Svårlastad i nytt släp!

Evergreen

Trådstartare
Jag har en egen uppfödning som i hela sitt liv har åkt i ett enaxlat äldre Kylingesläp. Det har aldrig varit några problem att lasta honom och han åker bra!
Nu har jag dock köpt ett något nyare boogie-släp, då Kylingevagnen lämnade lite att önska gällande ventilation och säkerhet(finns inga säkerhetsbommar t.ex), helt plötsligt är hästen som förbytt och vägrar gå in i släpet. Första gången vi skulle åka i det gick han in halvvägs, och kastade sig sedan ut.
Vi hade lite tidspress eftersom vi skulle iväg och träna, så efter 10-15 minuters krångel bytte vi till det gamla släpet för att inte bli alltför sena.

Igår testade vi igen, då utan tidspress och med inställningen att "det får ta den tid det tar". Återigen går han in halvvägs, och kastar sig sedan ut. Det verkar som han reagerar på något i det nya släpet, men jag kan för mitt liv inte förstå vad det är (lade in spån och lite av hans eget bajs för att det skulle lukta "hemma").

Efter två timmar gav vi upp,:banghead: och körde fram det gamla släpet istället. Då var han jäkligt skeptisk till att gå in i det också till en början, men till slut gick det.
Nu vet jag inte ens om jag vågar testa att lasta i det nya igen... Han blir jobbigare och jobbigare att lasta även i det gamla släpet när vi har försökt med det nya.

Jag känner mig helt uppgiven. Ska jag behöva sälja mitt nya fina släp och behålla den gamla kärran? :meh:
Någon som har varit med om något liknande?
Tips, idéer, tankar?!

(Kanske ska tillägga att min andra häst gick in i den nya vagnen direkt utan några konstigheter).
 
Klart att du inte behöver sälja ditt nya släp =)
Har också haft problem med att gå in i nytt släp trots hästen i princip lastade sig själv i detta gamla och ännu värre blev det när vi bytte ut släpet mot b-korts lastbil. Övade varje dag att gå på och av. Mat inne i släpet och började backa ut hästen innan den kastade sig ut själv. Till sist blev den aningen bekväm eller van vid att stå där för det gick till slut lika enkelt som i det gamla släpet. Provade även med kompis i släpet men det hjälpte inte på min.

Hur gör du när du lastar? Gör du likadant som i det nya eller ändrar du ngt för att du förutsätter att han inte går upp i det? Har du provat med mat i släpet? Hinner du att backa ut hästen själv innan den kastar sig ut? Om du inte har möjlighet att ha hjälp vid lastning hade jag lastat med longeringslina i hästen så det inte blir så "farligt" och du kanske flyger ut efter när den kastar sig. Du kanske redan har provat detta ovan men ge inte upp. Det viktigaste tycker jag är att man har tålamod och inte lastar med tvång. Det är inte fel att ta hjälp av en person som är duktig på "problem". :)
 
Testa att lasta den duktiga hästen först och sen den osäkra :)?

Hade samma problem när jag gick från liten kylingekärra till stort böckmann, det var väldigt mycket mer öppet, ingen mitten stång, och ekade lite då det inte var ngn sadelkammare framtill utan bara väldigt stort och tomt.
Sen kunde jag inte ta ner frambommen som jag brukar då den inte gick på igen med häst i..
Hästen gick knappt in, åkte dåligt (pga ljudet antagligen) och så tyckte jag inte om lösningarna. Så gick tillbaka till min lilla enkelaxlade kylingekärra :). (Köpte sen en Ifor Williams som hästen tyckte var tillräckligt bra ^_^, kunde öppna allt som jag gjort med kylingen så att last rutinen var densamma :), bara mycket större, bättre luft och bättre på alla sätt och vis ^_^.
 
Min gamling var inte heller nöjd när jag köpt nytt släp. Jag behövde ha en medhjälpare som höll upp en lina för att han skulle gå in under de första 5 resorna.
Sen gick han in av sig själv igen.
 

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 866
Senast: fio
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 495
Senast: Tennessee
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 017
Senast: banani
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 826
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp