Svårlastad ponny när man ska hem

Spirran

Trådstartare
Hej!
Vi har problem med att lasta vår ponny. Kan tillägga att hon är ett envist sto......
Hemma när vi lastar på henne på transporten går hon på som ett ljus, står fint inne i släpet och backar fint ut när vi kommer fram.
Problemet är när vi har varit någonstans och ska lasta på henne för att åka hem igen. Då bara tvärvägrar hon. Hon backar på sidan med rumpan, hon fryser fast, hon stegrar åt sidan. Hon bara tänker inte gå på. De senaste gångerna har vi fått använda longerlina, men hade ju helst velat att hon går på lika fint som när vi åker dit. För när hon väl är i transporten, står hon lugnt och fint även på hemvägen.
Vi har både hö och godsaker där framme, både på hem och dit vägen för att det ska vara positivt att vara där.
Så vad ska jag göra?? Jag har verkligen ingen aning hur man tränar detta.
 
När jag lasttränade mitt tjuriga sto så tränade jag både hemma och även åkte iväg och lastade in och ur på andra ställen (med mycket tid och tålamod;):)), vilket funkat för oss.
 
Hej!
Vi har problem med att lasta vår ponny. Kan tillägga att hon är ett envist sto......
Hemma när vi lastar på henne på transporten går hon på som ett ljus, står fint inne i släpet och backar fint ut när vi kommer fram.
Problemet är när vi har varit någonstans och ska lasta på henne för att åka hem igen. Då bara tvärvägrar hon. Hon backar på sidan med rumpan, hon fryser fast, hon stegrar åt sidan. Hon bara tänker inte gå på. De senaste gångerna har vi fått använda longerlina, men hade ju helst velat att hon går på lika fint som när vi åker dit. För när hon väl är i transporten, står hon lugnt och fint även på hemvägen.
Vi har både hö och godsaker där framme, både på hem och dit vägen för att det ska vara positivt att vara där.
Så vad ska jag göra?? Jag har verkligen ingen aning hur man tränar detta.

Börjar de kärva när man åkt och ska hem brukar man ofta kört lite för dåligt.
Provåk i släpet själv när normala föraren kör om ni är osäkra. Känns det mjukt och fint så du kan stå utan balansproblem så kolla ventilation.
 
Sist vi körde både dit och hem hade vi båda fönsterna öppna. Menar ni att det skulle vara för dålig ventilation? Typ för varmt? (Har en Böckman C)

Grejen är att innan vi lasttränade henne gjorde hon precis likadant när hon skulle på transporten hemma. Dvs steg åt sidan med rumpan eller fryser antingen på lemmen eller två meter ifrån eller stegrar sig åt sidan. Då hade hon inte åkt transport på ett år ungefär (vi hade haft henne i c:a 1 år innan vi lastade henne för första gången). Förra ägaren säger att de inte hade några problem.

Kissnödig skulle hon kunna vara. Fast det är kanske inte troligt att hon är det varenda gång vi ska hem från träning/tävling.

Neia: Hur gjorde du för att få in ditt sto i transporten när ni var borta? För vi får inte in henne utan longerlina som det är nu och det känns inte som det tränar henne direkt.....O_o
 
Kissnödig skulle hon kunna vara. Fast det är kanske inte troligt att hon är det varenda gång vi ska hem från träning/tävling.

Fast många hästar vill nog gärna kissa efter träning och det är ganska enkelt att testa. Men det är inte ovanligt att det blir för varmt i transporter, har hon täcke och transportskydd?
 
Sist vi körde både dit och hem hade vi båda fönsterna öppna. Menar ni att det skulle vara för dålig ventilation? Typ för varmt? (Har en Böckman C)

Grejen är att innan vi lasttränade henne gjorde hon precis likadant när hon skulle på transporten hemma. Dvs steg åt sidan med rumpan eller fryser antingen på lemmen eller två meter ifrån eller stegrar sig åt sidan. Då hade hon inte åkt transport på ett år ungefär (vi hade haft henne i c:a 1 år innan vi lastade henne för första gången). Förra ägaren säger att de inte hade några problem.

Kissnödig skulle hon kunna vara. Fast det är kanske inte troligt att hon är det varenda gång vi ska hem från träning/tävling.

Neia: Hur gjorde du för att få in ditt sto i transporten när ni var borta? För vi får inte in henne utan longerlina som det är nu och det känns inte som det tränar henne direkt.....O_o
Även longerlinan är ju träning så länge ni hanterar den rätt.
Den som leder visar vägen och ska ha en mjuk kontakt framåt framåt in i släpet. Inte dra men inte heller ha helt löst så hästen kan vända huvudet och dra iväg.
Longerlina är drivningen, man driver när hästen tänker bakåt och står still. Så fort hästen rör sig framåt så är det eftergift och beröm. Så småningom fattar hästen att det är jobbigt att inte gå in och bara eftergift och beröm om man går in ^_^.
Om man har longerlina, spö eller bara petar hästen på rumpan med handen så är allt drivning och för till att rama in hästen. Inte hindra hästen från att backa eller stressa på den. (Dvs bara för att man kan knuffa in hästen hela vägen med linan så är det lite dumt att göra det ;).)
Målet är ju som i ridnigen att använda så pass lite drivning som möjligt och ha en häst som bara följer ens hjälper.
 
Nä, vi har varken täcke eller transportskydd. Tänker att speciellt transportskydd gör det ännu krångligare att gå på.
Longerlinan funkar bra. Har hon bara fått in frambenen i transporten så går hon in utan "driv". Väl där inne har vi alltid lite gott tex morot, äppel eller nåt sånt. Men hon konstrar rätt bra innan vi kommit dit. Men det funkar inte med handen eller peta på henne med spöet.
Provade Tobbes metod om att få henne att tänka framåt genom att peta på henne med spöet och sluta när hon gick framåt. Men hon struntade fullständigt i vårt petande och stod lungt kvar på lemmen. Så vi övergav den taktiken.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 960
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 098
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 636
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
941
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp