Stycka av tomt?

Jozze

Trådstartare
Om ett syskonpar äger en gård och det ena syskonet med sambo (som inte äger någonting av gården) vill bygga nytt hus, hur bör man tänka då?

Bör en tomt styckas av som sambon blir delägare i?

Ska huset byggas utan att tomt styckas av och sambon blir delägare i huset? Vad händer då vid ev separation - skriver man papper på att gårdsägaren ska köpa ut sambon/ta över lånen?

Andra alternativ?
 
Om ett syskonpar äger en gård och det ena syskonet med sambo (som inte äger någonting av gården) vill bygga nytt hus, hur bör man tänka då?

Bör en tomt styckas av som sambon blir delägare i?

Ska huset byggas utan att tomt styckas av och sambon blir delägare i huset? Vad händer då vid ev separation - skriver man papper på att gårdsägaren ska köpa ut sambon/ta över lånen?

Andra alternativ?

Syskonparet bygger huset och sedan har man någon form av överenskommelse att ena syskonet bor i hus 1 medan andra syskonet bor i hus 2. Påverkar ägarskapet minst. Uppgörelsen med kostnad för boende blir med ev. sambo är helt upp till paren.
 
Lite beror väl på om man i framtiden vill att e bägge husen ska vara en fastighet eller två.

Om tomten styckas av och blir en egen fastighet kan den säljas och det kan innebära nya grannar nära inpå. Önskat eller oönskat.

Ser sådant titt som tätt häromkring. En familj vill bo nära varann och ett barn bygger ett hus på åkern intill eller i trädgården. Sedan blir det dödsfall, skilsmässa eller helt enkelt att tiden går. Sedan ligger flera hus tätt, tätt inpå varann och ingen i senare generationer är nöjd med arrangemanget.
 
Jag skulle aldrig vilja att någon byggde tomt i tomt.
Grannen byggde på familjegårdens mark men med en liten bit gärde mellan och husen ligger inte bredvid varandra så det skapar neutral mark.
Var det inte någon bukefalist som byggde på familjens mark och sen vid skilsmässan vägrade han flytta och det blev en himla strulig tid?
Stycka av en bit tomt långt från gårdskärnan. Det är mitt råd.
 
Inteckningar görs i fastigheten.
Så banken kan inte få samma typ av säkerhet i ett hus på ofri grund.
Jo... men nog borde det väl vara möjligt att låna på huset?
Det finns ju massor av hus som står på kommunal mark t.ex. De vore ju osäljbara om det inte gick att låna till köpet

@Inte_Ung - du skrev ju att det inte gick att låna. Är det helt sant?

Nya spörsmål varje dag ;)
 
Hus på tomträtt går utmärkt att belåna, så det du skriver om "... och friköpt" stämmer inte.
Tomträtt är en helt annan sak än en arrendetomt.
Det är då kommunen som äger marken och har avdelat den.
Man betalar då en tomträttsavgäld och det är rätt att man kan låna på ett sådant hus då det räknas som säkert, vilket inte ett arrende gör.
Att äga en tomträtt är som att äga en bostadsrätt.
 
Alltså det hela handlade om ett nybygge på en privatägd mark, tomträtt tog jag inte med alls som exempel då det inte var eller är ett alternativ i frågeställningen.
Vad jag vet så tomträtt inget som man gör längre alls och kommunerna har erbjudit tomträttsinnehavarna att köpa tomterna.
Jag har ägt ett sådant hus och köpt ut tomten.
 
Om man arrenderar en tomt till ett hus som äger. vad händer om ägaren till tomten vill avsluta arrendet?
Ja du det är en lång och knepig historia.
Arrende är redigt starkt men samtidigt inte omöjligt att säga upp.
En sak vet man dock säkert - tid tar det.
Men om den som arrenderar tomten gör något som den inte får göra, t.ex. hugger ner några träd, eller glömmer att betala arrendet så kan ett arrende förverkas.
Ämnet är svårt, oklart och stort.
 
Ja du det är en lång och knepig historia.
Arrende är redigt starkt men samtidigt inte omöjligt att säga upp.
En sak vet man dock säkert - tid tar det.
Men om den som arrenderar tomten gör något som den inte får göra, t.ex. hugger ner några träd, eller glömmer att betala arrendet så kan ett arrende förverkas.
Ämnet är svårt, oklart och stort.
Om man säger att den som arrenderar gör något den inte får, det blir uppsagt helt lagligt. vad händer med huset som arrendatorn har betalat för? Flyttas? Ägaren till tomten får det/får betala värdet? Vad händer?
 
Tomträtt är en helt annan sak än en arrendetomt.
Det är då kommunen som äger marken och har avdelat den.
Man betalar då en tomträttsavgäld och det är rätt att man kan låna på ett sådant hus då det räknas som säkert, vilket inte ett arrende gör.
Att äga en tomträtt är som att äga en bostadsrätt.

Jag vet hur tomträtt fungerar! :D Det var därför jag reagerade på ditt felaktiga påstående att man bara får låna på hus på friköpt tomt.
 
Jag vet hur tomträtt fungerar! :D Det var därför jag reagerade på ditt felaktiga påstående att man bara får låna på hus på friköpt tomt.
Jag borde kanske ha lagt till i det här fallet.
Men det såg jag som självklart då det ju endast handlade om just dessa två alternativ.
Friköpt eller arrende, tomträtt var liksom inte med i spelet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 511
Senast: sjoberga
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 994
Senast: tuaphua
·
Hemmet Jag är 30+ med råge men har ändå noll erfarenhet av detta med huslån, och mina bankkontakter initierade av mig själv kan jag räkna på...
2
Svar
20
· Visningar
1 422
Senast: Amha
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp