BernT

Trådstartare
Kan små barn få svamp? Jag tycker att vår dotter verkar tycka att det kliar i underlivet. Hon blir ledsen när vi byter blöja och vill inre kissa på pottan och går och kliar sig (och gråter). Jag vet att små barn kan pilla för att utforska men det är inte det hon gör. Var till vc som ville ha urinprov för ev uvi men det är helt omöjligt. Har låtit henne gå utan blöja i flera timmar (tänkte att kissar hon på golvet kan jag ta upp det med pipett) men det kommer inget. På med blöja, 3 sekunder så har hon kissat...

Iaf vc vägrar göra något utan urinprov vilket jag kan förstå. Men de kollade också efter svamp men påstod att man kan absolut inte ha svamp om man inte är röd. Jag har haft svamp själv nån gång och var inte röd alls, men det kliade som fan ändå.

Läkaren kollade bara snabbt och sa "nä det är inte rött". Läkaren rörde inte ens dottern när han kollade. Kollar man mer "in" så är hon röd. Finns det något receptfritt man kan ge? Är rätt övertygad att det svamp då det luktar och uppenbarligen kliar massor.
 
Absolut kan små barn ha svamp. Jag menar, bebisar kan ju ha svamp i munnen (torsk) och min son hade svamp för jämnan runt pungen och i ljumskarna.
Och nej, det behöver inte vara rött.
Jag är en sådan person som haft jätte problem med svamp i underlivet under hela min tonår och vuxna liv. Och det var inte alltid rött.
Lukt och kli är det som varit de första symptomen..

Sen hurvida det finns receptfritt man kan ge till små vägar jag inte svara på.
 
Kissprov på min lilla tog de med hjälp av en sorts påse de klistrade fast. Sen fick hon krypa runt tills det kom nåt.
Men det var iofs 2002 så
 
Kissprov på min lilla tog de med hjälp av en sorts påse de klistrade fast. Sen fick hon krypa runt tills det kom nåt.
Men det var iofs 2002 så

Vi har också försökt med sån där påklistrad påse, 2014 tror jag, värdelöst och smärtsamt! Jag har suttit många timmar jämte unge sittande på pottan just för att få urinprov :rofl: Läsa, sjunga, dricka en massa :angel: Och till slut har det blivit några droppar iaf.
Min lilla i din ålder sitter hellre på barnringen på toaletten än på pottan. Testat? Går ju ställa nån bytta i toan och fånga upp dropparna.

Min äldre tjej hade stjärtfluss, med svampliknande symtom, men det borde läkaren sett, antar jag, vet dock inte hur mycket det syns i olika stadier.
 
Vi har också försökt med sån där påklistrad påse, 2014 tror jag, värdelöst och smärtsamt! Jag har suttit många timmar jämte unge sittande på pottan just för att få urinprov :rofl: Läsa, sjunga, dricka en massa :angel: Och till slut har det blivit några droppar iaf.
Min lilla i din ålder sitter hellre på barnringen på toaletten än på pottan. Testat? Går ju ställa nån bytta i toan och fånga upp dropparna.

Min äldre tjej hade stjärtfluss, med svampliknande symtom, men det borde läkaren sett, antar jag, vet dock inte hur mycket det syns i olika stadier.

Tycker också läkaren borde sett det isåfall men jag vet inte. Ärligt talat tyckte jag det mest kändes som att vi kom och störde.

Mitt barn går och kliar sig massor och visar obehag + har problem med att hon länge varit förstoppad (bättre nu men bajsar typ 3-4/dag dock utan hjälp från typ microlax nu). Men upplevde inte att vi fick hjälp alls. Det kollades efter ev rodnad och när det inte fanns var det typ "nä det är inget". Hon blev stucken i fingret, visade inget. Men inga andra tester gjordes. Läste om något snabbtest? Annars så känns ju kli + lukt som tecken på svamp.
 
Jag kan inget om småbarn men de gånger jag haft klåda så tog jag en rejäl klick naturell yoghurt på en binda och hade tills det la sig.
Kan ju vara värt att prova smörja med yoghurt? Det kommer inte göra skada iallafall. OBS naturell sockerfri yoghurt är bäst.
 
Små barn kan såklart få svamp.

Våra tjejer har bägge haft det i omgångar när de var mindre. Tror dock inte det behandlades mer än att lufta ordentligt (våra var så stora att de inte hade blöja så kunde sova utan trosor) och smörja med typ olivolja.
 
Jag "botade" svamp på mig själv med barnolja. Det var en barnmorska som sa att det var en bra lösning som steg 1 då det inte hade gått så långt på mig. Tills du får ett prov kanske det är en bra lösning? Det var ju rätt skönt, det dämpade klådan en del :o kanske röja undan på ett golv så barnet kan vara utan blöja också?
 
Lilla C som är 2,5 har svamp i snippan återkommande. Vi har Cortimyk på recept men det finns även receptfritt. På tuben står det att det är för fotsvamp men det kan du ignorera. När jag hämtar på recept går de ut i "butiken" på Apoteket och hämtar.

Lilla C blir röd både på blygdläpparna, i ljumskarna ibland och inne i slidan. Kliar en del. När vi behandlar ska vi smörja 2ggr per dag. Och sen fortsätta 7 dagar efter att vi tycker det blivit bra.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Småbarn Ja min dotter är 2 år. Nu ikväll så somnade hon som vanligt strax innan 20 och somnade gott. Men vaknade nu vid 23 helt jätteledsen...
Svar
11
· Visningar
13 078
Senast: ika77
·
Övr. Barn Ja det är frågan jag ställde mig för en tid sedan då det verkade som om det kliade. Kliandet var dock koncentrerat till underlivet men...
Svar
12
· Visningar
1 577
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp