Styrkeövning i galopp.

kottis

Trådstartare
Har en medryttarponny som har svårt för att galoppera och svänga samtidigt. Tränar ofta galopp på volten men undrar om det finns några fler bra övningar, med eller utan bommar. Ridbanan vid stallet är i minsta laget så kan inte göra övningar med jättemycket svängar. Tacksam för svar :)
 
Jag stärkte upp min häst som hade svårt för galopp under ryttare genom att longera och göra många fattningar från både skritt och trav. Blev förvånad över hur snabbt hon blev starkare bak. Gick en promenad, longerade tio minuter och gick en promenad igen.
 
Klättring stärker bakdelen. Du vill få inner bakben starkare så att det orkar bära bättre i galoppen.
Rörelsen sluta är också bra frö galoppen, om du inte redan kan den så är det nog tränare som gäller då den är svår att få rätt helt på egen hand.
 
Klättring stärker bakdelen. Du vill få inner bakben starkare så att det orkar bära bättre i galoppen.
Rörelsen sluta är också bra frö galoppen, om du inte redan kan den så är det nog tränare som gäller då den är svår att få rätt helt på egen hand.

Ytter bak startar galoppen och om det inte bär ordentligt blir det svårt att rädda upp galoppen och få den bärig.
Sluta tränar ytter bak.
Just därför använder man den för galoppen och öppnan som tränar inner bak är för piaff.
 
Ytter bak startar galoppen och om det inte bär ordentligt blir det svårt att rädda upp galoppen och få den bärig.
Sluta tränar ytter bak.
Just därför använder man den för galoppen och öppnan som tränar inner bak är för piaff.
Och jag som trodde att inner bak behöver vara stark på böjt spår (rodnar)
 
Och jag som trodde att inner bak behöver vara stark på böjt spår (rodnar)

Med böjning får man om man gör det korrekt inner bak mer mot tyngdpunkten. Då belastas det mer. Det gäller även för galopp iom att den är en sk böjd gångart pga fotplaceringarna som inte är liksidiga.

Hästar ska inte hänga inåt på böjda spår. Tyvärr gör de ofta det iom att ryttaren inte förmår lägga balansen mer utåt i manke och då hela kroppen.
Lutar de sig inåt mot inner bog så får ytter bak lika mycket "för lite" att bära. Så bort från inner bog i böjning ger bealstning på ytter bak. Det blir då galopp eller sluta om man tar det hela vägen sas.
 
Har en medryttarponny som har svårt för att galoppera och svänga samtidigt. Tränar ofta galopp på volten men undrar om det finns några fler bra övningar, med eller utan bommar. Ridbanan vid stallet är i minsta laget så kan inte göra övningar med jättemycket svängar. Tacksam för svar :)

Förutom de övningar du har fått här, vilka är beroende på vilken nivå du är på som ryttare, så kan det vara bra att också tänka på hur du rider som ryttare dvs. hur sitter du på hästen.
Många gånger så "stör" man omedvetet hästen genom sin ridning och får den att t.ex. bryta av galoppen om man rider på en volt.

Ibland vill ryttaren hjälpa hästen "för mycket" och då blir det lätt ett fipplande som ställer till det. Eller så är ryttaren i obalans med hästen och som den inte klarar att balansera upp förrän den har blivit starkare alt. mindre känslig.

Testa att ligga på en stor volt och bara rulla. Gör ingenting mer utan sitt lätt (stå) i sadeln. Vrid överkroppen lätt utåt dvs. titta utåt från volten så hamnar kroppen rätt. (För att sätta din balanspunkt mer rätt i sadeln.) Ha inte hästen överdrivet ställd, möjligen kan du testa att hjälpa hästen genom att ställa den utåt.

Ovanstående är mer för att checka av dig och hästen. Bäst är att ta hjälp av en instruktör för att komma över problemet och hjälpa hästen på rätt sätt.
 

Liknande trådar

Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 193
Senast: Skrämd
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 440
Senast: hollypolly
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp