Svårt att få i sig mat

Absolut! Knapp ska inte sättas in bara för att. Det jag funderade över för mig själv, som jag inte fick nerskrivet pga formuleringssvårigheter då jag inte riktigt vaknat till än, var att hon kanske sett att lillebror slipper äta iom knappen och därför också vill ha en. Och om det ev kunde vara aktuellt med knapp om det står mellan det eller svält under lång period. Då skulle knappen kanske kunna användas till energidryck, medan vissa mål måste ätas så att ätandet inte försvinner helt.

Men jag har ingen utbildning i ämnet så jag kanske är helt ute och cyklar. Jag har dock jobbat många år med en person med knapp som äter mat 5 ggr om dagen där knappen används för extra energi där emellan och vid sjukdom som gör att det tillfälligt är svårt att tugga eller svälja. Så där används knappen vid nödfall just för att inte putta iväg ätandet.
Jag förstår din tanke med knapp, den är väldigt smidig att ha när barn inte får i sig tillräckligt med näring. Knappen är dock inget som hon reflekterar över utan han har den pga sin muskelsjukdom helt enkelt, annars skulle han inte överleva.
 
Vad härligt att det fungerade för er! Om hon fungerade utan medicin så skulle jag inte tveka att sluta, men hon gör tyvärr inte det. Däremot så kanske det vara värt att prova under sommarlovet för att se om det skulle göra någon skillnad. Det är dock en risk när hon är utan medicin att hon gör farliga saker även när lillebror är med och humöret blir en berg- och dalbana med utbrott och saker som går sönder.

Jag vet vilket helvete det är för henne att få i sig dessa näringsdrycker så slipper vi dem så vore det skönt. Jag har inte testat att göra glass, har funderat på det men eftersom hon är så anti till allting så tror jag inte att hon skulle inte äta det.
Näe jag förstår det. Vi har ett rent helvete vissa dagar här hemma. Doktorn säger att det finns andra sorter men att hon vill att dottern ska försöka öka lite mer innan vi sätter in någon. Kanske till hösten igen. Det gäller verkligen att kunna få verktyg att använda i egna vardagen. Tex så var sportlovet en ren prövning för mig.. tror aldrig jag varit så glad över att skolan börjat igen. Och så vips blev det påsklov. :(
Jag brukade frysa in drycken i iskupsformen och ta ut en och he på strössel och sås etc beroende på vad hon tyckte om för dagen och åt hon någon sked så var det ju bra då.
Det brukar ju också vara så med dessa barn att det som fungerade jättebra ena dagen fungerar inte alls nästa dag.
 
Jag förstår vad du menar, så kände jag för några år sedan, loven var en plåga. Maken fick vara hemma så mycket det gick, han tog till och med tjänstledigt på sommaren för att hjälpa mig som var hemma med barnen för jag orkade inte allt själv. Nu är det tvärt om. Jag längtar efter loven och maken tar visserligen tjänstledigt på sommaren men det är för att få vara ledig och hinna med och pyssla här hemma. Mycket tror jag beror på att barnen har blivit äldre, även om lillebror har sina funktionsnedsättningar (inte bara muskelsjukdom) och är ibland lite mer än vad man kanske orkar med just då så går det lite smidigare och lättare.

Vi har provat flera olika mediciner. Nu kör vi med Elvanse som är mer långtidsverkande än Concerta. Det vi har märkt är att det blir mer jämt med humöret när den går ur och inte den dippen det kunde bli med Concertan.

Hur fungerar det i skolan för din flicka?
Min skulle säkert kunna fixa skolan så tillvida att hon skulle vara där (morgonen skulle troligen vara mer helvetisk än vad den redan är att komma iväg) men inte kunna få lika mycket gjort och inte heller kunna ta in det hon behöver kunna. Hon håller ihop i skolan men är ofta väldigt trött när hon kommer hem. Och skulle hon inte ha medicinen så skulle hon behöva vara hemma säkert en gång i veckan för att vila. Några gånger per termin så klagar hon på ont i kroppen, ett tecken på att det har varit för mycket och hon får då vara hemma och vila den dagen. Skolan är införstådd med detta och det är helt okej så länge som hon hänger med i skolan.

Bra tips med drycken, tack! Nej visst är det så att en sak är jättegott ena dagen och andra dagen äcklig. Så mycket som man köpt hem som hon verkligen velat ha och ätit en gång och sen har man fått kasta det. Det är inte lätt...
 
Tack för pingen @mandalaki

Stämmer bra att min son har ätsvårigheter. Han har både autism och adhd, en förskräckligt kombo när det gäller maten.
Han är väldigt selektiv med det han äter och med sina mediciner så äter han ingenting. Han hade först Ritalin, concerta och nu Strattera som ska vara mer långtidssverkande. Sedan har han sina vid behov och kvällsmediciner.
Han äter allra bäst på kvällen, speciellt när han åt concertan!
Han är 10 år i år och vi har kämpat med maten sen han föddes. Han slutade växa på längden för att han inte åt :(
Så nu ligger han -3 på längdtillväxten och han ska faktiskt sövas på torsdag inför ett tandläkarbesök och då ska dom passa på att ta sköldkörtelprover på honom när han sover för att se om den kanske påverkar hans mattillstånd och längd på något vis.

Vi har gett upp för länge sen att försöka få i honom en normal vettig kost utan han äter det han vill ha helt enkelt. Så till frukost idag blev det 3 kanelbullar.
Vi har fått både näringsdrycker, näringsoboy och annat till honom men han vägrar äta det.
Vi har verkligen testat allt men inget funkar.
Å hittar man något han gillar en dag så äter han det inte dagen efter :banghead:

Skolan försöker få i honom mat med och som oftast så lyckas dom inte. Det är mest fredagsfikan han äter där.
 
Tack för pingen @mandalaki

Stämmer bra att min son har ätsvårigheter. Han har både autism och adhd, en förskräckligt kombo när det gäller maten.
Han är väldigt selektiv med det han äter och med sina mediciner så äter han ingenting. Han hade först Ritalin, concerta och nu Strattera som ska vara mer långtidssverkande. Sedan har han sina vid behov och kvällsmediciner.
Han äter allra bäst på kvällen, speciellt när han åt concertan!
Han är 10 år i år och vi har kämpat med maten sen han föddes. Han slutade växa på längden för att han inte åt :(
Så nu ligger han -3 på längdtillväxten och han ska faktiskt sövas på torsdag inför ett tandläkarbesök och då ska dom passa på att ta sköldkörtelprover på honom när han sover för att se om den kanske påverkar hans mattillstånd och längd på något vis.

Vi har gett upp för länge sen att försöka få i honom en normal vettig kost utan han äter det han vill ha helt enkelt. Så till frukost idag blev det 3 kanelbullar.
Vi har fått både näringsdrycker, näringsoboy och annat till honom men han vägrar äta det.
Vi har verkligen testat allt men inget funkar.
Å hittar man något han gillar en dag så äter han det inte dagen efter :banghead:

Skolan försöker få i honom mat med och som oftast så lyckas dom inte. Det är mest fredagsfikan han äter där.
Jag känner med dig, maten är ett aber. Jag hatar mat, det är vare sig roligt att laga eller äta. Man sitter bara och funderar och hoppas att hon äter liite mer så hon får liite överskott den dagen. Hon är heller inte så sugen på kakor och annat "onyttigt". Hon äter men inte tillräckligt för att öka i vikt som hon ska. Vår lille kille kämpade vi med länge innan vi blev erbjudna knapp (har en muskelsjukdom i botten) och vi orkar inte kämpa igen, energin är slut och idéerna. Efter att vår lillkille fick knapp så behöver vi inte fundera över om han får i sig tillräckligt, han växer så det knakar.

Nu vet jag inte alls hur det ser ut för er men tankarna går till knapp utifrån hans problematik. Vår son har också ADHD, vissa drag av autism och en utv.störning utöver muskelsjukdomen. Men det var pga han slutade äta (jobbigt att tugga) och inte längre växte som han skulle, som han fick knapp. Och då hade vi provat att ge näringsdrycker, han drack dem men det räckte inte.
 
Jag har inga råd att ge men jag lider med er och era barn!
Jag tar själv ADHD-medicin och får verkligen kämpa med maten. Jag har tidigare varit väldigt glad i mat och varit helt oförstående till hur folk kan GLÖMMA att äta eller inte tycka mat är gott!! Men nu, några månader efter insättning av Concerta, är det precis tvärtom. Känner ingen hunger, när jag väl äter har jag ingen aptit. Får verkligen kämpa för att få ner det som jag har tagit.
Dessutom har jag problem att äta viss mat pga att jag tycker att viss textur på maten är jobbig och det känns som att den fastnar i halsen. Och är vegan.
Nu är det ju lättare att resonera med sig själv när man är 30 och har kämpat många år för att få den här medicinen - går jag ner för mkt får jag inte ta den längre och då störtar nog mitt liv samman.

Jag har skrivit lite i vikttråden ang detta också.
Jag äter gärna sent eftersom då har medicinen gått ur kroppen lite. Och försöker att inte hoppa över nåt mål, för då blir det ännu svårare sedan! Försöker också att alltid ha chips och lite andra mer eller mindre nyttiga snacks framme så att jag uppmuntrar mig själv att småäta.
 
Jag har inga råd att ge men jag lider med er och era barn!
Jag tar själv ADHD-medicin och får verkligen kämpa med maten. Jag har tidigare varit väldigt glad i mat och varit helt oförstående till hur folk kan GLÖMMA att äta eller inte tycka mat är gott!! Men nu, några månader efter insättning av Concerta, är det precis tvärtom. Känner ingen hunger, när jag väl äter har jag ingen aptit. Får verkligen kämpa för att få ner det som jag har tagit.
Dessutom har jag problem att äta viss mat pga att jag tycker att viss textur på maten är jobbig och det känns som att den fastnar i halsen. Och är vegan.
Nu är det ju lättare att resonera med sig själv när man är 30 och har kämpat många år för att få den här medicinen - går jag ner för mkt får jag inte ta den längre och då störtar nog mitt liv samman.

Jag har skrivit lite i vikttråden ang detta också.
Jag äter gärna sent eftersom då har medicinen gått ur kroppen lite. Och försöker att inte hoppa över nåt mål, för då blir det ännu svårare sedan! Försöker också att alltid ha chips och lite andra mer eller mindre nyttiga snacks framme så att jag uppmuntrar mig själv att småäta.
Tack för att du delar med dig!
Vi försöker att få in 5 mål varje dag och sista målet så sent som möjligt. Tänkte på detta med att småäta. Jag har också lämnat framme lite nötter och frukt finns det men inget som hon äter. Jag är ju också rädd att om hon småäter att hon äter ännu mindre när vi äter ett "större" mål. Har du några tankar om det?
 
Lider med er och förstår problemet så väl. Vet inte om jag har några bra tips men däremot hade jag en kompis som hade svårt med vikten, hon fixade inte vanliga medicinska näringsdrycker men däremot bantningsdrycker mm just för att dom var godare. Vet att det låter galet men alla dessa drycker och specialgodis som är tillverkad för att ersätta en hel måltid innehåller mycket näring just för att man ska stå sig utan mat. Dricker man det som mellanmål och provar äta som vanligt utöver så borde det iaf ge ett hyfsat tillskott av näring även om det inte är samma som en riktig näringsdryck. Problemet är väl om bantningsdryckerna/godiset innehåller saker som gör att man känner falsk mättnad och som då gör att barnet vill äta ännu mindre riktigmat.

Äh vet inte om det är ett bra tips egentligen men det kanske gå att rådfråga läkaren om det iaf.
Lycka till
 
Jag känner med dig, maten är ett aber. Jag hatar mat, det är vare sig roligt att laga eller äta. Man sitter bara och funderar och hoppas att hon äter liite mer så hon får liite överskott den dagen. Hon är heller inte så sugen på kakor och annat "onyttigt". Hon äter men inte tillräckligt för att öka i vikt som hon ska. Vår lille kille kämpade vi med länge innan vi blev erbjudna knapp (har en muskelsjukdom i botten) och vi orkar inte kämpa igen, energin är slut och idéerna. Efter att vår lillkille fick knapp så behöver vi inte fundera över om han får i sig tillräckligt, han växer så det knakar.

Nu vet jag inte alls hur det ser ut för er men tankarna går till knapp utifrån hans problematik. Vår son har också ADHD, vissa drag av autism och en utv.störning utöver muskelsjukdomen. Men det var pga han slutade äta (jobbigt att tugga) och inte längre växte som han skulle, som han fick knapp. Och då hade vi provat att ge näringsdrycker, han drack dem men det räckte inte.

Det var det jag menade med matglädje, jag menade faktiskt DIN matglädje :). Att det kanske låser sig väldigt mycket för er allihopa, och du oroar dig och det oroar henne osv osv. Men om du kan njuta av att laga god mat som kanske hon kan hitta lite intresse och glädje i det av bara farten? (obs obs jag har ingen erfarenhet annat än en vän under tonåren med "lätt selektiv ätstörning", hon åt mycket bättre hemma hos min familj än hemma hos sin egen just pga våra olika matkulturer, hemma hos sig var det för mycket stress och press och hon tyckte inte maten var lika god där)
 
Tack för att du delar med dig!
Vi försöker att få in 5 mål varje dag och sista målet så sent som möjligt. Tänkte på detta med att småäta. Jag har också lämnat framme lite nötter och frukt finns det men inget som hon äter. Jag är ju också rädd att om hon småäter att hon äter ännu mindre när vi äter ett "större" mål. Har du några tankar om det?

Nä, det är en svår balansgång och det som funkar ena dagen funkar kanske inte alls nästa! :( Jag försöker ändå småäta eftersom det ofta fungerar som aptitretare och min kropp kommer på att just det,mat är ju bra, när den får lite i sig. Annars kan jag lätt gå tio timmar utan mat och utan att känna hunger och då känner jag inte alls för att äta ett riktigt mål sedan!
 
Det var det jag menade med matglädje, jag menade faktiskt DIN matglädje :). Att det kanske låser sig väldigt mycket för er allihopa, och du oroar dig och det oroar henne osv osv. Men om du kan njuta av att laga god mat som kanske hon kan hitta lite intresse och glädje i det av bara farten? (obs obs jag har ingen erfarenhet annat än en vän under tonåren med "lätt selektiv ätstörning", hon åt mycket bättre hemma hos min familj än hemma hos sin egen just pga våra olika matkulturer, hemma hos sig var det för mycket stress och press och hon tyckte inte maten var lika god där)
Tack för din omtanke :) Ja min matglädje är ju sedan många år borta, äta och laga mat är bara jobbigt och det speglar nog av sig omedvetet till barnen. Det får jag jobba mer med :).
 
Nä, det är en svår balansgång och det som funkar ena dagen funkar kanske inte alls nästa! :( Jag försöker ändå småäta eftersom det ofta fungerar som aptitretare och min kropp kommer på att just det,mat är ju bra, när den får lite i sig. Annars kan jag lätt gå tio timmar utan mat och utan att känna hunger och då känner jag inte alls för att äta ett riktigt mål sedan!
Tack igen för att du delar med dig!
Det ska jag fundera mera över. Nötter är något som hon tycker om men det får de inte äta i skolan. Det är det enda som jag känner är enkelt att peta i sig och hålla i gång "systemet" och russin men det vill hon bara ha nån enstaka gång.
 
Idag har jag pratat med läkaren i telefon. Vi spånade och kommer kanske att testa en annan medicin som är lite mer korttidsverkande, i allafall så hon klarar av skolan sen får vi se om hon blir lite hungrig på eftermiddagen och om det behövs så får vi annan medicin också, 4 timmars. Det jag är rädd för är dippen, att de går ur för snabbt. Concertan var inte bra då den helt plötsligt gick ur. Vi har provat korttidsverkande på lillebror för flera år sedan, men de fungerade inte så bra för honom. Tjejen har också haft nån korttidsverkande vid enstaka tillfällen förr men det blir lite hattigt. Så vi får se, det viktigaste är att skolan fungerar och att hon fortsätter att försöka få i sig tillräckligt med näring och energi för att växa.
 
Buke är underbart, här ligger jag och googlar efter barn med adhd och näringsdrycker och hamnade i den här tråden. Älskar buke och allt engagemang och fina svar. Hur har det gått för er @Coop ?

Jag har en sexåring med adhd och jag känner igen mig så mycket i vad du skriver. Att laga mat är inget roligt längre och så detta ständiga trixande med att erbjuda olika sorters mat och hålla reda på vad det är som funkar för tillfället.

Vi ska träffa läkare om två veckor för att diskutera medicinering. Min son är så himla tunn och äter jättedåligt och jag är så nervös för hur det kommer att bli. Samtidigt tror jag att han behöver medicinen. Just nu äter han i princip bara lingongrova med leverpastej eller skinka, mjölk samt pannkakor och äpple, dock små portioner, han behöver äta mer.

Vi har varit hos dietist (fick remiss från BVC) som bekräftade att han är tunn och behöver äta mer. Vi pratade lite kring näringsdrycker men jag har väldigt svårt att tro att han skulle få i sig det.

Nervöst och oroligt som sagt. Sen är det bästa sällan att ligga i mörkret och grubbla...
 
Även vi har ett barn med adhd och kämpar med vikten. För vårt barn funkar det bäst med Ritalin i dos som verkar under skoldagen och en stund hemma men har gått ur kroppen på kvällen så hen kan äta då. Vårt barn har önskekost i skolan och vi kör med babybel och brie-ost som mellanmål.
Jag tycker det är jättetråkigt att ni får så dåligt stöd av BUP, här har vi en jättebra medicinsköterska som vi kan bolla med när som helst och de tycker det är superviktigt att vårt barn inte går ner för mycket, då får hen inte fortsätta med medicinen.
 
Denna tråden hade jag glömt bort...
Nej bättre kan man inte säga att det är. Hon har inte ätit medicin nu på några veckor men det gör ingen skillnad egentligen. Hon själv anser att livet är lättare utan medicin, hon blir hungrig osv. Men det gäller nog bara om hon äter medicin och sen är utan nån dag eller två. Vi får hela tiden hålla koll på klockan så hon äter ungefär var tredje timme. Några hamburgare i veckan ibland. Det är något som hon tycker är gott i perioder. Sen försöker vi att inte tjata för mycket men då hon distanserar sig och hänger på sitt rum så är hon inte med oss så mycket utan det blir mest prat när det är dags att äta, vilket också är frustrerande. Hon har även börjat att gå privat hos en psykolog, då BUP inte kan erbjuda samtal om det inte är akut eller mycket allvarligt. Inte ens då heller egentligen men det är en annan historia. Hon behöver någon att bolla livet med så att säga, prata och vädra sina tankar och få input från någon utomstående. Psykologen har funnits med mer eller mindre under många år och är toppen! Tanken är inte att "skvallra" till oss, det har vi varit tydliga med att det är inte vår avsikt utan vi behöver verktyg för att kunna möta henne på ett bra sätt med hennes hjälp, men då kommunikationen mellan oss inte alltid är enkel så finns psykologen där som en brygga. Vi ser det som en investering för hennes framtid, att hon ska må bra och få bra självförtroende men också förhoppningsvis en förståelse för sig själv och hur andra runtomkring henne påverkas av hennes sätt ibland inte så trevliga sätt att bete sig mot andra.

Skolan är fortfarande ett problem när det gäller att äta. Hon vill inte ta med sig något att äta hemifrån, det är skämmigt, hur det nu kan vara det? Mackorna i cafeterian är inte goda och godis är inget alternativ att knapra på. Hon har ätit korttidsverkande under dagen i skolan, håller i sig 4-5 timmar. Hon känner ingen skillnad säger hon med eller utan medicin så det är heller ingen hjälp i våra tankar hur vi ska lösa problemet med maten. Hon är trött på eftermiddagen och återigen stänger in sig på rummet när hon kommer hem. Det finns såklart tonårsbeteende med i det hela vilket gör det ännu svårare tycker jag att möta henne på rätt sätt. Frustrationen är stor, något som vi förstås får jobba med hos oss själva.

Om man också lägger till att man kan räkna av 1/3 av åldern i vissa avseenden när det gäller barn med ADHD så blir vissa saker mer logiska hur hon är och tänker men det gör det inte mindre frustrerande att vara förälder och inte kunna hjälpa och stötta och möta sitt barn på rätt sätt alla gånger.
 
Jag funderar lite allmänt här nu, utifrån mina erfarenheter som utomstående, men oss. Skulle det fungera att sätta maten på schemat? Alltså en tydlig struktur med att vi äter var tredje/fjärde timme så att det blir rutin och att det viktigaste då inte är vad en äter utan att en går till matbordet, sitter ner och äter något? Att det liksom är en förutsättning för att fortsätta med vad en nu ska göra efter maten?

Angående energi i maten så kan det kanske fungera med extra neutral olja i maten? Det fick vi som förslag vid ett dietistbesök, just som åtgärd för att öka energitätheten när portionerna är så små/obefintliga. Och såklart att ha fullfeta produkter osv, men just den biten antar jag att ni redan har koll på?

Pingar även @Mammas som kanske har något vettigt att dela med sig av på ämnet?
 
Jag funderar lite allmänt här nu, utifrån mina erfarenheter som utomstående, men oss. Skulle det fungera att sätta maten på schemat? Alltså en tydlig struktur med att vi äter var tredje/fjärde timme så att det blir rutin och att det viktigaste då inte är vad en äter utan att en går till matbordet, sitter ner och äter något? Att det liksom är en förutsättning för att fortsätta med vad en nu ska göra efter maten?

Angående energi i maten så kan det kanske fungera med extra neutral olja i maten? Det fick vi som förslag vid ett dietistbesök, just som åtgärd för att öka energitätheten när portionerna är så små/obefintliga. Och såklart att ha fullfeta produkter osv, men just den biten antar jag att ni redan har koll på?

Pingar även @Mammas som kanske har något vettigt att dela med sig av på ämnet?

Absolut tänkvärt, tyvärr så fungerar inte schema här. Det fungerar någon dag men eftersom hon inte håller koll på klockan alls och ställer inte larm på telefonen så måste vi fortfarande hålla koll på tiden. Sen, även om vi försöker så blir det vissa dagar andra tider som vi äter på och då ställer det till det om vi har gjort ett schema på det. Vi äter tillsammans två gånger per dag och då vill vi att hon sitter med oss och äter, vilket hon gör, dock äter hon snabbt upp och sen går in på sitt rum.
 
Sådana här "Bars", tycker hon om det?
Tänkte att det är lätt att ha med i väskan till skolan och knapra i sig under lunchen. Eller när hon kommer hem för att hålla blodsockret på nivå.
Finns så många olika att välja på och några är riktigt, riktigt goda.
 
Sådana här "Bars", tycker hon om det?
Tänkte att det är lätt att ha med i väskan till skolan och knapra i sig under lunchen. Eller när hon kommer hem för att hålla blodsockret på nivå.
Finns så många olika att välja på och några är riktigt, riktigt goda.

Vi har provat några men de har varit jobbiga att tugga samt att de innehåller nötter som de inte får äta i skolan, vilket ställer till det mycket. Men ska absolut kika på andra varianter om det kan finnas några andra som hon kan tänka sig. Nån skrev i tråden tidigare om de barer som finns vid bantning. Kanske finns nån där som kan passa och som kan vara bra. Tack!
 

Liknande trådar

Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 610
Senast: Guldaskig
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: manda
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 282
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp