Svårbetäckt sto

Förra brunsten... (egna brunsten) så stod hon och kissade och ställer upp, men när hingst närmar sig sparkar hon, hon gjorde så hela brunsten. Veterinären var ut och kollade henne då hon gjort så i några dagar... just då veterinären var ut så hade stoet precis haft ägglossning. Men sparkade trots det mot hingst... ställer upp men kickar.
Måste ändå fråga. Står hon på ultraljudskontroll varje dag, eller kom bara veterinären ut och sa att hon släppt ägg = gulkropp?
Jag är rätt övertygad att brunsten inte varit som den ska, om hon nu stått tidigare för samma hingst.
 
Måste ändå fråga. Står hon på ultraljudskontroll varje dag, eller kom bara veterinären ut och sa att hon släppt ägg = gulkropp?
Jag är rätt övertygad att brunsten inte varit som den ska, om hon nu stått tidigare för samma hingst.

Det är inte mitt sto så jag vet inte alla detaljer. Men som jag fått det förklarat för mej så kom veterinären dit 5 dagen sen hon började visa brunst... och såg då att hon just hade haft ägglossning.

21 dygn innan denna brunst hade hon sin framsprutade brunst och stod då för hingst helt normalt... men tog sig inte.
 
Jag har precis fått ge upp med ett sådant sto. Kollad av vet ordentligt och fortlöpande. Ägg, brunstödem och rätt färg på slemhinnor. Visar brunst m hingsten på andra sidan väggen men blir sedan panikslagen, drar in svansen och går inte att hålla när hingsten närmar sig. Vi har försökt tre brunster, men har nu gett upp. Semin eller fritäckning är inte aktuellt då det var just denna hingst som var intressant att betäcka med. Min slutsats är att hon blir livrädd.
 
Jag har precis fått ge upp med ett sådant sto. Kollad av vet ordentligt och fortlöpande. Ägg, brunstödem och rätt färg på slemhinnor. Visar brunst m hingsten på andra sidan väggen men blir sedan panikslagen, drar in svansen och går inte att hålla när hingsten närmar sig. Vi har försökt tre brunster, men har nu gett upp. Semin eller fritäckning är inte aktuellt då det var just denna hingst som var intressant att betäcka med. Min slutsats är att hon blir livrädd.
Men stoet TS berättar om HAR blivit betäckt naturligt tidigare. Dessutom av samma hingst.
 
Slutsatsen är väl som någon skriver att både 'kropp och knopp' måste vara redo. Jag tror tyvärr inte man kan göra ngt när stoet inte vill utan får gå över på semin om man trots allt vill ha föl.
 
Jag måste fråga, inte specifikt till TS kanske men generellt: Varför vill man ens ha in ett sto i avel som inte ens kan betäckas normalt? Nu när AI är så pass vanligt borde man väl vara ännu mer försiktig med att inte ta in dessa ston i avel?
 
Jag måste fråga, inte specifikt till TS kanske men generellt: Varför vill man ens ha in ett sto i avel som inte ens kan betäckas normalt? Nu när AI är så pass vanligt borde man väl vara ännu mer försiktig med att inte ta in dessa ston i avel?
Du menar att oviljan att bli betäckt skulle vara ärftlig? Om så är fallet är ju AI i sig ett problem eftetsom merparten av stona inom en del raser aldrig någonsin träffar en hingst! Då skulle man ju behöva införa en rekommendation som säger att stoet bör betäckas naturligt en gång innan man använder AI.
I mitt fall så känner jag väl både mamma och pappa till mitt sto. Mamman har betäckts naturligt utan problem, men hingsten var faktiskt 'en blyg viol' innan han fick till det första gången ... Så ärftlighet kanske finns ...
Jag kommer inte betäcka henne igen, men av andra anledningar.
 
Ett sto som är i brunst men inte går att betäcka... vad gör man? Hon sparkar åt hingst trots att hon har ägg och är brunstig...

Vad kan vara fel?

Mitt sto stod inte för hingst förrän de fått gå ifred och mysa i en timme. Jag är så tacksam för att både hingstägare och hingsthållare var med på min idé.

Efter en timme lät hon sig betäckas flertalet gånger i en veckas tid.

Innan dess hade hon presenterats för både den hingst jag ville använda och en mer "på" hingst, sprutats igång och kollats. Det hon behövde var umgänge.

Så om hon betäcks igen vet jag att det är fribetäckning som krävs.
 
Jag måste fråga, inte specifikt till TS kanske men generellt: Varför vill man ens ha in ett sto i avel som inte ens kan betäckas normalt? Nu när AI är så pass vanligt borde man väl vara ännu mer försiktig med att inte ta in dessa ston i avel?
Vad har det med genetiken att göra ? Ett sto kan väl lämna toppindivider fast hon inte kan betäckas naturligt ! Hur tänkte du nu ?
 
Hon visste nog inte vad som komma skulle så att säga och hon blev säkert rädd efter det. Vårt sto ställde också upp första gången men sedan fick det bli linor osv för att fullfölja. Hemskt och jag kommer aldrig att utsätta ett sto för något sånt igen när det finns semin.

Hon betäcktes även ifjol med samma hingst, men började sent så hade bara en chans och det blev inget av det.
 
Vad har det med genetiken att göra ? Ett sto kan väl lämna toppindivider fast hon inte kan betäckas naturligt ! Hur tänkte du nu ?
Därför att problem med både brunst/löp, parning och födsel är viktiga faktorer inom andra djurslag som mycket väl kan diskvalificera ett djur från avel. Och just när AI är så pass vanligt så kommer man få in fler ston i avel som inte hade grejat det naturligt och är det verkligen någonting man vill bara för att man KAN spruta igång brunst och inseminera? Vad kommer det leda till längre fram? Jag tycker absolut att min fråga är berättigad och detta är tankegångar som diskuteras hos andra djurslag. Ska man helt enkelt ignorera att vissa individer har dessa problem bara för att det finns alternativ?
 
Därför att problem med både brunst/löp, parning och födsel är viktiga faktorer inom andra djurslag som mycket väl kan diskvalificera ett djur från avel. Och just när AI är så pass vanligt så kommer man få in fler ston i avel som inte hade grejat det naturligt och är det verkligen någonting man vill bara för att man KAN spruta igång brunst och inseminera? Vad kommer det leda till längre fram? Jag tycker absolut att min fråga är berättigad och detta är tankegångar som diskuteras hos andra djurslag. Ska man helt enkelt ignorera att vissa individer har dessa problem bara för att det finns alternativ?

Jag har ju mest haft kontakt med arabaveln och på de stora statsstuterierna i Polen var dålig fertilitet helt klart en kasseringsfaktor. Om stoet inte blev dräktig lätt, inte hade en lätt fölning, inte mjölkade bra utan att falla ur togs hon ur avel (om det inte var någon av superstjärnorna men de hade ofta blivit förstörda av anabola i USA och det var därför de hade problem...).
 
Jag har ju mest haft kontakt med arabaveln och på de stora statsstuterierna i Polen var dålig fertilitet helt klart en kasseringsfaktor. Om stoet inte blev dräktig lätt, inte hade en lätt fölning, inte mjölkade bra utan att falla ur togs hon ur avel (om det inte var någon av superstjärnorna men de hade ofta blivit förstörda av anabola i USA och det var därför de hade problem...).

Hos de större uppfödarna i Sverige är det också så. Men "tyvärr" (det har kanske andra fördelar) består vår avel generellt mest av hobbyuppfödare som kanske tar ett föl då och då, och då spelar de egenskaperna mindre roll. I större skala går det inte att datta med ston som inte funkar och det är ju därför som husdjursaveln i övrigt också har ett annat tänk.
 
Hos de större uppfödarna i Sverige är det också så. Men "tyvärr" (det har kanske andra fördelar) består vår avel generellt mest av hobbyuppfödare som kanske tar ett föl då och då, och då spelar de egenskaperna mindre roll. I större skala går det inte att datta med ston som inte funkar och det är ju därför som husdjursaveln i övrigt också har ett annat tänk.

Ja, jag inbillar mig inte att de flesta hobbyuppfödare tar så allvarligt på det och jag tror heller inte att den aveln kan ställa till så stor "skada" i det avseendet.

MEN hade jag som hobbyavlare ett riktigt bra sto som jag ville fortsätta aveln med i flera generationer vore det ändå ett kriterium, dvs funkar hon inte tas hon ur aveln och man får börja om med ett nytt sto. Alternativt att man börjar sin avel med ett sto som kanske fått något/några föl utan att det har krånglat.

Är man en seriös hobbyavlare har man samma tänk som de stora.
 
Jag fortsätter inte med ston som inte tar sig eller krånglar för mycket. Tycker det är gränsfall med två brunster för att få dräktigt på ena stoet. Det ska inte ta flera säsonger för att få ett sto dräktigt, då är det inte värt det, i mina ögon. Men så avlar jag inte på os-medaljörer heller.
 
Jag fortsätter inte med ston som inte tar sig eller krånglar för mycket. Tycker det är gränsfall med två brunster för att få dräktigt på ena stoet. Det ska inte ta flera säsonger för att få ett sto dräktigt, då är det inte värt det, i mina ögon. Men så avlar jag inte på os-medaljörer heller.

Nej, det är tveksamt. Det ska vara om man har en bra yttre förklaring som ej är ärftlig då (alla seminstationer är ju inte skapta lika tex...).
 
Jag har aldrig tidigare varit med om detta... har det strulat har man oftast lätt hittat orsaken och kunnat "fixa" det... har pysslat med avel hela livet. Ett enda sto som inte blivit dräktig (jobbat på stuteri större delen av mitt liv).... och hon hade haft föl tidigare men det ville sig helt enkelt inte. Två somrar men inget funkade.

Tycker absolut inte man ska avla på "fel" hästar... MEN, man måste ju ge stona en ordentlig chans... alla är inte redo i samma ålder, det kan finnas bakterier som orsakar det, skador hos stoet, hingsten kanske inte passar stoet, mm... så att sluta för att ett sto inte blir dräktig på TVÅ brunster är för mig ofattbart...

MEN... nu var det inte detta jag undrade över, alltså stoets varande eller icke varande i aveln... utan jag ville helt enkelt höra tankar kring VARFÖR hon kan bete sig på detta sätt, som jag upplever är väldigt knepigt då jag själv aldrig varit med om detta trots många år i aveln...
 
Jag har aldrig tidigare varit med om detta... har det strulat har man oftast lätt hittat orsaken och kunnat "fixa" det... har pysslat med avel hela livet. Ett enda sto som inte blivit dräktig (jobbat på stuteri större delen av mitt liv).... och hon hade haft föl tidigare men det ville sig helt enkelt inte. Två somrar men inget funkade.

Tycker absolut inte man ska avla på "fel" hästar... MEN, man måste ju ge stona en ordentlig chans... alla är inte redo i samma ålder, det kan finnas bakterier som orsakar det, skador hos stoet, hingsten kanske inte passar stoet, mm... så att sluta för att ett sto inte blir dräktig på TVÅ brunster är för mig ofattbart...

MEN... nu var det inte detta jag undrade över, alltså stoets varande eller icke varande i aveln... utan jag ville helt enkelt höra tankar kring VARFÖR hon kan bete sig på detta sätt, som jag upplever är väldigt knepigt då jag själv aldrig varit med om detta trots många år i aveln...

Men du har ju fått massor av svar? :) Hon vill helt enkelt inte bli betäckt av den hingsten eller kanske blev skrämd ggn innan och vill inte mer nu. Har hon en extremt värdefull stam så får ni inseminera och fungerar inte det heller så låt henne va.

Och för Guds skull, låt henne slippa brems osv, man tvingar sig inte på någon levande varelse för sin egen skull, det är tillräckligt att vi parar djur som vi känner för ändå.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: Karro-Lina
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp