Svante Johansson i landslagskonflikt

Jag tycker så synd om Nellie. Har varit alldeles för mycket strul med ungdomslagen senaste tiden. "allt är utagerat" säger förbundet sen pang! "nej nu får inte vara med". :crazy:
 
Jag är förvånad över att så få reagerar på att man i detta fall (bla) bestraffar yttrandefriheten - och på fullt allvar vill begränsa den (se artikeln med SJ på Ridsports sida 21/7). Varken bland enskilda, politiker eller media har jag än så länge kunnat se några större reaktioner. Och det skrämmer mig! För om knappt någon protesterar då får man ju igenom dessa ickedemokratiska planer. Och vi anpassar oss och det blir en vana att låta bli att uttrycka åsikter. Att spela med. Men då glömmer man ju konsekvenserna av att mata ett sådant beteende! Jag menar, vem vill ha det som i tex Kina?!

Att bestraffa genom att gå in och begränsa yttrandefriheten - direkt eller indirekt - är inte ok. Det är dessutom olagligt.

Ja, det är helt otroligt att det finns så många som uppenbarligen vill begränsa de svenska grundlagarna och i förlängningen demokratin. Helt otroligt. Eller så är folk bara så korkade att de inte inser vad uttalandena leder till?
Fast vänta nu. Jag tycker vi ska skilja mellan Sveriges statsskick (demokrati) och grundlagar (tex yttrandefrihet) med uttagningar i idrottsvärlden.
Att sätta ihop ett idrottslag har aldrig varit en demokratisk process och jag tror inte att någon på allvar förväntar sig det heller.

Yttrandefriheten innebär inte att du inte kan få konsekvenser av vad du säger/skriver och jag har egentligen inga problem med att landslagsledningen reagerar på hennes inlägg men då ska man ta upp det med en gång och inte låtsas som om det är ok.
Svante har en poäng i att SvRF behöver se över sin hållning gentemot sociala medier (http://www.tidningenridsport.se/Tav...l-se-regler-for-anvandande-av-sociala-medier/) eftersom förbundet tydligt befinner sig i bakvattnet.

Dessutom har jag problem med att de inte följer de kriterier för uttagning som landslagsledningen själva satt upp, att komma i efterhand med luddiga begrepp som värdegrund funkar inte om man ska vara tydlig och det är i högsta grad nödvändigt när det gäller barn- och ungdomsidrott.
 
Fast vänta nu. Jag tycker vi ska skilja mellan Sveriges statsskick (demokrati) och grundlagar (tex yttrandefrihet) med uttagningar i idrottsvärlden.
Att sätta ihop ett idrottslag har aldrig varit en demokratisk process och jag tror inte att någon på allvar förväntar sig det heller.

Yttrandefriheten innebär inte att du inte kan få konsekvenser av vad du säger/skriver och jag har egentligen inga problem med att landslagsledningen reagerar på hennes inlägg men då ska man ta upp det med en gång och inte låtsas som om det är ok.
Svante har en poäng i att SvRF behöver se över sin hållning gentemot sociala medier (http://www.tidningenridsport.se/Tav...l-se-regler-for-anvandande-av-sociala-medier/) eftersom förbundet tydligt befinner sig i bakvattnet.

Dessutom har jag problem med att de inte följer de kriterier för uttagning som landslagsledningen själva satt upp, att komma i efterhand med luddiga begrepp som värdegrund funkar inte om man ska vara tydlig och det är i högsta grad nödvändigt när det gäller barn- och ungdomsidrott.
Jag håller inte med alls. Inskränkningar i yttrandefriheten är i allra högsta grad något som påverkar demokratin eftersom en av demokratins grundstenar handlar om yttrandefrihet. Jag har förmånen att vara chefredaktör för en tidning om Mellanöstern med goda relationer med reportar utan gränser och ser ofta att staten och organisationer kopplade till staten, bland annat idrottsförbund, även speglar korruption och statens makt mot den enskilda medborgaren. Och nej, så vill vi inte har det. Sedan, som jag också sagt, sport på elitnivå är resultat. Svensk ridsport är det enda landet jag hört talas om i Europa där man låter prestige gå före resultat för mästerskap. Finns en del exempel från just Mellanöstern (av de jag är inkörd på), men då är det också korrupta länder det handlar om som inte följer mänskliga rättigheter och som inte har åsiktsfrihet. Nu är det lååångt dit för Sveriges del, men ja, kopplingar finns definitivt.
 
Jag är förvånad över att så få reagerar på att man i detta fall (bla) bestraffar yttrandefriheten - och på fullt allvar vill begränsa den (se artikeln med SJ på Ridsports sida 21/7). Varken bland enskilda, politiker eller media har jag än så länge kunnat se några större reaktioner. Och det skrämmer mig! För om knappt någon protesterar då får man ju igenom dessa ickedemokratiska planer. Och vi anpassar oss och det blir en vana att låta bli att uttrycka åsikter. Att spela med. Men då glömmer man ju konsekvenserna av att mata ett sådant beteende! Jag menar, vem vill ha det som i tex Kina?!

Att bestraffa genom att gå in och begränsa yttrandefriheten - direkt eller indirekt - är inte ok. Det är dessutom olagligt.
Nej, det är inte olagligt. Yttrandefrihetsgrundlagen reglerar yttrandefrihet i förhållande till "det allmänna", dvs staten och andra myndigheter. Den omfattar inte var en ledare inom ridsporten gör.
 
Fast vänta nu. Jag tycker vi ska skilja mellan Sveriges statsskick (demokrati) och grundlagar (tex yttrandefrihet) med uttagningar i idrottsvärlden.
Att sätta ihop ett idrottslag har aldrig varit en demokratisk process och jag tror inte att någon på allvar förväntar sig det heller.

Yttrandefriheten innebär inte att du inte kan få konsekvenser av vad du säger/skriver och jag har egentligen inga problem med att landslagsledningen reagerar på hennes inlägg men då ska man ta upp det med en gång och inte låtsas som om det är ok.
Svante har en poäng i att SvRF behöver se över sin hållning gentemot sociala medier (http://www.tidningenridsport.se/Tav...l-se-regler-for-anvandande-av-sociala-medier/) eftersom förbundet tydligt befinner sig i bakvattnet.

Dessutom har jag problem med att de inte följer de kriterier för uttagning som landslagsledningen själva satt upp, att komma i efterhand med luddiga begrepp som värdegrund funkar inte om man ska vara tydlig och det är i högsta grad nödvändigt när det gäller barn- och ungdomsidrott.

Ja, nu verkar det ju ha varit lite elefantklampande i glasbutik från alla sidor men att skapa en policy för sociala medier är inte en dag för tidigt. Även om vi har en långt gående yttrandefrihet (som det inte ska tummas på) så får en inte säga vad som helst.
 
Det här med att laget måste gå ihop, hur viktigt är det egentligen?

I grunden är detta en individuell sport. Presterar jag sämre för att jag inte är kompis med en ryttare som ingår i mitt lag?
 
Alltså nånting är riktigt ruttet i förbundet när det kommer till landslagsledning (på alla nivåer i alla discipliner). De senaste åren har vi läst om Sylves konflikter med förundet om hopplandslaget, Thomas Fasteus fick sparken hastigt och lustigt för ungdomslaget i år, kontroverser i ft-lägret med Linda Algotsson och ledningen, nu detta med Nellie och Svante. Även ponnydressyren har sköts illa när årets SM-vinnare direkt inför prisutdelning för slaget i magen att hon ändå inte fick rida NM.

Något ät väldigt väldigt fel när det ständigt blir såna här konflikter. Ffa är hanterandet av ungdomarna under all kritik. Det går som inte i detta fallet skylla på en 16-årings agerande eftersom ungdomars agerande är ett indirekt resultat av vad de lär sig av de vuxna i ledarpositioner.
 
Jag håller inte med alls. Inskränkningar i yttrandefriheten är i allra högsta grad något som påverkar demokratin eftersom en av demokratins grundstenar handlar om yttrandefrihet. Jag har förmånen att vara chefredaktör för en tidning om Mellanöstern med goda relationer med reportar utan gränser och ser ofta att staten och organisationer kopplade till staten, bland annat idrottsförbund, även speglar korruption och statens makt mot den enskilda medborgaren. Och nej, så vill vi inte har det. Sedan, som jag också sagt, sport på elitnivå är resultat. Svensk ridsport är det enda landet jag hört talas om i Europa där man låter prestige gå före resultat för mästerskap. Finns en del exempel från just Mellanöstern (av de jag är inkörd på), men då är det också korrupta länder det handlar om som inte följer mänskliga rättigheter och som inte har åsiktsfrihet. Nu är det lååångt dit för Sveriges del, men ja, kopplingar finns definitivt.
Jag håller inte helt med dig, jag tycker nog att man som idrottsförbund kan ha en tydlig policy för hur man luftar saker i media (om inte annat för ens lika unga lagkamraters skull!) och då innebär det att man inte kan skriva vad man vill utan att det kan få konsekvenser.

Vad gäller andra idrottsförbund i Europa så har nog både du och jag väldigt liten insyn men jag kan bidra med en länk där man visar hur British Eventing löst sina likartade bekymmer: :crazy:
http://www.bukefalos.com/threads/brititsk-falttavlan-infor-censur.1247232/
 
Alltså nånting är riktigt ruttet i förbundet när det kommer till landslagsledning (på alla nivåer i alla discipliner). De senaste åren har vi läst om Sylves konflikter med förundet om hopplandslaget, Thomas Fasteus fick sparken hastigt och lustigt för ungdomslaget i år, kontroverser i ft-lägret med Linda Algotsson och ledningen, nu detta med Nellie och Svante. Även ponnydressyren har sköts illa när årets SM-vinnare direkt inför prisutdelning för slaget i magen att hon ändå inte fick rida NM.

Något ät väldigt väldigt fel när det ständigt blir såna här konflikter. Ffa är hanterandet av ungdomarna under all kritik. Det går som inte i detta fallet skylla på en 16-årings agerande eftersom ungdomars agerande är ett indirekt resultat av vad de lär sig av de vuxna i ledarpositioner.
För att inte tala om turerna runt fyllan vid ponny-EM för ett par år sen - där var det samma sak i den mening att det sas att det inte skulle bli några repressalier men sen fick de inblandade inte rida NM ändå... :grin:
 
Jag håller inte helt med dig, jag tycker nog att man som idrottsförbund kan ha en tydlig policy för hur man luftar saker i media (om inte annat för ens lika unga lagkamraters skull!) och då innebär det att man inte kan skriva vad man vill utan att det kan få konsekvenser.

Vad gäller andra idrottsförbund i Europa så har nog både du och jag väldigt liten insyn men jag kan bidra med en länk där man visar hur British Eventing löst sina likartade bekymmer: :crazy:
http://www.bukefalos.com/threads/brititsk-falttavlan-infor-censur.1247232/
Och det är bra tycker du? Du ser inte problemet med ett förbund som direkt eller indirekt (det finns ett idrottsförbund i England också vilket, precis som i Sverige, om jag förstått det rätt) de enskilda sporterna är kopplade till, Riksidrottsförbundet får en hel del pengar från staten varje år att fördela så de har direkt koppling till staten. Man bör se kopplingen mellan grundlagar och organ kopplade till staten tycker jag.
 
Och det är bra tycker du? Du ser inte problemet med ett förbund som direkt eller indirekt (det finns ett idrottsförbund i England också vilket, precis som i Sverige, om jag förstått det rätt) de enskilda sporterna är kopplade till, Riksidrottsförbundet får en hel del pengar från staten varje år att fördela så de har direkt koppling till staten. Man bör se kopplingen mellan grundlagar och organ kopplade till staten tycker jag.
Nej, det är klart jag inte tycker det är bra! :) Därav :crazy:.
Men det var ett svar på att du inte kände till något annat förbund än SvRF som körde på godtycklighet. Det där tyckte jag illustrerade att det tyvärr ser ungefär likadant ut i de flesta ridsportländer, andra länders uttagningar verkar enligt hörsägen fungera liknande.
 
Nej, det är klart jag inte tycker det är bra! :) Därav :crazy:.
Men det var ett svar på att du inte kände till något annat förbund än SvRF som körde på godtycklighet. Det där tyckte jag illustrerade att det tyvärr ser ungefär likadant ut i de flesta ridsportländer, andra länders uttagningar verkar enligt hörsägen fungera liknande.
Ja då är det ju synd. För mig torde det vara självklart att ett idrottsförbund sköter sig så gott det nu går. Lika självklart som att det på papperet ska vara bästa ekipage i form som åker. Att "man ska funka i laget" köper jag inte i en sekund, för det funkar utmärkt för ledare inom fotboll, handboll och ishockey att ta ut tonåringar trots att de inte är lagspelare mer än på plan (av egen erfarenhet).
 
Flickan har en blogg. http://nellieberntsson.se/

Jag har skummat av texten och missat massor absolut. Flickan verkar driven och kommer att klara sig bra i hästvärlden om hon har intresse tillräckligt. Hon verkar kunna tjäna egna pengar. Till flickan, Nellie. "Kyla av och jobba på, så blir det nog bra". En karriär är lång.

Jag reagerar skarpt på att hon blir inkallad i ett rum med personer, i detta fall män, i maktposition för hennes ambition. Hon får nog ta med sig pappan men tränaren stängs ute. Det är inte ett korrekt beteende från någon organisation. Detta är inte ok.

Jag är gammal, jag har varit med länge, jag har jobbat med karlar mycket. Jag går i princip aldrig på ett viktigt möte , av vikt för mig, utan att jag vet att jag har minst en verifierat lojal person med mig. Aldrig. Informella arbetsmöten exkluderade. Den här flickan är 16 år.
 
Senast ändrad:
Linda algotsson. Och därtill alla andra skriverier om ridsportförbundets agerande, till exempel vid sexuellt utnyttjanden, gör att i alla fall jag som nybliven ponnyförälder blir mörkrädd.

Det där med att tränare utnyttjar unga flickor gör även mig otroligt rädd för vad som händer i sporten. Som förälder till ridande och satsande barn hade jag varit väldigt försiktig och försökt göra min läxa genom att kolla upp bakgrund på tränare mm.
Nu tycker jag att sexuella utnyttjanden är otroligt mycket värre än vad exempelvis Nellie har gjort. Tränaren försvarade man?! Åtminstone till en början. Jag har inte riktigt hängt med i alla svängar då det inte är min gren egentligen så jag vet inte hur landet ligger där just nu.
 
Det jag även tycker är märkligt i detta fall är:
1. Att det blir repressalier av en redan utagerad situation OCH att folk tycker att det är ok. Att NB tydligen får skylla sig själv att hon alls skrev något på sociala medier. Att det inte spelar någon roll att den saken är lagd till handlingarna. Är det så vi vill ha det? Att ingen får göra ett enda misstag någonsin? Men handen på hjärtat - vem är perfekt?! Framförallt som sextonåring...
2. Precis som Tara reagerar jag starkt på hur man framförde detta till NB. Hur kan någon tycka att det är ok nånstans?! Hur kan man låta bli att protestera mot något liknande?! I Sverige år 2017!
 
Det jag även tycker är märkligt i detta fall är:
1. Att det blir repressalier av en redan utagerad situation OCH att folk tycker att det är ok. Att NB tydligen får skylla sig själv att hon alls skrev något på sociala medier. Att det inte spelar någon roll att den saken är lagd till handlingarna. Är det så vi vill ha det? Att ingen får göra ett enda misstag någonsin? Men handen på hjärtat - vem är perfekt?! Framförallt som sextonåring...
2. Precis som Tara reagerar jag starkt på hur man framförde detta till NB. Hur kan någon tycka att det är ok nånstans?! Hur kan man låta bli att protestera mot något liknande?! I Sverige år 2017!
Jag skulle nog säga att den absoluta merparten av alla som kommenterat här och på andra ställen INTE tycker det är ok?
 
Jag menar texten är så driven och välskriven att det är möjligt den är skriven för att provocera eller liknande, det kan vara spökskrivare. Vet ej. Det kan inte jag bedöma. Det är skribentens inlägg, det är en partsinlaga.

Vilket otroligt kaos helt enkelt. Det är väl därför det är svårt definiera folk? Flickan är 16 år, hon borde ha två år sig som junior. Det borde räcka för att komma med nästa år. Det kanske helt enkelt något ekipage som var stabilare detta år.

Det som går att kritisera är mötet. Det går att verifiera att mötet ägt rum och viIlka som var där.
 
Vad menar du då, vilka är folk?
Med "folk" avser jag helt enkelt de som via nätet uttryckt sig, i mitt tycke, förmildrande kring beslutet mm. Tanken var att låta bli att peka ut enskilda eftersom jag tycker att det inte tillhör god ton i ett inlägg. Hur kommer det sig att du undrade? : )
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svante Johansson var elitryttare och en av de främsta inom hästhoppningen i Sverige. Nu guidar han unga löften att bli duktiga inom...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under måndagsnatten fick Svante Johansson - A-tränare i hoppning och tidigare landslagsledare för ungdomsryttarna - ovälkommet besök på...
Svar
0
· Visningar
724
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landets framtida stjärnryttare har under två helger samlats för att få en bra start på säsongen. Under ledning av juniorerna och...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Bloggerskan Nellie Berntssons skrev i förrgår ett inlägg där hon uttrycker sin ilska och besvikelse över att inte ha tagits ut till EM...
Svar
0
· Visningar
493
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp