Svårt att andas. Dålig kondis eller vad?

millan10

Trådstartare
Har nu under ett antal veckor (måste vara iaf minst en månad) gått och haft svårt att andas. Bara jag går upp för en trappa blir jag så andfådd att det blir jobbigt att prata. Känner att jag knappt får luft. Tränar regelbundet och håller igång så är inte otränad. När jag anstränger mig fysiskt blir jag lättare andfådd och när jag blir det gör det ont i övre delen av ryggen när jag andas. Det liksom trycker vid skulderbladen. Det gör så ont, eller känns så obehagligt att jag måste avbryta med det jag håller på med.

Har problem med ont i ryggen sedan tidigare, men det är ej konstaterat vad det beror på. Har väl gjort de mesta testerna, men ingen röntgen eller test om det är något med andningen har gjorts. Nu försöker jag bara rehabilitera mig med olika övningar jag fått och stärka upp ryggen och hoppas på att det hjälper. Tyvärr har det väl inte blivit så stora framsteg än.

Det jag funderar på är vad det här med att det känns svårt att andas kan bero på. Kan det vara så att det är något med andningen vilket gör att jag har problem med ryggen? Eller kan det bara vara stress? Har haft mycket att göra, men inte varit stressad. Sen känns dessa problemen nästan hela tiden. Försöker man ta ett djupt andetag så går det liksom inte. Hur mycket jag än försöker fylla lungorna så får jag inte tillräckligt med luft.
 
Låter inte kul alls! Det bästa du kan göra är nog att kontakta vårdcentral så får du gå igenom dom!
 
Kan finnas flera orsaker som är värda att kolla på VC för att vara säker. Har man dåligt blodvärde blir det svårt att få ut tillräckligt med syre till musklerna tex.
 
Jag hade så, gick några veckor och det blev bara värre.. Visade sig vara blodproppar i lungorna och det vara bara tur att ingen lossnat och i stället satt sig på något mer dödligt ställe. Så mitt tips är att du kollar upp det. Nu.
 
Ansträngningsastma är en möjlighet också. Jag har det och har visserligen inte upplevt riktigt vad du beskriver, men å andra sidan har jag inte helt klassiska symptom heller (allergi/astma-kliniken trodde inte det var det men testade för säkerhets skull när de uteslutit andra allergier). Vanligt är att man kan ha det länge utan att man känner av det om man är i kondition, och att det bryter ut och blir värre efter extra hög belastning för luftvägarna när man varit sjuk exempelvis.

Röstar i vilket fall för att kolla upp det så snart som möjligt, kan ju vara allt emellan riktigt farligt eller helt harmlöst beroende på vad det är som spökar.
 
Du bör uppsöka läkare. Kan vara en mängd olika orsaker, t ex anemi, astma, annan lungsjukdom, infektion osv osv

Berätta gärna hur det går, jag borde nämligen uppsöka läkare för samma sak :o jag har dock astma i botten men det känns annorlunda nu och medicinen hjälper inte...
 
Man kan tydligen bli andfådd om man har för högt blodtryck fick en kompis till mig veta. Det ändrade sig när hon fick medicin så blodtrycket sjönk.
 
Tycker du absolut borde uppsöka läkare och/eller boka tid på vårdcentralen. Det du beskriver låter ungefär så som jag hade det för tre-fyra veckor sedan. Nu har jag astma så jag tog det inte så allvarligt utan tänkte att det var kanske något jag reagerade på i omgivningen. När det sedan blev värre och övergick till hög feber och bubblande ljud när jag andades så valde jag att ringa vc. Fick en akuttid som visade sig i dubbelsidig lunginflammation och mycket vätska i lungorna. Blev mycket bättre redan efter 12 timmar från medicineringen påbörjades.

Den variant jag hade heter Mycoplasma pneumoniae och är smittsam, i mina trakter är det flera som insjuknat av detta och kanske kan det vara så att den bakterien går i dina trakter också så då kan det vara värt att kolla upp tycker jag.

Plötsliga andningssvårigheter utan tidigare bekymmer med astma tycker jag inte man ska ta allt för lätt på. Jag fick väldigt mycket skäll av läkaren att jag väntat i 3 veckor innan jag ringde. ;)
 
När jag blev anfådd väldigt lätt visade det sig vara anemi, men jag upplevde inte sån smärta som du beskriver. Som de andra sagt kan det finnas massor med olika anledningar. Sök hjälp hos vårdcentralen, du ska definitivt inte gå runt med det där, särskilt om det gör ont!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
915
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Vaknade tidigt i morse av att jag inte kunde andas. Det var helt tätt i halsen, inte av något föremål utan som att luftrören hade dragit...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 895
Senast: Badger
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 764
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp