Svag i kotorna?

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan,

Behöver era råd just nu!

Har kollat på ett jättefint fullblods sto som jag verkligen gillar på alla sätt och vis Men hon har svaga kotor eller vad man säger.

När hon står stilla så ser det "normalt" ut eller vad man ska säga men när man rider henne så trampar hon igenom med kotorna.
Inte så att dom tar i marken dock.
Mer bak än fram men man ser det om man kollar noga.

Jag ska ha henne som en allround häst så som uteritter, dressyr och nåt skutt då och då.
Ägaren säger att hon aldrig varit halt eller något.

Men tror ni att hon kan hålla för att vara en hobby häst?

Och ska så klart besikta henne men ska jag fråga veterinären om hennes kotor då?
 
Hon är över 12 och ägaren har haft henne i 5 år. Hon har nog sprungit löp innan.

Under de 5 åren så har hon som sagt aldrig varit halt eller skadad ☺


Är nog mest paranoid från det som hände min foderhäst. Så vill verkligen inte ha något problem med nästa.
 
Hon är över 12 och ägaren har haft henne i 5 år. Hon har nog sprungit löp innan.

Under de 5 åren så har hon som sagt aldrig varit halt eller skadad ☺


Är nog mest paranoid från det som hände min foderhäst. Så vill verkligen inte ha något problem med nästa.


Om man tittar på ett fullblod ser det nästan alltid ut som om kotorna är väldigt svaga, det har mig veterligen aldrig varit problem med dessa fullblod annat än att det ser konstigt ut för oss som är vana med lite mer "robusta" hästar.
 
Hejsan,

Det står att hon vart anmäld till 5 lopp men det står datum på varje lopp under ordet struken.
Vart hon struken från varje löp då?

Jag ska besikta henne innan köp men undrat om det är så dåligt att ha häst med veka kotor?

Jag kommer rida på grusvägar, sandvägar, stränder och i skogen.

Så på olika underlag som folk säger man ska göra med hästar med veka kotor. ☺
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 061
Senast: KAROLIJNAH
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 031
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp