studera och häst?

Ingenannan

Trådstartare
Hej alla läsare!
Jag vill ha lite åsikter och erfarenheter om att studera och äga häst. Tar studenten den 6e juni och min foderhäst som jag haft åker på lördag (7/3-15) pga förtidig försäljning. Ska studera till sjuksköterska och kommer ev pendla 1h varje dag till skolan. Hjälp mig nu att leda in mig på rätt spår. Ska man skaffa häst och studera samtidigt? Jag tror det är mycket jobb och vill inte ta vatten över huvudet. Hade varit kul att höra från en utbildad sjuksköterska vad du anser är bäst?
Mvh!
 
Hej alla läsare!
Jag vill ha lite åsikter och erfarenheter om att studera och äga häst. Tar studenten den 6e juni och min foderhäst som jag haft åker på lördag (7/3-15) pga förtidig försäljning. Ska studera till sjuksköterska och kommer ev pendla 1h varje dag till skolan. Hjälp mig nu att leda in mig på rätt spår. Ska man skaffa häst och studera samtidigt? Jag tror det är mycket jobb och vill inte ta vatten över huvudet. Hade varit kul att höra från en utbildad sjuksköterska vad du anser är bäst?
Mvh!
 
Helt ärligt så vänta. Det är annorlunda att plugga på högskola/universitet har du dessutom pendling så kommer det vara tufft. Men att ha ett avbrott i vardagen är underbart. Sen tycker jag att man ska vara med på så mycket studentaktiviteter som möjligt i början så du lär känna folk.

Vänta iaf en termin så du kommer in i plugg och vardag.
 
Jag är inte utbildad sjuksköterska men har annan(lång) universitetsutbildning.
Jag hade inte råd att ha häst när jag studerade, var däremot medryttare till en fin häst under något år.
Jag hade antagligen inte heller haft tid eller ork, särskilt inte med en timmes pendling dagligen, men det där är ju olika hur man orkar och upplever att man hinner. Jag vågar nog påstå att min utbildning var något mer krävande än sjuksköterskeutbildningen.

Om man är osäker kanske det kan vara smart att välja antingen medrytteri, eller ännu en foderhäst där man är noga med att avtala om en relativt kort uppsägningstid så man inte förbinder sig till något under lång tid. Och att vara ärlig mot hästens ägare!
 
Jag har gjort det och och skulle jag varit där igen hade jag valt annorlunda. Tidsmässigt fungerade det ok för mig som har ganska lätt för att plugga. Problemet var ekonomin och att jag kände att jag missade en del andra saker jag ville göra. För mig var det inte bara hästen som tog tid utan även jobbet, hade ju en ganska stor press på mig att jobba mycket för att ha råd med hästen. Så i perioder kände jag att det bara blev plugga-jobba-rida som jag hann med. Dessutom kändes det lite onödigt att ta fullt studielån för att finansiera en häst. Det är ju att låna för konsumtion, skillnad mot att låna för att betala nödvändiga kostnader. Samtidigt så gav hästen mig mycket energi och motivation också. Jag har svårt att koppla bort krav och press att prestera i skolan på fritiden men just i stallet glömmer jag helt av det och är mer i nuet. Så därför klarade jag också av jobba mycket och plugga mycket.

Jag pluggar och jobbar fortfarande men idag är jag medryttare istället och det trivs jag trotts allt bättre med även om jag saknar vissa bitar med egen häst. Om du är osäker tycker jag det vore klokt att vänta tills efter första terminen. Då vet du ju bättre hur du får ihop både ekonomi och tid. En aspekt är ju också vad man har för ambitioner med sin utbildning. Vill man få ut max eller nöjer man sig med att "klara" utbildningen? Själv vill jag gärna få ut max av min utbildning för bättre förutsättningar för framtida arbete.
 
Den erfarenhet jag har av medryttare som samtidigt pluggar är att de väldigt ofta hör av sig och meddelar att dom inte kan komma ut till stallet för dom har så mycket i plugget. Så många av dom tror jag inte skulle ha tid med en egen häst eftersom det verkar vara svårt för en hel del att hinna med trots att dom bara har en dag i veckan att komma ut. Sen vet jag inte om det är en ursäkt för att dom inte har lust att åka ut vissa dagar då vädret är dåligt eller så.
 
Jag har ju sett en hel drös med studerande med häst genom åren och jag kan ju säga att det är hästen som kommer i sista hand, hundar kompisar gym går före. Sen har de inte tid att ta de fodringar som åligger dem utan det ska tjafsas om det också. Lösdrift är ju så himla fiffigt för då skriver man bara på tavlan att man är borta en vecka och hoppas att vi andra kollar hästen. :(
 
Jag hade en häst när jag började plugga. Det gick bra, men då hade jag nära till allt (cyklade ca 1 h om dagen sammanlagt hus-skola-stall-hus) och vår utbildning var extremt anpassad för djurägande. Vi gick ofta bara halvdagar och hade helt lagom mycket hemarbete. Dessutom är hyrorna i Skara låga, både för boende och häst. Hade tur och hittade superbra stallplats där jag kunde få hjälp när vi hade fältveckor. Men visst, det var inte mycket annat än skola och stall.

Nu läser jag på distans, har två hästar och bor fortfarande billigt på slätten. Det är verkligen ingenting annat än skola och stall.

Jag hade inte skaffat häst inför studiestart. Bättre då att bli medryttare och hjälpa andra ett tag, så man känner ungefär hur tiden och energin är.
 
Jag köpte min andra häst precis innan jag började plugga. Visst fick hästarna mindre tid under vissa perioder men överlag gick det bra. Jag läste samma utbildning som @sthu och den var som sagt mycket anpassad efter djurägare.
Bodde så jag hade hästarna på gården och tycker ändå tiden fanns till att göra lite annat än plugga och stall. Det jag hade råd med dvs..

Hade jag läst något annat, läst någon annanstans eller inte vart den totala hästtönten som jag är hade jag nog tänkt både en och två gånger innan jag köpte häst
 
Det är nog väldigt individuellt om det funkar. Hur tuff är utbildningen man går, kan man jobba extra, vad har man för kostnad för stallplats, övriga kostnader osv? Jag har alltid haft häst samtidigt men har billig stallhyra och jobbar vid sidan av. Just nu har jag skola 9-15.30 mån-fre men jag har alltid varit bra på att jobba hårt så det funkar ändå.
 
Har man tid och råd är det en sak.
Sedan beror det på om man vill prioritera hästen framför en massa annat?
Jag har inte direkt skaffat nya vänner på min utbildning, eller varit med på en enda sittning eller klassfest.
Inte mig emot, jag har ett bra nät av vänner förövrigt och efter att ha jobbat ett antal år och haft häst sedan jag var 15 så vet jag att det är det jag mår bäst av.
Det är ju inte bara "hästtiden" som behöver prioriteras, utan även jobbtiden är en prioritet, eftersom utan det hade jag inte haft råd med häst o.s.v. Så det är mycket runt omkring som sväljer tid och behöver prioriteras.
 
Hej alla läsare!
Jag vill ha lite åsikter och erfarenheter om att studera och äga häst. Tar studenten den 6e juni och min foderhäst som jag haft åker på lördag (7/3-15) pga förtidig försäljning. Ska studera till sjuksköterska och kommer ev pendla 1h varje dag till skolan. Hjälp mig nu att leda in mig på rätt spår. Ska man skaffa häst och studera samtidigt? Jag tror det är mycket jobb och vill inte ta vatten över huvudet. Hade varit kul att höra från en utbildad sjuksköterska vad du anser är bäst?
Mvh!

Har en vänn som studerar till ssk, hon skulle aldrig hinna med häst eller ha råd heller(Om hon hade haft det intresset). Vid praktiker har hon minst 1 timme enkelväg kollektivt. Om inte mer, går upp runt 4 vid praktikveckorna. Sen mycket plugg och stora tentor ofta.

Jag skulle inte välja att ha häst vid ssk studerande. Hellre medryttarhäst för inte binda upp sig alla dagar i veckan samt den dyra kostnaden. :)
 
Jag har studerat och haft häst (-ar) hela tiden. Men då kom jag direkt från gymnasiet och hade haft egen häst sen i femman och två hästar sen jag gick i sjuan, så för mig var det liksom bara självklart. Jag visste ju inte om något annat, i princip.

Det man får ta hänsyn till är främst ekonomin och tiden. Tidsmässigt har det aldrig varit några problem för mig. Jag har pluggat fyra och ett halvt år på campus och till sommaren ett och ett halvt år på distans. Distansstudierna lägger jag ju upp lite som jag själv vill, och där har jag nog även en fördel av att ha pluggat på campus tidigare. När jag fysiskt sett var tvungen att befinna mig i skolan var vi schemalagda max tre dagar i veckan, och ytterst sällan heldagar. Oftast gick vi 9-12 eller 13-16, och då tog jag stallet antingen före eller efter beroende på vilken tid jag skulle vara i skolan. Om vi gick 9-16 (gjorde vi det gick vi å andra sidan nästan uteslutande bara en dag den veckan) så fick hästarna vila och jag mockade och fixade på kvällen. "Lediga" dagar var det skönt att bryta av plugget vid lunch och åka till stallet ett par timmar, för att sen fortsätta plugga på kvällen vid behov. Ska tillägga att jag har haft bra betyg hela tiden. Men det finns program där man är schemalagd betydligt mer än vad jag har varit, och då blir det förstås värre.

Ekonomiskt har det däremot varit tufft. Nu har jag haft hjälp av mina föräldrar, och det var inte ens meningen att jag skulle ha två hästar, utan det blev bara så. Sen ett och ett halvt år tillbaka har jag "bara" en häst. Med fullt studiemedel och sommarjobbslön sparad hade jag haft råd att hålla en häst utan att behöva få hjälp av mamma och pappa, men då har jag en häst som dels är rätt billig i drift (unghäst som inte har skotts, som inte äter något kraftfoder och som inte tävlar/tränar) och bor dels i en landsände där man kan få en bra stallplats för mindre än 2000 kronor, och då ingår allt. Det går alltså att komma undan betydligt billigare om du gör en del själv. Här går det dessutom att få mindre lägenheter betydligt billigare än i storstadsområdena, så det skulle gå att ha häst här och plugga samtidigt utan att jobba extra, åtminstone om man arbetar ihop en buffert över somrarna.

Jag kan ångra att jag har haft två hästar, eftersom jag av olika skäl varit tvungen att ha olika sällskapshästar till min "riktiga" häst som egentligen bara varit dyra och energikrävande, men jag ångrar inte att jag har haft häst. Om jag skulle leva om de här sista sju åren som jag har varit i pluggsvängen (tog studenten 2008), så är det jag hade ändrat på stallplatsen de första åren som var det som kostade mig mest (för att jag var tvungen att fler än en häst där). Men jag hade aldrig velat vara utan häst helt. Men vad som är rätt för dig, vet ju bara du. Om du har haft foderhäst nu och gått på gymnasiet samtidigt vet du ju ändå lite hur det är tidsmässigt, då är det mest den ekonomiska biten du bör fundera på.
 
Det är som många skrivit, antagligen väldigt individuellt.
Jag har en kompis som utbildar sig till syrra och har två hästar, vilket funkat bra. Jag själv läser ekonomi (och just nu 120% pga extra matte) och har 6 hästar varav jag håller igång 3 just nu själv (satsar seriöst på fälttävlan så det blir många och långa resor varje vecka). Som mest hade jag 5 igång och har klarat skolan med höga betyg ändå. Så såklart går det om man vill beroende på hur dedikerad man är och om man är beredd att offra annat samt vilken hjälp och stöttning man har runtomkring sig. Men det är tufft och det är inte ett liv för alla :)
 
Hej alla läsare!
Jag vill ha lite åsikter och erfarenheter om att studera och äga häst. Tar studenten den 6e juni och min foderhäst som jag haft åker på lördag (7/3-15) pga förtidig försäljning. Ska studera till sjuksköterska och kommer ev pendla 1h varje dag till skolan. Hjälp mig nu att leda in mig på rätt spår. Ska man skaffa häst och studera samtidigt? Jag tror det är mycket jobb och vill inte ta vatten över huvudet. Hade varit kul att höra från en utbildad sjuksköterska vad du anser är bäst?
Mvh!

Jag studerar till sjuksköterska just nu och har häst! Läser termin 2 nu och hela termin 1 hade jag förutom min häst ansvar för ytterligare en häst som jag red och skötte. Jag pendlar också och har minst 1 timme dörr till dörr beroende på förseningar etc.
För min del går del alldeles utmärkt att studera och har häst. I alla fall på SSK-programmet och även programmet jag läste tidigare. Jag åker bara till skolan 2-3 dagar i veckan och pluggar resten hemma. Du behöver ju bara gå på de obligatoriska momenten så om du har lätt för att plugga hemma så kan det vara ett alternativ.
Tycker att jag har bra mycket mer fritid nu än när jag jobbade heltid. Förre terminen hann jag med 2 hästar utan problem. Då hann jag även med att jobba, träna och träffa kompisar och umgås med sambo. Nu med bara en häst finns även tid för massa onödigt tv-tittande :)
Gällande ekonomin beror det ju på var man bor och hur mycket lyx man vill ha i stallet man står i. Jag har inackordering med fullservice, dvs. en ganska dyr stallhyra och tränar för tränare en del, men har å andra sidan billigt boende så det går precis runt. Ska flytta till billigare stall nu och kommer då ha pengar över till sparande varje månad :)
Jag såg även till att spara ihop ett rejält sparkonto innan jag började plugga, att ha till oväntade utgifter vilket kan vara att rekommendera.
Jag hade aldrig varit lika motiverad till studierna utan min häst :)
 
Bäst är nog att börja utan häst och köpa när man gått ett tag och vet hur det funkar för en själv.

Jag har haft häst sen år 3 på min utbildning utan problem men hade aldrig orkat år 1-2.
 
Jag har hästar, över 1 h till skolan, och går en lång och ganska krävande univutb. Jag jobbar extra för att ha råd med hästarna - och det går enbart för jag har dem i eget stall. Och har möjlighet att låna av snälla föräldrar när veterinärräkningarna hopar sig eller något.

Jag skulle inte skaffa häst under studietiden, men det var och är otänkbart att göra mig av med de jag har. Slår blixten ner så de dör - ja då skaffar jag inga nya under studierna. Det sliter enormt - och det går ut över både mig och dem. Att hålla nån sorts organiserad ridning igång är en utopi som bara är att glömma. Det finns varken tid eller ork stora delar av terminerna. Mina studieresultat är ingalunda dåliga - men de skulle vara ännu bättre utan häst. Tveklöst.

Så svaret är beroende av så mycket, men jag kan inte rekommendera det om man har mina förutsättningar.
 
Jag har läst på högskola samtidigt som jag hade två hästar.
Inga problem även om jag inte kunde unna mig några andra utsvävningar rent ekonomiskt.
 
Kanske inte det roligaste, men värt att fundera på i någon vända, skulle ju kunna vara att dela häst med någon. Halva tiden och halva pengarna (eller hur man nu delar, det behöver ju inte nödvändigtvis vara 50/50), men en mängd nya frågor/problem att undersöka och fundera på först i så fall.
 
Tack alla, uppskattar era svar! Livet är hårt ibland och ska man satsa får man offra. Så jag har äntligen, även fast det svider i hjärtat varje dag, bestämt mig att det blir ett uppehåll under studietiden. Jag kanske måste vara flexibel och flytta ifrån nuvarande ort, då blir det inte lätt med en häst i bagaget. Men vem vet vad framtiden har att erbjuda.
Tack alla! :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 250
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 721
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: mattson
·
Hästmänniskan Jag går ut gymnasiet till sommaren i år och då är jag färdig undersköterska. Jag har alltid sagt till mig själv att när jag har gått ut...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: duke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp