Svansklåda....

Maoam

Trådstartare
Jag kan ju inte vara den enda med en häst som kliar sig i svansen så här års. Vad har ni för tips för att lugna klådan? Något bra medel att tipsa om? Någon huskur?
 
Jag har också en svans och mankliare.
Förra året testade jag att tvätta man och svans med parfymfri Lactacyd (hur det nu stavas) varannan vecka, jag är egentligen inget fan av att tvätta hästar, och jag smörjde in henne varannan dag med No Rub Leovet som jag köpte på Hööks.
Och det funkade ganska bra, hon fick behålla det mesta av svans och man.
Värt att prova!
 
Jag har prövat allt möjligt, det som funkade på båda mina var att smörja in svansroten med babyolja.
 
Händer kanske max 2-3 gr om året som mina kliar rumpan/svansen lite. Jag tvättar svansen där uppe med hexocil och då kliar dom inte sig.
 
Jag hade en svanskliare, använde Prob Olja och hon slutade direkt - redan efter första användningen, sen hällde jag på en liten skvätt ett par gånger i veckan så höll hon sig klifri.
 
Prob produkter är det sista jag prövar och använder, känner inget förtroende för deras produkter. Det mesta verkar liksom innehålla tjära, och kräver skydd för att applicera. Så nej tack här, det jag vet funkar men då långsiktigt. Linfröolja, men kräver minst 120 dagars behandling före eksemperiod.
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
802
Senast: skogaliten
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp