Svalaste lakanen?

Marita73

Trådstartare
Så här under sommaren är det svårt att få de önskade 15 graderna i sovrummet och jag avskyr verkligen att bli för varm när jag sover.
Nu undrar jag vad som är det svalaste materialet att bädda med i sängen. Bomull? Satin? Något annat?
 
Bomull. Det är ”the fabric of death” enligt många vildmarksvetare. Det leder bort värme mycket effektivt och kan således vara förödande som underplagg.

Har jag lärt mig iallafall.
 
Bomull. Det är ”the fabric of death” enligt många vildmarksvetare. Det leder bort värme mycket effektivt och kan således vara förödande som underplagg.

Har jag lärt mig iallafall.
Förödande som underplagg är bomull men snarare för att fukten stannar kvar, det andas inte, det torkar långsamt, ger lätt skav och när du fryser så värmer inte bomull något alls vare sig i torrt eller blött tillstånd. Bomull värmer när det inte ska, när du redan är varm men värmer minimalt/inget när du behöver värme. Totalt värdelöst ser jag det som.
Mer funktionella material som ull värmer även i drypande vått tillstånd och syntet ventilerar bara ut överskottsvärmen och värmer sålänge det är någorlunda torrt. Jag skulle säga att bambu är det svalaste materialet för det som ligger mot/nära kroppen. Som lösa plagg är linne eller silke mest svalkande. De ventilerar bra, torkar snabbt och svalkar.

@Marita73
Silkes, bambu eller linnelakan är nog det svalaste. Frågan är väl snarare vad man har råd med. Satin kan vara "lite vad som helst", det kan vara silke men kan också vara bomull eller rayon. Satinlakan av rayon är verkligen ingen höjdare. Även en i vanliga fall ickevarm person vaknar insnärjd i en fuktig trasa. Det andas inte alls. Satin av bomull ser fint ut men har samma egenskaper som vanliga bomullslakan.
 
@Marita73: Linne plus att jag upplever bomullspercale av hög kvalité (200 trådar eller mer) som svalare än vanlig bomull. Enda vettiga märket i Sverige är Himla (deras Drottningholmsserie).

Lakan i äkta siden går bort pga priset (typ "när jag vinner på Triss...") och att de är rätt så sköra. Men när jag vinner på Triss blir det sådana för jag älskar siden :D
 
Jag upplever bomull som väldigt kallt även i sängen när man bara har typ ett lakan. Fryser direkt då, utan att svettas så jag undrar om det är hela sanningen @TinyWiny men jag kan ju gladerligen medge att jag inte är helt påläst bara egen erfarenhet.
 
Jag upplever bomull som väldigt kallt även i sängen när man bara har typ ett lakan. Fryser direkt då, utan att svettas så jag undrar om det är hela sanningen @TinyWiny men jag kan ju gladerligen medge att jag inte är helt påläst bara egen erfarenhet.
Det gör absolut jag med, frusen som jag vanligtvis är. Bomull har ju ingen värmande effekt som jag skrev men svettas man torkar det inte heller utan blir just bara blött och äckligt. Är man varm av sig så blir då inte bomull någon höjdare.
 
Rekommendationen brukar vara bomullslakan när det är varmt, jag tycker det stämmer. Linnelakan blir ofta för grovt för mig, men jag kanske har fel kvalité.
 
Nu har jag beställt Himla lakanset så får vi se hur det känns. Funderar även på att investera i en kyldyna då jag inte kan sova om det blir för varmt.

Tack för all input :heart

Jag hoppas du gillar dem (annars får du väl strypa mig :angel:). Jag har Himla, Linum (men de gör inte percalelakan längre) samt Sheridan från UK. Frette är också bra men svider riktigt illa i plångboken, det lakan jag har från dem är ett som jag köpte när det var utförsäljning.
 
Jag har stentvättade linne påslakan, väldigt skönt på sommaren tycker jag. Däremot tycker jag inte dom är mjuka nog att ha som lakan även om jag vet att dom blir mjukare med tiden.
 
Sådär, nu har jag provsovit under mitt nya påslakan Himla. Jag har sovit sååå gott så även om det är svindyrt har jag just beställt kompletterande delar så att jag kan bädda hela dubbelsängen.

*pust* Då behöver jag inte vara orolig för att du kommer hit och skäller på mig ;) :D

Vill du nätshoppa utomlands så kolla på Sheridan, de är om möjligt ännu bättre än Himla och det är ofta extrapris på dem. Kolla bara så att det är deras percale, de har satinserier också.
 
*pust* Då behöver jag inte vara orolig för att du kommer hit och skäller på mig ;):D

Vill du nätshoppa utomlands så kolla på Sheridan, de är om möjligt ännu bättre än Himla och det är ofta extrapris på dem. Kolla bara så att det är deras percale, de har satinserier också.

Jag kanske kommer upp och dricker lite vin någon gång istället om det går bra ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
446
Senast: Shaggy
·
Hemmet Vet inte om jag orkar utstå ännu en varm sommar i lägenheten så nu har jag börjat kika på det här med AC. Jag avskyr egentligen att ha...
Svar
18
· Visningar
1 225
Senast: Zpunk
·
Hemmet Något jag kom att tänka på då jag läste tråden om överkast: hur noga är ni med hur sängen är bäddad och "inredd"? Då jag räknade kom...
2
Svar
24
· Visningar
1 053
Senast: Krålus
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en morgonrock för sommarbruk dvs tunn/sval. Jag älskar morgonrock och går alltid i det hemmavid, men mina i fleece...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp