuktighet i bädden då.
Har halmpellets fr Lissbo vilket är bästa sorten tycker jag, det är stor skillnad på olika tillverkare.
 
  • Gilla
Reactions: KBM
Jag har faktiskt bara hällt ut den nya säcken ovanpå det gamla, har aldrig märkt att det skulle bli extra dammigt och då är min häst ändå känslig som hostar för minsta lilla damm i paddocken, typ. Men har sett en stallkompis som blöter upp det i skottkärran, och funderar på att prova den taktiken istället i vinter (hästarna är inte inne än), för att se om det blir "mer" av att spånet sväller innan det hamnar i boxen? Annars kanske vattna med vattenkanna? En sån med sil? Det gör jag på vårarna när hästarna knappt är inne, och det blir jättedammigt, och jag som sagt då har en dammkänslig häst. Det blir ju inte så blött att det rinner rätt igenom, det blir liksom mer bara lite fukt ovanpå som binder dammet.
 
  • Gilla
Reactions: KBM
Jag har faktiskt bara hällt ut den nya säcken ovanpå det gamla, har aldrig märkt att det skulle bli extra dammigt och då är min häst ändå känslig som hostar för minsta lilla damm i paddocken, typ. Men har sett en stallkompis som blöter upp det i skottkärran, och funderar på att prova den taktiken istället i vinter (hästarna är inte inne än), för att se om det blir "mer" av att spånet sväller innan det hamnar i boxen? Annars kanske vattna med vattenkanna? En sån med sil? Det gör jag på vårarna när hästarna knappt är inne, och det blir jättedammigt, och jag som sagt då har en dammkänslig häst. Det blir ju inte så blött att det rinner rätt igenom, det blir liksom mer bara lite fukt ovanpå som binder dammet.
Jag har provat vattna i säck, sprida ut torrt, vattna det utspridda torra som aldrig delade sig...

vattnar jag i kärra kan jag vräka på ganska mkt vatten. det sväller SJUKT mycket. tyckte att säckarna räckte längre, tror jag spånade 2/v jmf med i början när jag provade mig fram till "rätt" sätt, då det var en minst varannan dag.
 
Försöker vattna mina i skottkärran men jag tycker att det är svårt att få det bra :confused: tycker att allt vatten rinner ju ner i botten så där blir spånet jätteblött och det som ligger längst upp blir inte tillräckligt fuktigt för att lösa upp sig. Då får jag hålla på och gräva runt i det så allt blir lika fuktigt. Men har inte kommit på något bättre sätt än och det är ändå pellets som fungerar bäst när jag väl fått in det i boxen så därför håller jag kvar i det.
 
  • Gilla
Reactions: KBM
Kapar tråden lite här.... Ni som använder spånpellets tycker ni att en säck motsvarar en spånbal? Och tycker ni att det suger upp lika bra som spån? Funderar på att testa, är det likvärdigt med spån som vi har nu så blir det ju både billigare och smidigare då det tar mindre plats att förvara.
 
Jag brukade tömma säcken i skottkärran och sen tömma vattenhinken över och så fick det svälla under tiden som jag diskade hinken och fyllde nytt vatten :up:
 
  • Gilla
Reactions: KBM
Jag har spånpellets och har använt det - enbart - i flera år nu. Jag är supernöjd. Beroende på årstid och vilken typ av häst som står i boxen så blöter jag antingen direkt i boxen eller i en skottkärra. Det är ju det som är det fiffiga med spånpellets. Man kan likväl vattna på hela boxen för att det för torrt (t.ex sommartid) eller hälla ut en helt osvälld påse i boxen om där bor en riktigt gris eller om vädret är väldigt regnigt/fuktigt.
 
  • Gilla
Reactions: KBM
Kapar tråden lite här.... Ni som använder spånpellets tycker ni att en säck motsvarar en spånbal? Och tycker ni att det suger upp lika bra som spån? Funderar på att testa, är det likvärdigt med spån som vi har nu så blir det ju både billigare och smidigare då det tar mindre plats att förvara.

Det går åt ungefär tre gånger så många säckar pellets som spånbalar när jag lägger grundbädden. Sen går det ungefär lika många pelletssäckar för att fylla på som det gick spånbalar när jag hade kutter, 5-6 per månad för min ponny.
 
Kapar tråden lite här.... Ni som använder spånpellets tycker ni att en säck motsvarar en spånbal? Och tycker ni att det suger upp lika bra som spån? Funderar på att testa, är det likvärdigt med spån som vi har nu så blir det ju både billigare och smidigare då det tar mindre plats att förvara.

Tycker att det suger upp vätska mycket bättre än spån, dessutom blir det lite inkapslat (som i torv) vilket gör det mer lättmockat än rent spån.

Till min medium-skitiga häst går det någon mer pellets än spånbal/månad, mennär ändå betydligt billigare.
 
Här hemma hos oss går det åt mycket mycket mindre spånpellets än kutterspån. Och det blir väldigt mycket mindre på gödselstacken. Bara fördelar med andra ord!
 
Kapar tråden lite här.... Ni som använder spånpellets tycker ni att en säck motsvarar en spånbal? Och tycker ni att det suger upp lika bra som spån? Funderar på att testa, är det likvärdigt med spån som vi har nu så blir det ju både billigare och smidigare då det tar mindre plats att förvara.

Jag ser bara fördelar. Och vi har provat allt innan.
 
Jag har provat med ströpellets i transporten och jag funderar på att beställa pellets istället för spån till boxarna. Nu har jag läst en massa trådar och på leverantörens hemsida och det verkar bra, men hur gör man praktiskt när man fyller på? Att man lägger in pellets och blöter i en tom box förstår jag, men om man vill fylla på med pellets i boxen? Vill ju ogärna hälla på vatten då? Eller måste man stå och blöta upp i t ex en skottkärra innan det läggs in, verkar krångligt...?

Tror någon har skrivit att man lägger in pellets och sen trampar hästen sönder dem, men det verkar inte särskilt bekvämt och medföra dammrisk? Den leverantör jag funderar på skriver att pelletsen ska blötas :confused:

Jag tömmer en säck pellets i kärran och häller på en halv kanna så hett vatten det går. Det sväller på någon minut.

Jag tycker det suger upp bättre än spån och ligger mer still. Det är mer lättmockat också IOM att det rinner genom grepen så lätt.
 
@_Zacke_ Jag gör precis som vanligt; krattar ut pelletsen lite i mitten av boxen och häller på en kanna hett vatten. Inga problem, det funkar ner till en 10 minusgrader iaf. Ibland blandar jag i en bal med spån eller hampa för att få bädden fluffigare, det kan man ju göra som nödlösning om det är för kallt för pelletsen att svälla, men det har som sagt aldrig hänt mig.
 
  • Gilla
Reactions: KBM

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp