Svåra val om stall?

saffran

Trådstartare
Står idag på ett ställe med
bra stort ridhus, dock mycket bokat och ofta med ett par timmars framförhållning.
Ok men något små boxar. Luktar mycket i stallet, måste byta kläder innan ja gör något annat och tvätta håret varje dag, det stinker annars.
Hagarna är leriga men ändå ok.
Finns paddock som är riktigt dåligt underlag.
Finns några uteridningsrundor.
Min häst glöms bort ibland vid fordringarna. Fodras på väldigt varierade tider och tas in mellan 14.30-17.30 och ut runt 9.00.
Varierad kvalité på grovfoder mycket ängsyra och annat skit i.
Ca 1 mil resväg.

Har plan på att flytta.

Har en stallplats från mitten på juni om jag vill, i ett litet stall men större box.
Liten paddock på stället ok underlag, 10 min med släp till två stora ridbanor (ofta lediga, bra underlag) och ridhus, privata.
Ok hagar, ute länge varje dag.
Jätte mycket ridvägar.
Dock 1,2 mil resväg.

Kommer troligen få box i ett stall i oktober som har både ridhus och paddock med bra underlag, ok hagar och ute 8-18, riktigt fint stall med stora boxar, ok ridvägar. Samt 5 km resväg.

Tänkte stå i det "lilla" stallet fram till jag får i det "bra" stallet eller är det dumt att flytta så tätt? Vet ju dock inte om jag får box där till hösten. Just nu trivs jag inte alls och vill knappt åka till stallet, då stämningen är sådär, dock verkar hästen trivas. Ska man stå ut över sommaren eller hur hade ni gjort?
 
Din häst glöms bort vid fodringar?! Låter inte som att det är nån ordning där. Är det kollektivt? Ta upp detta med ledningen. Flytta om inte ändring sker. Eller sköt mer själv.
 
Jag skulle inte vilja flytta min häst så tätt men jag vet inte om jag heller skulle vilja stå kvar om min häst glöms bort vid fodringar. Känns verkligen inte ok! Om det är nästan helt säkert att du har platsen till hösten skulle jag nog försöka att stå ut tills dess även om det inte känns så bra.
 
Det är absolut inte bra om hästen glöms bort vid fodringen!
Jag skulle flytta hästen nästan direkt då jag får klart veta om jag kunde byta till det andra stallet.
Men försök att stå ut nu, tills du vet helt klart att du kan ha platsen till det andra stallet.
 
Med tanke på dålig foderkvalitet, att din häst ofta glöms och mn inte vet när det blir plats i det önskde stallet så hade jagflyttat snarast. Det ärcett helvete när man inte trivs och det går också ut över hästen.
 
Jag är inte så rädd för att flytta hästar tillfälligt som många här inne verkar vara. När man håller på med avel och behöver skicka iväg ston med föl på betäckning tänker man kanske inte likadant som den som bara har en häst. Men även när jag "bara" var ryttare så märkte jag inga problem med att byta stall så länge jag var med och hästen var trygg med mig.

Så är därför blir mitt svar till TS att flytta så fort som möjligt till ett stall med bättre förhållanden för hästen. Får du sedan plats i ett annan stall om ett halvår, vilket ju inte ens är helt säkert ännu. Bör det inte bli några problem för hästen att flytta dit eftersom du är med hela tiden som trygghet.

Flockdjur som hästar och hundar är mycket enklare att flytta än vad många tror. Tar någon dag (ibland lite längre) för dom att hitta sin plats i flocken och sedan är det klart.
 
Gå på don magkänsla! Du känner din häst bäst själv och vet hur den hanterar miljöombyte. Jag hade flyttat om min häst hade blivit bortglömd!
 
Tack för bra svar. Är verkligen inte ok att han glöms, står dock på halm så han är inte sysslolös men är inte ok för det, men känns bättre att veta för mig ändå.

Ska flytta och tror som sagt att han inte mår dåligt av flytta med några månaders mellanrum om det blir så.

Att han glöms och foderkvaliten är de stora anledningarna till flytten. Är trött på stället så kan rabbla många fler men tar en dag i taget och gör det bästa av situation :)

Tack igen!
 
Jag hade flyttat till det andra stallet. Antingen så känner du sen att du/hästen trivs så bra där att ni kanske vill stanna, eller så tar du platsen i det tredje stallet när den blir ledig. Det verkar ju inte finnas en enda bra grej med ditt nuvarande stall, så att stå kvar där mer än nödvändigt hade inte varit ett alternativ för mig.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 733
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp