Stukningen som inte vill ge med sig

saltopeppar

Trådstartare
Förra vår/ sommaren stukade min häst sig ordentligt (tänjde ut ett sidoligament) Hästen blev halt och undersöktes på klinik där vi blev ordinerade sjukhage och metacam i 2 veckor och sedan vila i vanlig hage under hela sommaren med dagliga promenader på rakt spår 40 min per dag.

Allt gick fint och hästen blev snabbt ohalt samt svullnaden gick ner. Efter ca 2 månaders vila började vi sätta igång och allt har gått som det ska, hästen är idag i tävlingskondition.

Men, jag har upptäckt att hästen har blivit "överkänslig" i kotan och så fort jag tex ridit i ridhuset tex 2 dagar efter varandra så tycker jag att hon får tillbaka svullnaden över kotan, dock ingen hälta.(fiberunderlag eller vanlig hederligt sand/flis)
Har även upptäckt att nu när hagarna är leriga så får jag lite samma känsla, värme och lite svullnad.

Nu är det ytterst lite det handlar om men jag väljer att skritta dagarna jag tycker kotan känns annorlunda och det är väl inget problem i sig, men jag blir lite konfunderad över hur lång tid en sån här typ av stukning kan hålla i sig? Hon är undersökt med jämna mellanrum av veterinär och senast var bara 3 veckor sedan då hon som sagt var helt igång och ohalt.

Någon som har erfarenhet av liknande? Jag har varit försiktig att linda henne nattetid då jag tror att effekten försvinner om man lindar hela tiden, men jag kanske har fel där?
Hon är alltid lindad vid ridning, med paddar och fleece lindor för bästa stöd, känns som det är det som varit det som funkat bäst. Men jag funderar om och isåfall vad man skulle kunna ha på henne i hagen nu när det är lerigt, jag vågar inte linda henne ifall de skulle gå upp?

Är tacksam för alla tankar och idéer, känns som jag använt alla trix jag har nu och idéerna börjar tryta.
 
Vilket ligament skadades? Såg ni en blödning i med ultraljud eller hur hittades det?

Ligament i kotan på ena fram.

Här är lite mer info om händelseförloppet/ "rehabiliteringen"

Vid första besöket när skadan var "akut", alltså hälta, svullnad och värme så kollade det egentligen bara på henne i skritt på rakt och böjt spår samt kolla de med UL. Liten blödning men inget "sensationellt" som de kallade det, men de ville kalla det en allvarlig vrickning när de beskrev vad de trodde det var. Metacam skrevs då ut och ordinerad vila tills nästa återbesök.

Vid återbesök 2, när hästen stått på sjukhage var hon ohalt och inget på UL, men fortfarande liten svullnad. Visade svag markering på liten volt och en reaktion vid böjprov. Hästen fick härefter gå ut i vanlig hage så länge det inte förekom okontrollerat spring och bus.

Återbesök 3 ohalt på volt och vid böjprov. Fick här börja skritta igång henne och efter 3 veckor lite trav på rakt spår.

Återbesök 4 förtfarande ohalt och jag fick börja lägga in galopp på rakt spår samt stora böjda spår någon gång i veckan. Kändes allt bra så kunde jag köra på, vilket det gjorde så jag satte igång henne.

Återbesök 5, alltså nyligen så var hon ohalt på volt samt vid böjprov.

Enligt veterinären så kan det ta låååång tid att återuppbygga, men jag blir ändå lite orolig när det är så bra när veterinären kollat på det, men sen att hon fortfarande får någon slags reaktion i djup/ tungt/greppande underlag (min egen slutsats då jag tycket mig se problemet när hagarna är leriga eller hon har gått i ridhuset.)
Jag har som jag skrev lagt om hela hennes träningschema så det kan i princip se ut så här:
vila
skritt hårt underlag
joggning rakt spår
konditionsträning rakt spår
jogging rakt spår
skritt
jogging rakt spår
ridhus
skritt
och sedan börja om från början
 
Jag har nog inget råd att ge dig, men jag hade också varit orolig.
Vilket ligament är det? annular? gaffelband?

Det brukar ta lång tid att läka, 2 mån initialt känns som kort tid. Att hästen är ohalt är inget ovanligt, ibland ses ingen långvarig hälta ens vid lite större skador i senor.

Jag hade nog funderat på att åka till en veterinär som är riktigt duktig på senor för en dubbelkoll. Värme och svullnad är ju en varningsklocka.
 
Ts : ligamentskador är tyvärr otroligt problematiska inte sällan, och det är inte alltid de läker helt någonsin .
Har ni UL ligamentet nu senaste ?
Jag tycker det låter som att hästen inte är helt ok i fråga om ligamentet och hade velat ha en utlåtelse på 1) hur det ser ut och 2) hur hållbarheten på hästen kan bedömas utifrån det .
 
Jag har nog inget råd att ge dig, men jag hade också varit orolig.
Vilket ligament är det? annular? gaffelband?

Det brukar ta lång tid att läka, 2 mån initialt känns som kort tid. Att hästen är ohalt är inget ovanligt, ibland ses ingen långvarig hälta ens vid lite större skador i senor.

Jag hade nog funderat på att åka till en veterinär som är riktigt duktig på senor för en dubbelkoll. Värme och svullnad är ju en varningsklocka.
Senor är ju inte ekvivalent med ligament men i övrigt tycker jag du har bra reflektion .
 
Jag har haft liknande skada på mig själv och känner igen det du beskriver. För min del tog det lång tid, tror det var nästan två år innan det slutade svullna vid ansträngning och att jag full rörlighet igen. Jag hade inte heller direkt ont så därför vet jag inte riktigt hur lång tid det tog, bara att plötsligt var det borta.
 
Tack alla för svar!

Jag ska ta en kontakt med veterinären en gång till och rådfråga och får jag inga direkta svar så ska jag ta och kontakta annan veterinär för att se om man kan bli klokare där.
Känns ju lustigt och jag känner att jag gör det som står i min makt för att göra det bästa för henne av de medel jag har idag, men är ju inte konstigt att det inte "hjälper" om skadan nu inte är helt utläkt. Men en fråga, kyla eller värme?

@mackan UL gjordes inte nu senast utan hästen kollades bara på lina och böjprov.

@Masse nu är det kanske skillnad mellan häst och människa, men har jag fel i att man ändå sak motionera och jobba på uppbyggnad när man haft denna typ av skada? Alltså inte så att man riskerar att skada sig ytterligare, men jag tänker typ sjukgymnastik och rörelser under kontrollerade förhållanden.
 
@lundsbo Har inte journalerna så är inte hundra vilket ligament då allt var lite rörigt privat med cancer, död och sjuka djur, så tyvärr blev det lite så att jag åkte iväg med hästen och i princip sa till dem att hitta felet och säg vad jag ska göra för att det ska bli bra för mer orkade jag inte mentalt eller kroppsligt just då.
 
Tack alla för svar!

Jag ska ta en kontakt med veterinären en gång till och rådfråga och får jag inga direkta svar så ska jag ta och kontakta annan veterinär för att se om man kan bli klokare där.
Känns ju lustigt och jag känner att jag gör det som står i min makt för att göra det bästa för henne av de medel jag har idag, men är ju inte konstigt att det inte "hjälper" om skadan nu inte är helt utläkt. Men en fråga, kyla eller värme?

@mackan UL gjordes inte nu senast utan hästen kollades bara på lina och böjprov.

@Masse nu är det kanske skillnad mellan häst och människa, men har jag fel i att man ändå sak motionera och jobba på uppbyggnad när man haft denna typ av skada? Alltså inte så att man riskerar att skada sig ytterligare, men jag tänker typ sjukgymnastik och rörelser under kontrollerade förhållanden.

Självklart kan du inte bygga upp /belasta hästen utan att veta hur skadan ska behandlas osv .
Se till att kolla upp hästen inkl UL utifrån det du redogör för i tråden så får du sen direktiv och vägledning för hur det ser ut för er del .

Ang din fråga om motion osv så måste ju veterinär svara och ingen här som sagt ligament är jätteproblematiska inte sällan och ibland ska de inte alls motioneras osv beroende på skadans art .
 
Självklart kan du inte bygga upp /belasta hästen utan att veta hur skadan ska behandlas osv .
Se till att kolla upp hästen inkl UL utifrån det du redogör för i tråden så får du sen direktiv och vägledning för hur det ser ut för er del .

Nej men självklart! Jag syftade rent allmänt på denna typen av skada, inte att jag ska börja med det direkt:)
 
Nej men självklart! Jag syftade rent allmänt på denna typen av skada, inte att jag ska börja med det direkt:)

Min poäng är att ligamentskada inte riktigt går att generalisera om ... Därav svaret . Ligament är jobbiga och trista allmänt skadenässigt kompexitetsmässigt . Se till att kolla hästen igen som sagt och få råd från veterinären utifrån det som konstateras .
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 465
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp