Svenska - användandet av "dem"

Smulan75

Trådstartare
Har ni märkt följande, att "ungdomar" använder Dem, på ett märkligt sätt när de skriver?

En bekants dotter (ca 20år) la ut en annons med följande text på annons:

"Till salu: 3 honor, alla väldigt fina och personliga och korthåriga. Dem söker ett kärleksfullt hem där dem får vistas både inne och ute och med ägare som ger dem kärlek och omsorg i hela deras liv.
....
Dem är nu 10 veckor.
...
Alla är sociala och vana vid stor yta att få springa runt på och få vara ute. Dem är vana vid andra katter och mycket ljud.
...
Dem finns i xx
"
Jag reagerade mycket på grammatiken i denna text. Vid första ögonkastet skulle jag gissat att denna text skrivits någon som inte har svenska som modersmål.
Är det något jag har missat, är det vanligt att ungdomar skriver på detta sätt?
 
Tyvärr är det jättevanligt att folk inte kan skilja på när de ska använda just "de" och "dem".
Det verkar som att de använder ordet "dem" överlag.
 
Väldigt vanligt skulle jag tyvärr vilja påstå. Även ofta förekommande är "dom" och ibland bara ett "D" i de skrivna texter jag ser runt mig.
 
Så det är bara jag som inte hängt med, det är inte så ofta att jag ser & läser "vardagstext" skrivna av 90 generationen. Men skulle jag se något liknande i ex tidningen eller på jobbet så skulle jag nog anse att de fick skriva om ;)

Dom - var mer vanligt när jag var "yngre" att det användes "fel". Fy nu är jag gammal, jag hoppas att detta inte blir standard ;)
 
En av dem är faktiskt du. ;) Du skriver ofta t ex "jag skulle hämta de i hagen". Däremot använder du inte "dem" fel.

Anledningen till att jag lagt märke till det är att du skriver helt korrekt i övrigt. Hos någon som gör många skrivfel märks det inte lika väl.

:D haha ja alla har vi våra fel, nu kommer jag iallafall att tänka på det i framtiden när jag skriver. Jag vet att jag har mina brister när det gäller grammatiken och slarvar ofta och utelämnar "Jag" i meningar. Oftast när jag skriver inlägg på internet. Konstigt att man ofta är slarvigare med språket då.
 
:D haha ja alla har vi våra fel, nu kommer jag iallafall att tänka på det i framtiden när jag skriver. Jag vet att jag har mina brister när det gäller grammatiken och slarvar ofta och utelämnar "Jag" i meningar. Oftast när jag skriver inlägg på internet. Konstigt att man ofta är slarvigare med språket då.
Nja, det där svaret var ju till lil-sis, jag citerade henne ;)
 
Fast @mandalaki menade väl lil-sis? Oavsett är det jättevanligt och texten du la in @Smulan75 tycker inte jag innehåller tecken på att författaren har svenska som sitt andraspråk utan mer ett otränat svenskt förstaspråk.
 
En av dem är faktiskt du. ;) Du skriver ofta t ex "jag skulle hämta de i hagen". Däremot använder du inte "dem" fel.

Anledningen till att jag lagt märke till det är att du skriver helt korrekt i övrigt. Hos någon som gör många skrivfel märks det inte lika väl.

Det får bli ponnyerna i fortsättningen.
 
Har ni märkt följande, att "ungdomar" använder Dem, på ett märkligt sätt när de skriver?

En bekants dotter (ca 20år) la ut en annons med följande text på annons:

"Till salu: 3 honor, alla väldigt fina och personliga och korthåriga. Dem söker ett kärleksfullt hem där dem får vistas både inne och ute och med ägare som ger dem kärlek och omsorg i hela deras liv.

Jag blir bara sorgsen av alla dessa felskrivningar. Min fundering: Hur kommer det sig att 99 procent av alla unga gör detta fel, och vad säger svensklärarna som har till uppgift att lära barnen att skriva? Är det verkligen omöjligt att lära ut denna egentligen ganska enkla grammatiska regel?
 
Jag tycker att jag skriver bra och klarar de/dem utan större bekymmer, men så gjorde jag ett SvD/DN-test och upptäckte att jag minsann hade en hel del att lära. Framförallt var det många frågor där jag tyckte att man bara kunde säga "de" där det visade sig att både de och dem fungerade bra. Så nu brukar jag tänka att om nån använder dem på ett sätt som skaver lite så kan det lika gärna vara mitt språk som brister.

Förutom om nån skriver "Vi gick hem och åt hos de. Dem var jättetrevliga". såklart :p.
 
Jag tycker att jag skriver bra och klarar de/dem utan större bekymmer, men så gjorde jag ett SvD/DN-test och upptäckte att jag minsann hade en hel del att lära. Framförallt var det många frågor där jag tyckte att man bara kunde säga "de" där det visade sig att både de och dem fungerade bra.

Du också? Samma här. Jag skriver nog sällan det felet, men när jag gjorde testet var jag säker på ETT alternativ i de fall där både hade varit korrekta.

Har för mig att @Philosophia skrivit om de där fallen.
 
Du också? Samma här. Jag skriver nog sällan det felet, men när jag gjorde testet var jag säker på ETT alternativ i de fall där både hade varit korrekta.

Har för mig att @Philosophia skrivit om de där fallen.
När jag gjorde testet var det en del som jag satt och funderade över; jag ville skriva de men tyckte att det inte kändes helt hundra. Alla visade sig vara sådana fall där båda två är korrekta.
 
När jag gjorde testet var det en del som jag satt och funderade över; jag ville skriva de men tyckte att det inte kändes helt hundra. Alla visade sig vara sådana fall där båda två är korrekta.

Jag funderade knappt, jag var säker. Och sådant tror jag ligger bakom för dem (de ;) )som ofta skriver fel också - det är inte de som är osäkra som felar, utan de som felaktigt anser sig vara säkra.
 

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 864
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 211
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 089
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp