Svante Johansson i landslagskonflikt

Nej, det är inte olagligt. Yttrandefrihetsgrundlagen reglerar yttrandefrihet i förhållande till "det allmänna", dvs staten och andra myndigheter. Den omfattar inte var en ledare inom ridsporten gör.
Då var jag felinformerad. Trodde faktiskt på fullt allvar att man inte får försöka belägga NÅGON med munkavle i vårt land. Men man lär sig något nytt varje dag : ) Jag övergår till att tycka att det borde vara olagligt att med olika medel försöka påverka andras möjligheter att uttrycka sin åsikt.
 
Med "folk" avser jag helt enkelt de som via nätet uttryckt sig, i mitt tycke, förmildrande kring beslutet mm. Tanken var att låta bli att peka ut enskilda eftersom jag tycker att det inte tillhör god ton i ett inlägg. Hur kommer det sig att du undrade? : )
För att jag sett så oerhört få såna inlägg?
Och vad missförstod jag?
 
Då var jag felinformerad. Trodde faktiskt på fullt allvar att man inte får försöka belägga NÅGON med munkavle i vårt land. Men man lär sig något nytt varje dag : ) Jag övergår till att tycka att det borde vara olagligt att med olika medel försöka påverka andras möjligheter att uttrycka sin åsikt.
Jag tycker som sagt att man visst kan ha riktlinjer för hur man uttrycker sig på sociala medier.
Vi har ju en sorts censur här på Buke tex, du får skriva vad du vill men du riskerar konsekvenser om du inte håller dig till reglerna.

Obs att jag inte skuldbelägger NB, SvRF har ju inga tydliga regler till skillnad från just Buke där du godkänner reglerna när du blir medlem. :)
 
Fast vänta nu. Jag tycker vi ska skilja mellan Sveriges statsskick (demokrati) och grundlagar (tex yttrandefrihet) med uttagningar i idrottsvärlden.
Att sätta ihop ett idrottslag har aldrig varit en demokratisk process och jag tror inte att någon på allvar förväntar sig det heller.

Yttrandefriheten innebär inte att du inte kan få konsekvenser av vad du säger/skriver och jag har egentligen inga problem med att landslagsledningen reagerar på hennes inlägg men då ska man ta upp det med en gång och inte låtsas som om det är ok.
Svante har en poäng i att SvRF behöver se över sin hållning gentemot sociala medier (http://www.tidningenridsport.se/Tav...l-se-regler-for-anvandande-av-sociala-medier/) eftersom förbundet tydligt befinner sig i bakvattnet.

Dessutom har jag problem med att de inte följer de kriterier för uttagning som landslagsledningen själva satt upp, att komma i efterhand med luddiga begrepp som värdegrund funkar inte om man ska vara tydlig och det är i högsta grad nödvändigt när det gäller barn- och ungdomsidrott.

Enig i allt du skriver här!

Det här med att laget måste gå ihop, hur viktigt är det egentligen?

I grunden är detta en individuell sport. Presterar jag sämre för att jag inte är kompis med en ryttare som ingår i mitt lag?

Ja det är jäkligt viktigt att man är en lagspelare även om man inte måste älska alla. Om man agerar som en fjortis kan tex följande hända: man river ett hinder och vet att det är kört för egen del att hamna bland toppresultaten. Man kan då bli förbannad och rida som skräp resten av ritten för det spelar ju ingen roll för egen del (medan resten av laget får lida). Och omvänt, om man är en lagspelare gör man ju sitt yttersta utöver det man skulle gjort för egen del eftersom annars får de övriga lida. Koll vad irländska landslaget sagt efter att de fått Pessoa som ansvarig och börjat bygga laganda. De har varit duktiga individualister innan men de har inte presterat lika väl som lag.

Då var jag felinformerad. Trodde faktiskt på fullt allvar att man inte får försöka belägga NÅGON med munkavle i vårt land. Men man lär sig något nytt varje dag : ) Jag övergår till att tycka att det borde vara olagligt att med olika medel försöka påverka andras möjligheter att uttrycka sin åsikt.

Det är en sak att ha yttrandefrihet och en helt annan att skriva sina åsikter om de som är med i det förbund man själv ska tävla för. Man kan kasta mycket skit på folk i medier utan att det blir rakt av olagligt, men det gör det inte nödvändigtvis lämpligt. Tex kan jag ju sitta och spy galla över personalen på mitt närmaste Ica hur mycket jag vill, men jag kan inte direkt förvänta mig att de skulle vilja anställa mig där sedan om de kom på det. Det finns väldigt mycket man kan göra utan att bryta mot lagen som ändå inte är lämpligt.

Hon är duktig men jag upplever henne som en individualist (och nu använder jag ett snällt ord) och även om hon säkert provocerat genom att sticka ut hakan så serverade hon dem en anledning att välja bort henne när hon briserade på nätet. Sedan har de varit pinsamt otydliga i hur de väljer, att det inte enbart handlar om poäng utan om att man ska fungera i ett lag, de har väldigt mycket att jobba på i förbundet och de borde fasen ha kunnat sköta detta så mycket bättre. Sedan kan ju N jobba på sin attityd och att tala är silver och tiga är guld (om hon nån gång kan tänkas vilja ha ett jobb eller bli uttagen till saker etc, vilket ju inte är säkert).
 
Om det som NB skriver att andra uttalat " hon eller vi" är sant, anser jag inte att dessa personer har speciellt mkt laganda heller.

Och om så bara en tiondel av det hon skriver kring förbundets agerande stämmer, tycker jag det är illa.

I övrigt tycker jag bara att hela denna situationen är mkt pinsam för förbundet. Precis som så mycket annat på sistone. Om ingen lyfter tokigheterna som pågår bakom stängda dörrar kommer heller ingen förändring att ske.
 
Jag har en vän vars dotter behandlats på liknande vis av förbund och högt uppsatta inom hennes gren. De var riktigt vidriga mot en omyndig.
Och jag har så klart, som andra, hört fler såna historier.

Jag tror man har ledningsproblem i ridsporten, inom alla grenar och i domarkåren. Inte så att alla är as. Men det finns lite väl mycket svågerpolitik och rövslickeri.
Så mig skulle det inte förvåna om det flickan säger stämmer.
 
Jag har en vän vars dotter behandlats på liknande vis av förbund och högt uppsatta inom hennes gren. De var riktigt vidriga mot en omyndig.
Och jag har så klart, som andra, hört fler såna historier.

Jag tror man har ledningsproblem i ridsporten, inom alla grenar och i domarkåren. Inte så att alla är as. Men det finns lite väl mycket svågerpolitik och rövslickeri.
Så mig skulle det inte förvåna om det flickan säger stämmer.

Lägger till gubbmentalitet på det.. De har absolut en del att reda i.
 
Pratade med en vän som är rätt insatt just i juniorenas hoppning och kan intyga att vad NB säger att det finns ett ultimatum ställt a la "blir Nellie uttagen åker inte vi" är helt och alldeles sant. Inget de hymlar med själva heller. Det om nåt är rätt grisig lagmentalitet.
 
Pratade med en vän som är rätt insatt just i juniorenas hoppning och kan intyga att vad NB säger att det finns ett ultimatum ställt a la "blir Nellie uttagen åker inte vi" är helt och alldeles sant. Inget de hymlar med själva heller. Det om nåt är rätt grisig lagmentalitet.
Jag hoppas att det kan bli en ändring i framtiden. Förr fick folk tiga och lida och de ansvariga kunde göra lite hur som. I dagens internetsamhälle så blir fler oegentligheter uppmärksammade, och folk tänker sig kanske för lite mer i framtiden när de fått en knäpp på näsan. Det är nog inte helt trevligt för Svante m.fl att bli påkomna med oegentligheter.
 
Pratade med en vän som är rätt insatt just i juniorenas hoppning och kan intyga att vad NB säger att det finns ett ultimatum ställt a la "blir Nellie uttagen åker inte vi" är helt och alldeles sant. Inget de hymlar med själva heller. Det om nåt är rätt grisig lagmentalitet.

Jag har också hört det. Och det är inte första gången liknande sker i hoppjunior-sammanhang.
 
Då var jag felinformerad. Trodde faktiskt på fullt allvar att man inte får försöka belägga NÅGON med munkavle i vårt land. Men man lär sig något nytt varje dag : ) Jag övergår till att tycka att det borde vara olagligt att med olika medel försöka påverka andras möjligheter att uttrycka sin åsikt.
Olagligt i betydelsen brottsligt är det nog inte utan mer en civilrättslig fråga men idrottsjuridik är snårigt och mycket ligger inom olika gråzoner.
 
Pratade med en vän som är rätt insatt just i juniorenas hoppning och kan intyga att vad NB säger att det finns ett ultimatum ställt a la "blir Nellie uttagen åker inte vi" är helt och alldeles sant. Inget de hymlar med själva heller. Det om nåt är rätt grisig lagmentalitet.

:cry: :cry: :cry:
Finns inget mer att säga. Mår så dåligt av all typ av uteslutande, exkludering och mobbing.
 
Jag hoppas att det kan bli en ändring i framtiden. Förr fick folk tiga och lida och de ansvariga kunde göra lite hur som. I dagens internetsamhälle så blir fler oegentligheter uppmärksammade, och folk tänker sig kanske för lite mer i framtiden när de fått en knäpp på näsan. Det är nog inte helt trevligt för Svante m.fl att bli påkomna med oegentligheter.
Det här håller jag med om! Reagerade när svante i ngn intervju ska ha sagt att ryttarna måste kunna hålla en del internt. Klart man vill att alla konflikter tystas ned och hålls internt om man beter sig illa! Jag som är "allergisk" mot hysch-hysch tänker att det är en bättre väg att gå, att som ledning bete sig på ett sätt man kan stå för...
 
Pratade med en vän som är rätt insatt just i juniorenas hoppning och kan intyga att vad NB säger att det finns ett ultimatum ställt a la "blir Nellie uttagen åker inte vi" är helt och alldeles sant. Inget de hymlar med själva heller. Det om nåt är rätt grisig lagmentalitet.
Sorgligt. Det är ju mobbning på riktigt. :(
 
Om man tittar på juniorrankingen på TDB så är hon nummer 10. Man måste kunna fungera i ett lag också.

Jag tippar att de rankar ekipage och inte ryttare. Du får bara ha med dig en häst.

Resultaten ska i första hand vara från 140 klass hoppning på svensk elittävling med vattengrav, internationell 2* eller högre. Ledaren bland juniorer i ekipageranking har plockat väldigt många poäng i 1.20 o 1.30 klasser men faller bort eftersom han inte är aktuell i dagsläget för 1.40 o högre. Så man kan inte läsa juniorrankinglistan från TDB "rakt av".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svante Johansson var elitryttare och en av de främsta inom hästhoppningen i Sverige. Nu guidar han unga löften att bli duktiga inom...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under måndagsnatten fick Svante Johansson - A-tränare i hoppning och tidigare landslagsledare för ungdomsryttarna - ovälkommet besök på...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landets framtida stjärnryttare har under två helger samlats för att få en bra start på säsongen. Under ledning av juniorerna och...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Bloggerskan Nellie Berntssons skrev i förrgår ett inlägg där hon uttrycker sin ilska och besvikelse över att inte ha tagits ut till EM...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp