Svenska akademin?

Vettigt.

Den som får priset kan nog tänka att det är solkat av turbulensen.
Dessutom har de som ska utse pristagaren decimerats. De är 4 istället för fem.

Nästa år delas två års priser ut. Det köper tid och lugn för ett klokt beslut.
Du har rätt i att det inte hade varit så kul för den som hade fått det i år! Bara för det ändrar jag mig :D
 
Jag är så fascinerad över att bukes språkpoliser inte varit i den här tråden och förfasat sig än. Det är så kul att de inte vet hur man stavar till Svenska akademien.
 
Fast...."de aderton" är ju ett begrepp, och arton en siffra. Så jag tycker det är helt korrekt.
Sa inte att det inte var korrekt. Det var kul. :)
Just för att samma ord stavas olika och det inte är fel...

Apropå att stava "special" precis som med "akademien"
 
Hade missat att det fanns ett sådant, så tack för att du fick mig uppmärksammad!
Jag tyckte det var lite fascinerande även om det inte var något nytt som kom fram.
Mest fick jag känslan av hur problematiskt det är med slutna sällskap samt hierarkin, makt och hur alla vill hålla sig väl med rätt personer vilket kan gagna en själv istället för att tro på och utreda de rykten som gick.
 
Jag tyckte det var lite fascinerande även om det inte var något nytt som kom fram.
Mest fick jag känslan av hur problematiskt det är med slutna sällskap samt hierarkin, makt och hur alla vill hålla sig väl med rätt personer vilket kan gagna en själv istället för att tro på och utreda de rykten som gick.
Nej, hade inte heller väntat mig något nytt, men det känns... mer påtagligt i ett mer kompakt format som det här. Det nya, som de flesta säkert läst under veckan, är ju Horaces tjusiga citat om att kvinnor kanske inte lämpar sig i den här typen av församlingar...
 

Liknande trådar

Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Hedinn
·
Samhälle Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 564
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: BernT
·
Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
11
· Visningar
1 043
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp