Svårt att välja...

Teilani

Trådstartare
Dags för avbön, jag hinner inte med alla hästarna. Har flera stycken och för det mesta har det fallit sig så att jag haft två, ibland tre, ridhästar. Vilket fungerat hyfsat med medryttare, men nu står jag här med fyra ridhästar och en unghäst som det är dags att börja jobba med.

Det är för många, särskilt som jag nu gått ner i arbetstid för att hinna rida mer, men då har jag egentligen inte heller råd att hålla fyra+ ridhästar...

Så en eller två "måste" säljas, och jag förstår inte hur jag ska kunna skicka iväg någon av dem. Det är inga dyra, fina hästar, men de är mattes älsklingar allihopa. Tre är mina egna uppfödningar som jag känner särskilt ansvar för.

Jag hittar bara argument mot att sälja den ena eller andra, hur hittar jag argumenten för försäljning?
 
Jag förstår precis hur du har det! Har sju egna, nu när treåringen börjar ridas så är det fem av dom som rids. I vinter har det varit väldigt jobbigt att ha igång alla och ekonomiskt skulle jag verkligen behöva sälja ett par. Mitt problem är att jag har så svårt att sälja, alltså själva säljandet. Helt plötsligt kommer jag inte på något bra med hästen och undrar om någon annan verkligen skulle vilja ha den...

Inte så mycket hjälp till trådstartaren, men jag förstår dig precis!
 
Jag förstår precis hur du har det! Har sju egna, nu när treåringen börjar ridas så är det fem av dom som rids. I vinter har det varit väldigt jobbigt att ha igång alla och ekonomiskt skulle jag verkligen behöva sälja ett par. Mitt problem är att jag har så svårt att sälja, alltså själva säljandet. Helt plötsligt kommer jag inte på något bra med hästen och undrar om någon annan verkligen skulle vilja ha den...

Inte så mycket hjälp till trådstartaren, men jag förstår dig precis!

Eller hur man försöker tänka objektivt och titta på djuret utan "gullunge-glasögonen" och då finns det inte mycket säljande argument kvar. Söt och snäll kommer man inte så långt med...
 
Vad vill du göra med hästeriet och vilka hästar passar den linjen bäst? Tänk bort att det är egna uppfödningar och ta på proffsglasögonen.

Det är väl en del i det, jag vet inte riktigt vad jag vill med hästeriet längre. En del vill komma igång och tävla. En del vill lära barnet rida och ha små mysiga äventyr hemma. En annan vill tänka mer långsiktigt och ta upp det här med aveln igen. Oklart vilka hästar som kan passa bäst till vad.
 
Vilka av dem har störst chans att få ett riktigt bra hem?

Riktigt bra fråga, och svår att svara på. Haft en av dem utlånad på foder och det är väl den som låg närmast till hands att sälja. Snäll och rar häst som tyvärr inte trivts på nya stället. Trots jätteengagerad fodervärd så har det bara gått utför med hästens välmående. Därav att jag nu fått tillbaka den lite hastigt och lustigt, och då har en för mycket. Nu är den inte i superform för försäljning, och svårt att veta vad för hem som skulle kunna fungera bra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp