Bukefalos 28 år!

Svårt att välja hingst!

Brookieaa

Trådstartare
Hej! Jag har ett quartersto på 18 år som jag funderar på att betäcka. Hon är efter Mesa Hesa. Hon är väldigt grov, 148 cm hög.

Jag tycker stoet har väldigt bra egenskaper. Dock skulle jag vilja ha ett mer "slankare" föl som inte är lika grov samt högre. Skulle vilja inrikta mig på pleasure.

Jag är ytterst ny på avel och har därför svårt att veta vilken quarterhingst som skulle passa bra med Mesa Hesas blodlinjer samt passa för mina ändamål.
Jag skulle vara tacksam om någon har tips på vilken hingst i Sverige som skulle vara mest passande?
Tack på förhand,
 
Sv: Svårt att välja hingst!

hejsan
Innan du ens börjar fundera över att betäcka ditt sto behöver du ta reda på hennes möjligheter att få föl.
Har hon haft föl tidigare?
Om inte, så är det tveksamt om det ens går att få henne dräktig...
Du behöver göra en undersökning med UL för att se hennes livmoderstatus och gör det hos erfaren seminveterinär som kan råda dig utefter vad för ev fynd denna gör, glöm inte att ta bakterieprov också!
Ett äldre sto kan mycket väl vara produktiv upp i åldrarna men bör ha varit i aveln innan för bättre prognoser att få dräktigt. Ett äldre sto som gått som avelssto under större delen av sitt liv brukar vara "enkel" att få dräktig förutsatt att hon är ren i livmodern.

För att sedan kunna råda mer specifikt över hingstval måste vi veta hela stamtavlan på din häst, det är liksom inte bara pappan till din häst som styr de valen;)
 
Sv: Svårt att välja hingst!

Hon har haft flera för tidigare så det tror jag inte ska bli några problem!

Här kommer stammen.

Far: Meesa Hesa
FF: Hesa Commander
FM: Joes Stormy Chick
FFF: Commander King
FFM: Red Bars
FMF: Mrs Orphan Joe
FMM: Stormette

Mor: Impressive Bar Leona
MF: Impressive Courage
MM: Randados Delicia
MFF: Mr Impress Ability
MFM: April Courage
MMF: Zippo Pat Bars
MMM: Miss Pitapat
MMMF: Go Man Go
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 309
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 711
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 242
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kyltäcke/ kylfilt
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp