svår strålröta

Joyride

Trådstartare
Har behandlat för strålröta rätt länge. Märkte här om dagen att det blivit ett rätt djupt hål precis i kanten på stråken mot ballarna. Tipps på effektiv behandling?
 
Spola rent, torka av, låt stå rent och torr ett tag, sen tjära.
Gör så varje dag i ca en vecka, blir det bättre gör sen varannan dag i ca en vecka, och sen ca två dagar i veckan tills det är helt bort.
Blir det inte bättre efter en vecka (inte mycket kanske men lite bättre borde den bli) så prata med din hovslagare om tips.
Virikon är väldigt eftektivt men kan lätt bli för starkt.
Låt även tjäran stå på helt rent och torr ett litet tag och ta sen ut i hagen/in i boxen.
Lycka till:)
 
Be din hovslagare rensa upp strålen ordentligt nästa gång hen är där, så att rötan inte har mer att få fäste i. Och sen frågar du hovis om preparat. (det jag brukat använda säljs tydligen inte längre :( )
 
Be hovis rensa upp. varva väteperoxid med tjära . Ge hästen äppelcidervinäger för att stärka upp inifrån ( rensar svamp/bakterier som orsakar obalans och ger rötan en chans att fästa )och ge minimalt med socker i foderstaten.
 
Be hovis rensa upp. varva väteperoxid med tjära . Ge hästen äppelcidervinäger för att stärka upp inifrån ( rensar svamp/bakterier som orsakar obalans och ger rötan en chans att fästa )och ge minimalt med socker i foderstaten.

Hur mycket vinäger ska man ge?
 
Hur mycket vinäger ska man ge?
Börja med en halv dl och gå successivt upp till 1 dl / dag på ponny och 2dl/ dag på stor häst.
Det tar allt från några veckor till 2-3 månader för resultat beroende på omfattningen. På min tog det tre månader ungefär men då hade hon haft det rätt länge med.
 
[="EmmaW, post: 16751573, member: 111586"]Börja med en halv dl och gå successivt upp till 1 dl / dag på ponny och 2dl/ dag på stor häst.
Det tar allt från några veckor till 2-3 månader för resultat beroende på omfattningen. På min tog det tre månader ungefär men då hade hon haft det rätt länge med.[/QUOTE]

Tack :-)
 
Det enda som funkade på min var bomull dränkt i tjära som trycktes in i alla fickor. Byttes kanske 1 gång i veckan tills fickorna läkt ut så att inte ens en liten tuss stannade kvar längre. Tog en skoperiod!

Sur att jag inte kom på det tidigare, drogs med röta i flera år till och från och testade ett gäng mindre trevliga preparat.

På sikt har annan skoning gjort att det numera verkar vara ett minne blott.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
855
Senast: BernT
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 056
Senast: Glimra
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 500
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 264
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp