Stulet hästpass

Loppan520

Trådstartare
Min dotter hade en foder häst som hon senare fick köpa.
När hon sa upp boxplatsen hos förre ägaren så blev hon trots en månads uppsägningstid tvingad att flytta hästen inom två dygn.
När vi flyttade henne och tömde våra saker så saknades hennes pass. Det ligger inte längre i kassaskåpet där alla hästarna i stallet har sina pass.
Vid sms förfrågan till förre ägaren och likaså ägaren av stallet- så bekräftar hon att hon har passet och att vi endast får det tillbaka mot att vi ger henne pengar. Hon har hittat på kostnader för bla två torvbalar- vilka båda står kvar i stallet.
Vad kan vi göra?
 
Min dotter hade en foder häst som hon senare fick köpa.
När hon sa upp boxplatsen hos förre ägaren så blev hon trots en månads uppsägningstid tvingad att flytta hästen inom två dygn.
När vi flyttade henne och tömde våra saker så saknades hennes pass. Det ligger inte längre i kassaskåpet där alla hästarna i stallet har sina pass.
Vid sms förfrågan till förre ägaren och likaså ägaren av stallet- så bekräftar hon att hon har passet och att vi endast får det tillbaka mot att vi ger henne pengar. Hon har hittat på kostnader för bla två torvbalar- vilka båda står kvar i stallet.
Vad kan vi göra?

Det kommer att kosta mer att få ut ett nytt pass, så jag hade betalt de två torvbalarna och svurit över saken.
 
Jag håller med @Lovisaleonora , se till att få ett slut på historien så fort som möjligt. Innebär det ett par hundralappar så är det värt det. Att polisanmäla brukar inte ge ett skit.
Märklig regel för övrigt, att alla hästars pass ska förvaras hos någon annan.
 
Jag håller med @Lovisaleonora , se till att få ett slut på historien så fort som möjligt. Innebär det ett par hundralappar så är det värt det. Att polisanmäla brukar inte ge ett skit.
Märklig regel för övrigt, att alla hästars pass ska förvaras hos någon annan.
Lagen säger att hästpass ska förvaras där hästen är. Så det är ingen märklig regel alls att det finns i/vid stallet. Tvärtom låter det som en bra lösning med ett kassaskåp.
 
Märklig regel för övrigt, att alla hästars pass ska förvaras hos någon annan.

Nu blir det ju kanske lite OT
Men hur tolkas EU-regeln om Hästpasset i andra länder?
Är man lika rigida som hos vårt jordbruksverk? Som när det gick ut att passet skulle följa med hästen HELA TIDEN. Vilket i praktiken skulle ha inneburit även när man var ute och red i skogen :meh:
Har för mig de fick göra en pudel lite senare :cool:
 
Lagen säger att hästpass ska förvaras där hästen är. Så det är ingen märklig regel alls att det finns i/vid stallet. Tvärtom låter det som en bra lösning med ett kassaskåp.

Bra lösning till den dag man flyttar och stallägaren besitter passet och ser sin chans att casha in lite slantar för den är missnöjd med att man inte går med på vad som helst. Jag var tyvärr med om detta. Jag valde att flytta då stallägaren inte uppfyllde sin del av uppstallningsavtalet, denna gillade inte att jag satte ner foten och såg sin chans. I efterhand så inser jag ju att jag skulle varit slug och sagt att jag skulle vaccinera hästen och behövde passet, få passet och därefter säga upp platsen.
 
Lagen säger att hästpass ska förvaras där hästen är. Så det är ingen märklig regel alls att det finns i/vid stallet. Tvärtom låter det som en bra lösning med ett kassaskåp.

Just sådana händelser där någon annan har hand om passet, vilket det blir i praktiken om man står inackorderad och inget eget kassaskåp, är ju "farligt" då någon annan kan ta det och hålla det gisslan.
Ibland undrar jag om de som skrivit bestämmelserna är medveten om gisslanproblemet och att man kan bli av med sitt pass på detta sätt om någon vill en illa.
 
Just sådana händelser där någon annan har hand om passet, vilket det blir i praktiken om man står inackorderad och inget eget kassaskåp, är ju "farligt" då någon annan kan ta det och hålla det gisslan.
Ibland undrar jag om de som skrivit bestämmelserna är medveten om gisslanproblemet och att man kan bli av med sitt pass på detta sätt om någon vill en illa.
Det största problemet är nog att många hästägare inte vet varför det finns hästpass och reglerna runt om dessa.
Det har egentligen inget alls att göra med t ex tävlingar och vaccinationer. Det finns för att man äter hästkött och därmed blir hästar livsmedelsproducerande djur. Även om vi i Sverige idag inte äter så mycket och ens kan slakat hästar på många ställen.
Alla andra djur som används som livsmedel är registrerade och journalförda till leda men man har då gjort ett undantag för hästar. Allt går tillbaka till "galna kosjukan" och att man insåg att det måste gå att spåra smittkällor i våra livsmedel.
Så hästpasset i sig är ingen "värdehandling för att styrka ägarskap och inte heller så livsviktigt att det inte går att ersätta för hästar som inte ska bli livsmedel. Det är bara viktigt för den som tänker lämna sin häst till livsmedelsproduktion.

Att sedan olika rasföreningar kan ta hutlöst betalt för att göra en kopia eller till och med original passet är en helt annan sak.
I det här fallet som TS tar upp har faktiskt både TS och stallägaren brutit mot lagen. Stallägaren som inte lämnar ut det vilket bör bli egenmäktigt förfarande med annans egendom. TS för att man transporterat hästen utan pass. När jag tänker efter så om hästen nu inte står i TS eget stall så har den nya stallägaren och gjort fel som tagit emot en häst utan pass.
 
Det största problemet är nog att många hästägare inte vet varför det finns hästpass och reglerna runt om dessa.

I det här fallet som TS tar upp har faktiskt både TS och stallägaren brutit mot lagen. Stallägaren som inte lämnar ut det vilket bör bli egenmäktigt förfarande med annans egendom. TS för att man transporterat hästen utan pass. När jag tänker efter så om hästen nu inte står i TS eget stall så har den nya stallägaren och gjort fel som tagit emot en häst utan pass.

Med andra ord är det betydligt mer viktigt än bara för livsmedelsproduktion.
 
Med andra ord är det betydligt mer viktigt än bara för livsmedelsproduktion.
Nej tvärt om. Det är ingen handling som styrker ägandeskap och det finns inget krav på att vaccinationer ska stå i passet. Utan det ska finnas där hästen finns i fall det värsta tänkbara händer. Saker som en olycka med akutavlivning eller att man upptäcker smitta som måste spåras.
T ex en ko måste ägaren registrera i databas hos Jordbruksverket och allt som sker med kon ska föras in. När hon släpps på bete, vem som äger betet, hur hon transporterades dit o s v. För en häst räcker det med att passet finns där hästen finns.
 
När stallägaren höll mitt pass som gisslans ställde det till det rejält på flera sätt. Tävlingar var inbokade, var bara att avanmäla, vaccination som gjordes fick föras in i ett tillfälligt vaccinationskort som jag sedan fick betala för att veterinären skulle föra in det i passet den dag då jag fick tillbaka passet. Sedan var där krav på tilläggsregistering på import innan nyår som skulle göras, någon ID-kontroll kunde inte genomföras för att jag inte hade passet osv. Det ställde till det så in i h*lvete rent ut sagt och kostade mig en hel del. Så jag vidhåller att låta det ej är någon vidare idé att låta någon annan hantera ens pass.
 
Nej tvärt om. Det är ingen handling som styrker ägandeskap och det finns inget krav på att vaccinationer ska stå i passet. Utan det ska finnas där hästen finns i fall det värsta tänkbara händer. Saker som en olycka med akutavlivning eller att man upptäcker smitta som måste spåras.
T ex en ko måste ägaren registrera i databas hos Jordbruksverket och allt som sker med kon ska föras in. När hon släpps på bete, vem som äger betet, hur hon transporterades dit o s v. För en häst räcker det med att passet finns där hästen finns.
Få som inte har egna kor/får etc. inser hur petnoga det systemet är... :crazy:
Tanken på att anmäla förflyttning, skriva journal, transportdokument som ska arkiveras osv. för varje gång en häst åker till och från klubbens ridhus, tävling, grannens ridbana osv. skulle gör folk galna.
Och bara administrerandet av en registrerad produktionsplats med så många olika djurägare och flyttar skulle kunna knäcka en ideellt driven verksamhet.
Skulle inte många tycka det var värt någon krona bara att slippa ha de fula gula öronbrickorna också.:p
 
Min dotter hade en foder häst som hon senare fick köpa.
När hon sa upp boxplatsen hos förre ägaren så blev hon trots en månads uppsägningstid tvingad att flytta hästen inom två dygn.
När vi flyttade henne och tömde våra saker så saknades hennes pass. Det ligger inte längre i kassaskåpet där alla hästarna i stallet har sina pass.
Vid sms förfrågan till förre ägaren och likaså ägaren av stallet- så bekräftar hon att hon har passet och att vi endast får det tillbaka mot att vi ger henne pengar. Hon har hittat på kostnader för bla två torvbalar- vilka båda står kvar i stallet.
Vad kan vi göra?

Betala för torvbalarna och ta dem med dig.
 
Nej tvärt om. Det är ingen handling som styrker ägandeskap och det finns inget krav på att vaccinationer ska stå i passet. Utan det ska finnas där hästen finns i fall det värsta tänkbara händer. Saker som en olycka med akutavlivning eller att man upptäcker smitta som måste spåras.
T ex en ko måste ägaren registrera i databas hos Jordbruksverket och allt som sker med kon ska föras in. När hon släpps på bete, vem som äger betet, hur hon transporterades dit o s v. För en häst räcker det med att passet finns där hästen finns.

Nä, men du får inte transportera hästen (enligt lagen),inte ta in den i stallet, inte tävla, inte sälja.....och du säger att det inte är viktigt att ha passet i handen?
 
I mitt förra stall fick vi egna förråd med kodhänglås som sadelkammare där vi dessutom skulle ha våra pass. Så la vi koden i ett kuvert till stallchefen som förvarade kuverten till ev nödfall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 406
Senast: Spike
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Hästvård Jag kommer inte att gå in på bakgrundsdetaljer då personerna i den här berättelsen i så fall kan identifieras, så jag håller det kort...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 251
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp