Stycka av tomt?

Om man säger att den som arrenderar gör något den inte får, det blir uppsagt helt lagligt. vad händer med huset som arrendatorn har betalat för? Flyttas? Ägaren till tomten får det/får betala värdet? Vad händer?
Ja du det är också en knepig historia.
Om inget annat är skrivet så måste husägarna flytta bort huset och återställa tomten.
Så det är ju inte så underligt att det inte går att låna på sådana hus.
 
Ursäkta att jag inte svarat i min egen tråd, men jag postade den precis innan en otroligt stressig period. Nu ska jag försöka svara!

Jag är sambon som inte äger något av fastigheten men som vill vara delägare i ett eventuellt framtida hus som jag är med och finansierar. Jag har inga miljoner på banken och kan därför endast vara med och finansiera det hela genom lån. Då måste vi alltså låta stycka av en tomt, för att kunna bygga?

Men sambon borde väl kunna ta lån eftersom fastigheten är hans - kan jag inte stå med på ett sådant lån? Eller får jag inte stå med som ägare om vi inte styckar av?

Jag har inget som helst intresse av att bo kvar om vi separerar, men vill såklart bli utköpt för att kunna skaffa något annat. Syskonet är nog inte intresserad av att medfinansiera ett hus åt oss, på annat sätt än att låta oss använda marken vi behöver.

Ursäkta om jag ställer frågor som redan besvarats i tråden - jag är fortfarande lite rörig i huvudet efter min stressperiod.
 
Om du vill vara delägare utan att ni gör avstyckning, så kan du ju köpa in dig i fastigheten. Förslagsvis halva sambons andel.

Tänk på att när ni lånar så gäller pantbreven i fastigheten som helhet och alla delägare måste godkänna att de får lämnas som säkerhet. Skulle syskonet var ok med det?
 
Om du vill vara delägare utan att ni gör avstyckning, så kan du ju köpa in dig i fastigheten. Förslagsvis halva sambons andel.

Tänk på att när ni lånar så gäller pantbreven i fastigheten som helhet och alla delägare måste godkänna att de får lämnas som säkerhet. Skulle syskonet var ok med det?
Det skulle ju kunna vara en variant!

Jag är bara på tänkarstadiet än, eftersom jag suktar så dant efter nytt hus, så hur syskonet ställer sig till det hela har jag inte kommit till än.
 
Det skulle ju kunna vara en variant!

Jag är bara på tänkarstadiet än, eftersom jag suktar så dant efter nytt hus, så hur syskonet ställer sig till det hela har jag inte kommit till än.

Vad händer om nuvarande ägare säljer eller förlorar kontrollen över fastigheten ert hus ligger på?
 
Vad händer om nuvarande ägare säljer eller förlorar kontrollen över fastigheten ert hus ligger på?
De två ägarna måste ju gemensamt sälja fastigheten. Om en av dem inte längre kan betala sin del, pga långvarig arbetslöshet eller liknande, antar jag att den som har betalningsmöjlighet måste betala.
 
De två ägarna måste ju gemensamt sälja fastigheten. Om en av dem inte längre kan betala sin del, pga långvarig arbetslöshet eller liknande, antar jag att den som har betalningsmöjlighet måste betala.

Du måste överväga vad som händer om en helt okänd part får inflytande över fastigheten. Bägge kan ju komma på obestånd, död, sjukdom etc. Det är vad man betalar jurister för, genomlysa situationen och därifrån ge råd om olika scenario.
 
För din skull är det nog bäst att stycka av tomten. Man får se till att tomten ligger på ett ställe där man är ok att det ev kommer bo andra i framtiden om huset säljs vidare.

Alternativet är att syskonen bygger huset som ni sedan hyr, men då tappar ju du ägandet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 468
Senast: sjoberga
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 967
Senast: tuaphua
·
Hemmet Jag är 30+ med råge men har ändå noll erfarenhet av detta med huslån, och mina bankkontakter initierade av mig själv kan jag räkna på...
2
Svar
20
· Visningar
1 417
Senast: Amha
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp