Svårbetäckt sto

Men du har ju fått massor av svar? :) Hon vill helt enkelt inte bli betäckt av den hingsten eller kanske blev skrämd ggn innan och vill inte mer nu. Har hon en extremt värdefull stam så får ni inseminera och fungerar inte det heller så låt henne va.

Och för Guds skull, låt henne slippa brems osv, man tvingar sig inte på någon levande varelse för sin egen skull, det är tillräckligt att vi parar djur som vi känner för ändå.

Eftersom att det inte är mitt sto har jag ingenting att säga till om angående HUR hon betäcks... utan det var helt enkelt en enkel fråga bara. Jag var helt enkelt NYFIKEN eftersom att jag själv ALDRIG varit med om detta... 40 år har jag sysslat med avel, men aldrig hört talas om det!

Ja, jag har fått jättemånga BRA svar och är tacksam för det. Men som vanligt ska allt urarta till åsiktsbanken om nåt helt annat.
 
Kallar du vår sidodiskussion för urarta? Nu ser jag att du inte varit medlem här särskilt länge men tro mig- den hölls på en väldigt trevlig nivå jämfört med hur det brukar vara. Och att sidodiskussioner uppstår runt ämnet generellt sker ju i var och varannan tråd.

Om du kallar detta för att urarta så får du nog faktiskt skaffa dig lite tjockare hud om du ska hänga på diskussionsforum.
 
Kallar du vår sidodiskussion för urarta? Nu ser jag att du inte varit medlem här särskilt länge men tro mig- den hölls på en väldigt trevlig nivå jämfört med hur det brukar vara. Och att sidodiskussioner uppstår runt ämnet generellt sker ju i var och varannan tråd.

Om du kallar detta för att urarta så får du nog faktiskt skaffa dig lite tjockare hud om du ska hänga på diskussionsforum.

Som jag skrivit flera gånger... jag är inte ute efter åsikter om vad som är rätt eller fel då jag är fullt kapabel att avgöra det själv. Nu handlar detta inte om mitt eget sto och jag har ingen som helst möjlighet att påverka nånting. Utan jag skrev det för att få veta om andra hade erfarenheter av svårbetäckta ston.

Gulligt att du tog åt dig. Jag skrev allmänt att det urartat eftersom att tråden inte längre handlar om sitt ursprungliga ämne. Man kan ju faktiskt starta egna trådar om man vill diskutera huruvida ett sto ska gå i avel eller inte.... huruvida man ska bremsa vid betäckning eller inte... eller hur? Jag har sen heller inte använt någon otrevlig ton utan avböjt alla sidospår helt neutralt för att ingen ska ta illa vid sig!

Huruvida min hud är tjock nog att sitta på buke tyckr jag inte heller har med tråden att göra. Så tack ska du ha för din input angående det... men kan vi hålla oss till ämnet istället?

Ja, jag kallar det att diskussionen har urartat när flertalet inlägg handlar om nåt helt annat än trådens fråga. Att det uppstår i var och varannan tråd innebär inte att jag vill att det ska ske i mina trådar ;)
 
Ja, jag har fått jättemånga BRA svar och är tacksam för det. Men som vanligt ska allt urarta till åsiktsbanken om nåt helt annat.

Frågeställningarna som dykt upp är ju helt relevanta i tråden. Vill man inte råka ut för "åsiktsbanken" är ett diskussionsforum helt fel ställe att vända sig till med frågor. Skulle man vara tvungen att starta en ny tråd varje gång man vill diskutera en liten del av en större fråga så skulle forumet vara full med trådar utan svar.
 
Absolut... men svar om huruvida man inte ska bremsa ett sto vid betäckning osv känns helt overkill då jag flertalet gånger förklarat att detta INTE är mitt sto och jag kan såvida INTE påverka hur man går till väga vid betäckningen av någon annans sto. TYVÄRR! För detta är ej heller enligt min filosofi... har aldrig ens behövt använda språnglinor under alla mina dryga 40 år!
 
Som jag skrivit flera gånger... jag är inte ute efter åsikter om vad som är rätt eller fel då jag är fullt kapabel att avgöra det själv. Nu handlar detta inte om mitt eget sto och jag har ingen som helst möjlighet att påverka nånting. Utan jag skrev det för att få veta om andra hade erfarenheter av svårbetäckta ston.

Gulligt att du tog åt dig. Jag skrev allmänt att det urartat eftersom att tråden inte längre handlar om sitt ursprungliga ämne. Man kan ju faktiskt starta egna trådar om man vill diskutera huruvida ett sto ska gå i avel eller inte.... huruvida man ska bremsa vid betäckning eller inte... eller hur? Jag har sen heller inte använt någon otrevlig ton utan avböjt alla sidospår helt neutralt för att ingen ska ta illa vid sig!

Huruvida min hud är tjock nog att sitta på buke tyckr jag inte heller har med tråden att göra. Så tack ska du ha för din input angående det... men kan vi hålla oss till ämnet istället?

Ja, jag kallar det att diskussionen har urartat när flertalet inlägg handlar om nåt helt annat än trådens fråga. Att det uppstår i var och varannan tråd innebär inte att jag vill att det ska ske i mina trådar ;)

Man är inte herre över sin tråd på Buke - man startar upp den såklart, men sen lever den sitt eget liv
 
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att flera reagerar och vill uttrycka sina tankar ang. bremsning av ett sto som är ovillig att betäckas - framför allt som man tar upp i tråden att man provat detta. Att du inte personligen kan förändra just det kommer inte per automatik göra att människor slutar att känna ett behov av att vädra vad de tänker om det.

Jag själv tycker inte att det låter det minsta märkligt att ett sto - som av okänd anledning inte velat släppa till - som blir bremsad, sederad osv - i fortsättningen kommer bli ännu svårare att få betäckt.

Jag förstår och respekterar att du inte kan göra något åt det som har hänt eller kommer att hända med en häst som inte är din - och jag vill poängtera att jag inte besitter hälften av den erfarenhet som du gör och absolut kan ha fel - men när jag läser att man försökt att tvinga fram en betäckning med ett sto som visar ovilja genom sedering och brems så drar iaf jag slutsatsen att man har svaret alldeles precis där - det kan ha varit en "bagatell" som att stoet inte varit redo, med tid hade hon kanske gett med sig, men genom att man försökt att snabba på processen så kan man ha förstärkt obehaget.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 972
Senast: Karro-Lina
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: Ramona
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp