Svante Johansson i landslagskonflikt

Jag ser det ur juridiskt och lagmässigt perspektiv då det var just det som diskuterades.

Och jag ser det som jätteviktigt att skilja på tysta ned och på att inte få en förmån. Just för att det finns människor som faktiskt tystas, straffas (i juridisk mening) och så vidare för sina åsikter. Att jämföra en bloggare som aldrig hindrats uttrycka sig men som bland annat på grund av åsikter inte valts ut att representera Sverige i ett Em - det är närmast att håna de som verkligen tystats etc.
Jag håller inte med dig. Någonstans börjar ju inskränkningar i yttrandefriheten. Det är ju inte så att staten går till censur direkt och slår ihjäl dig för att du trycker din ursäkt i många hänseenden ;-). Libyen är ett bra exempel, där började det censureras i kommun efter kommun och bland nationella organ som på ett eller annat sätt var kopplade till staten, bland annat idrottsförbund faktiskt där folk inte kom till uttagningar om de inte rättade sig i ledet,, när Gadhaffi kom till makten. Sedan blev fackförbund förbjudna, om du jobbade och gick med i facken fick du sparken, sedan blev median cencurerad (öppna medier).

Rätten att uttrycka sig gäller i allra högsta grad fria medier också, och även om du inte tycker det här är allvarligt ser jag uppenbart något större som gör att jag anser att det är allvarligt, eftersom det mycket väl kan vara en början till något (som vi varit på väg ner det senaste året av andra anledningar också, men medier är en stor del på dessa).

Nej, tar man ut den enskilda saken är det nog ingen big deal, kan nog hålla med dig där. Jag gör inte det. Och vi är tydligen inte överens där, och så får det vara helt enkelt, utan att jag för den delen hånar mina vänner från t.ex MENA.
 
Den som är intresserad kan gå in på Nellies pappas Instagram, antonioberntsson, och där läsa det inlägg från Nellie som (enligt uppgift) ligger till grund för Svantes beslut. Inlägget togs bort från Nellies Instagram, men pappan har nu valt att visa det igen, för att klargöra vad det hela handlar om.

Läs också gärna vad pappan skriver som förklaring till upprinnelsen i det hela; hur hennes häst blev skadad/visade tecken på att inte vara fräsch och de valde att avstå från nästa dags Grand Prix och åka hem. Nellie och även hennes tränare blev sågade, kallade patetiska, osv av den personen som Nellie sedan kritiserar.

Detta är givetvis en soppa som borde skötts snyggare, allt borde retts ut och avslutats i god tid innan uttagningen till EM. Det känns väldigt märkligt att ärendet, där bägge parter tydligen ska ha slutit fred, blossat upp igen och gjort att Nellie därför inte fått den EM-plats hon förtjänat. Jag misstänker att där finns annat, andra deltagares föräldrar (tydligen) som lagt ultimatum av olika anledningar. Om så är fallet borde även det läggas på bordet och synas öppet och förutsättningslöst. Så som det skett nu får det bara inte gå till.
 
Pratade med en vän som är rätt insatt just i juniorenas hoppning och kan intyga att vad NB säger att det finns ett ultimatum ställt a la "blir Nellie uttagen åker inte vi" är helt och alldeles sant. Inget de hymlar med själva heller. Det om nåt är rätt grisig lagmentalitet.
Jag har också bra insyn hos juniorerna och har inte hört något sånt. Däremot så är Nellies sanning inte hela sanningen.
 
Att bli uttagen är ingen rättighet. Till ett lag är det inte alltid de som har bäst resultat som är bäst lämpad för laget. Vid uttagning har man flera parametrar att ta hänsyn till: resultat, form, hälsa, och hur man är som teamplayer. Jens skrev det så bra i ett blogginlägg innan lagSM.
Lagkänslan och tävlingsandan ihop, skapar en härlig sportmiljö som jag tror har varit bidragande till att jag över trettio år senare älskar att träna hopphästar och tävla. Det ger en fostran som inte handlar om att vara bäst i laget, utan bidra så att laget blir bäst. Jag har många gånger ridit i lag där någon medlem inte kunnat låta bli att tänka högt ”jag var alla fall bäst i laget”. Detta händer bara när laget inte uppnått sina målsättningar
Kan inte låta bli att undra om NB bidrar så laget blir bäst?
 
Senast ändrad:
Att bli uttagen är ingen rättighet. Till ett lag är det inte alltid de som har bäst resultat som är bäst lämpad för laget. Vid uttagning har man flera parametrar att ta hänsyn till: resultat, form, hälsa, och hur man är som teamplayer. Jens skrev det så bra i ett blogginlägg innan lagSM.
Lagkänslan och tävlingsandan ihop, skapar en härlig sportmiljö som jag tror har varit bidragande till att jag över trettio år senare älskar att träna hopphästar och tävla. Det ger en fostran som inte handlar om att vara bäst i laget, utan bidra så att laget blir bäst. Jag har många gånger ridit i lag där någon medlem inte kunnat låta bli att tänka högt ”jag var alla fall bäst i laget”. Detta händer bara när laget inte uppnått sina målsättningar

I den här åldern gäller det väl att lära ut lagkänsla och även se till vad det är som gör att det inte fungerar. Rent generellt så är det oftast bra stämning om det går bra och dålig om det går åt skogen. Det är klart att det finns folk som är totalt omöjliga att samarbeta med, men att ge upp och utesluta någon vid 16 års ålder som borde vara med resultatmässigt känns hårt, laganda är ofta något man behöver jobba på.
 
I den här åldern gäller det väl att lära ut lagkänsla och även se till vad det är som gör att det inte fungerar. Rent generellt så är det oftast bra stämning om det går bra och dålig om det går åt skogen. Det är klart att det finns folk som är totalt omöjliga att samarbeta med, men att ge upp och utesluta någon vid 16 års ålder som borde vara med resultatmässigt känns hårt, laganda är ofta något man behöver jobba på.
Det är jag mycket medveten om efter att ha varit inblandad i lag på SM nivå i 10 år. Jag vet också att man kan göra allt rätt som lagledare och verkligen vända ut och in på sig och en del personer har ändå inte varit nöjda (när de inte fått rida). Det finns de som alltid fungerar i lagsammanhang och andra som aldrig gör det.
 
Det är jag mycket medveten om efter att ha varit inblandad i lag på SM nivå i 10 år. Jag vet också att man kan göra allt rätt som lagledare och verkligen vända ut och in på sig och en del personer har ändå inte varit nöjda (när de inte fått rida). Det finns de som alltid fungerar i lagsammanhang och andra som aldrig gör det.
Ja mobbingoffer fungerar aldrig då de andra inte tillåter det...
Likaså fungerar det sällan om lagkamraterna vill ha en annan person...

Det är väldigt enkelt att skylla problemen på en person när det är gruppen som har problem. Ja det finns personer som ställer till problem, och är helt omöjliga att ha i grupp, men de är sällsynta och det är sällsynt att de ensamma är orsaken.

PS - Det är svårt att få en person som med råge borde vara med i laget att vara nöjd om denne inte får vara med. På vilket vis vänder man ut och in på sig för någon som inte är med?
 
Den som är intresserad kan gå in på Nellies pappas Instagram, antonioberntsson, och där läsa det inlägg från Nellie som (enligt uppgift) ligger till grund för Svantes beslut. Inlägget togs bort från Nellies Instagram, men pappan har nu valt att visa det igen, för att klargöra vad det hela handlar om.
Det tog ett bra tag innan jag fattade vilket som var hennes inlägg för där stod inget namn eller ens tillräckligt för att det skulle gå att förstå vem hon syftade på det kunde varit nästan vem som helst i hennes liv som hon hade en kontrovers med. Jag trodde det var mycket värre.
 
Ja mobbingoffer fungerar aldrig då de andra inte tillåter det...
Likaså fungerar det sällan om lagkamraterna vill ha en annan person...

Det är väldigt enkelt att skylla problemen på en person när det är gruppen som har problem. Ja det finns personer som ställer till problem, och är helt omöjliga att ha i grupp, men de är sällsynta och det är sällsynt att de ensamma är orsaken.

PS - Det är svårt att få en person som med råge borde vara med i laget att vara nöjd om denne inte får vara med. På vilket vis vänder man ut och in på sig för någon som inte är med?
Man kan ju vara med även om man står utanför de fyra som får rida. Vi har tex ordnat att en extra ryttare fick åka med till Falsterbo dit man egentligen bara fick ha med sig fyra ryttare. Det visade sig att det inte var bra då den som inte fick rida lagklassen tyckte att det var fel. Vi gjorde det för att hen inte skulle känna sig utanför. Vi har i alla år haft väldigt många ungdomsryttare med och tyvärr är det många gånger föräldrarna som är det största bekymret. De med föräldrar som förstår sig på hur det fungerar i ett lag är sällan några problem.
 
Man kan ju vara med även om man står utanför de fyra som får rida. Vi har tex ordnat att en extra ryttare fick åka med till Falsterbo dit man egentligen bara fick ha med sig fyra ryttare. Det visade sig att det inte var bra då den som inte fick rida lagklassen tyckte att det var fel. Vi gjorde det för att hen inte skulle känna sig utanför. Vi har i alla år haft väldigt många ungdomsryttare med och tyvärr är det många gånger föräldrarna som är det största bekymret. De med föräldrar som förstår sig på hur det fungerar i ett lag är sällan några problem.
Man känner sig troligen än mer utanför om man är med men ändå inte får rida i laget.
 
[...] och även om du inte tycker det här är allvarligt ser jag uppenbart något större som gör att jag anser att det är allvarligt, eftersom det mycket väl kan vara en början till något
Eller så tycker du att det här är något det inte är för att du är felinformerad eller okunnig.

Jag diskuterade detta idag med fyra personer som kommer från tre olika diktaturer och varit engagerade aktivister och suttit i oppositionen där. Ingen av dem drog på så stora växlar som du gjorde.
 
Som sagt var hade hen fått stanna hemma hade det också varit fel i deras ögon. De var helt med på det tills de inte fick rida.
En reserv är också med i laget, jömför med fotbollsspelare som sitter på bänken.

Det hindrar väl inte folk att känna sig utanför, det tror jag den som sitter på bänken i fotboll också. Förutom att den som sitter på bänken i fotboll ofta kommer in i slutet på matchen.
 
Jag ser inte vad diskussion kring avbytarbänk i fotboll har med förbundets och ryttarinnans dispyt att göra.
Oavsett vad nu ryttarinnan skrivit på insta/blogg så har man agerat vidrigt mot en omyndig tjej på så många sätt.
Om de inte vill ha henne i laget kunde det hela skötts jävligt mycket bättre än det verkar gjorts.
 
Jag ser inte vad diskussion kring avbytarbänk i fotboll har med förbundets och ryttarinnans dispyt att göra.
Oavsett vad nu ryttarinnan skrivit på insta/blogg så har man agerat vidrigt mot en omyndig tjej på så många sätt.
Om de inte vill ha henne i laget kunde det hela skötts jävligt mycket bättre än det verkar gjorts.
Precis. Varför inte säga helt ärligt att vi vet att du har rankingpoäng så det räcker, men vi känner att du kanske behöver jobba med dig som lagmedlem lite mer? Eller något liknande. Att skylla på något gammalt groll som ingen utom de inblandade förstår något om är bara så fegt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svante Johansson var elitryttare och en av de främsta inom hästhoppningen i Sverige. Nu guidar han unga löften att bli duktiga inom...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under måndagsnatten fick Svante Johansson - A-tränare i hoppning och tidigare landslagsledare för ungdomsryttarna - ovälkommet besök på...
Svar
0
· Visningar
725
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landets framtida stjärnryttare har under två helger samlats för att få en bra start på säsongen. Under ledning av juniorerna och...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Bloggerskan Nellie Berntssons skrev i förrgår ett inlägg där hon uttrycker sin ilska och besvikelse över att inte ha tagits ut till EM...
Svar
0
· Visningar
493
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp