Svenska grönsaker ruttnar - jag blir upprörd

skogaliten

Trådstartare
Det här läste jag för en stund sedan i DN:
http://www.dn.se/ekonomi/gronsaker-ruttnar-pa-svenska-akrar/

Det handlar, som så ofta, om att vi som konsumenter egentligen aldrig får något val i butiken, för sortimentet har bestämts av distributörerna/grossisterna och av centrala inköpsadelningar. Och där tycks man vara helt cementerad i sin tro att ENDAST pris bestämmer vad konsumenten väljer att köpa.

Jag frågar ofta vid grönsaksavdelningen efter alternativ till just holländskt. Holland, har ett väldigt industrialiserat och, om man ser till helheten i odlingskedjan, mycket miljöovänligt jordbruk, och därför vill jag helst köpa svenskt under säsong, och alla helst ekologiskt och svenskt.
Svenskt jordbruk, även det konventionella, har en förhållandevis låg användning av bekämpningsmedel och transporterna är ändå rimligt korta.

Men icke, i de butiker som finns nära mig, så med något undantag där man köper direkt från någon lokal producent, är allt grönt utom gurka och potatis i stort sett importerat, huvudsakligen från Holland, och säljs på pris...Mina försök att hitta paprika från något annat land än Holland, brukar vara meningslösa.

Om vi alla frågar efter svenska grönsaker, och köper sådana, så kanske vi kan få en större variation i både smaker, sorter och kvaliteer, och så bidrar vi till att svenskt jordbruk, även det mera småskaliga överlever.
 
Konsumentmakt är bra. Men samtidigt så är ju kedjornas huvudargument att de är billiga. "billigaste matkassen". PRO gör en genomgång varje år och korar billigaste butiken. Pris pris pris.

jag nödhandlar på Willys här i stan nån gång ibland. Där finns inte ens under säsong svenska tomater tex. Uselt.

Vi är tyvärr få - om än en växande skara - som tittar på annat än pris.
 
Tyvärr är ju inte svensk = bra. Det besprutas mycket här också. Så pass mycket att Naturskyddsföreningen menar att det är bättre för miljön att köpa ekologiska importerade grönsaker än svenska närodlade icke ekologiska grönsaker.

Det är mycket som är galet i jordens matförsörjning och tyvärr är det pengar som kontrollerar det hela.
 
Det här läste jag för en stund sedan i DN:
http://www.dn.se/ekonomi/gronsaker-ruttnar-pa-svenska-akrar/

Det handlar, som så ofta, om att vi som konsumenter egentligen aldrig får något val i butiken, för sortimentet har bestämts av distributörerna/grossisterna och av centrala inköpsadelningar. Och där tycks man vara helt cementerad i sin tro att ENDAST pris bestämmer vad konsumenten väljer att köpa.

Jag frågar ofta vid grönsaksavdelningen efter alternativ till just holländskt. Holland, har ett väldigt industrialiserat och, om man ser till helheten i odlingskedjan, mycket miljöovänligt jordbruk, och därför vill jag helst köpa svenskt under säsong, och alla helst ekologiskt och svenskt.
Svenskt jordbruk, även det konventionella, har en förhållandevis låg användning av bekämpningsmedel och transporterna är ändå rimligt korta.

Men icke, i de butiker som finns nära mig, så med något undantag där man köper direkt från någon lokal producent, är allt grönt utom gurka och potatis i stort sett importerat, huvudsakligen från Holland, och säljs på pris...Mina försök att hitta paprika från något annat land än Holland, brukar vara meningslösa.

Om vi alla frågar efter svenska grönsaker, och köper sådana, så kanske vi kan få en större variation i både smaker, sorter och kvaliteer, och så bidrar vi till att svenskt jordbruk, även det mera småskaliga överlever.
Jag läste samma artkel och kan bli förbannad, varför väljer man att hellre låta grönsakerna ruttna än öppnar självplock, säljer på torg eller vidareförädlar? Varför försöker man inte sälja vidare till slutkund via gårdsbutiker heller än kasta?
 
Nu vet ju inte jag, men det skulle inte förvåna mig alls om dom som odlar och sen gnäller får mer i bidrag om skörden ruttnar-blir "osäljbar" än dom kan ta ut av slutkund direkt.
 
Nu vet ju inte jag, men det skulle inte förvåna mig alls om dom som odlar och sen gnäller får mer i bidrag om skörden ruttnar-blir "osäljbar" än dom kan ta ut av slutkund direkt.
Jag hoppas och tror att du har fel å alla Sveriges bönders vägnar, som ex vis min granne m fl jag känner. :meh:
 
Jag hoppas också jag har fel men underligare saker har hänt här i landet.
 
Nu vet ju inte jag, men det skulle inte förvåna mig alls om dom som odlar och sen gnäller får mer i bidrag om skörden ruttnar-blir "osäljbar" än dom kan ta ut av slutkund direkt.

Jag trodde inte det fanns produktionsstöd längre. Eller är det annorlunda för grönsaksodlare?
 
Jag läste samma artkel och kan bli förbannad, varför väljer man att hellre låta grönsakerna ruttna än öppnar självplock, säljer på torg eller vidareförädlar? Varför försöker man inte sälja vidare till slutkund via gårdsbutiker heller än kasta?

På lång sikt kan det vara en lösning men det är ju inget man kan köra igång sådär bara.
 
Tyvärr är ju inte svensk = bra. Det besprutas mycket här också. Så pass mycket att Naturskyddsföreningen menar att det är bättre för miljön att köpa ekologiska importerade grönsaker än svenska närodlade icke ekologiska grönsaker.

Det är mycket som är galet i jordens matförsörjning och tyvärr är det pengar som kontrollerar det hela.

Nej svenskt måste inte vara bra. Nu är det ju sällan ekologiska importerade grönsaker som är alternativet. Det är konventionellt odlade importerade grönsaker som vi måste jämföra med.
 
Nu vet ju inte jag, men det skulle inte förvåna mig alls om dom som odlar och sen gnäller får mer i bidrag om skörden ruttnar-blir "osäljbar" än dom kan ta ut av slutkund direkt.

Det finns inga produktionsstöd kvar längre, förutom ett fåtal undantag.

Ett sådant undantag är odling av Bruna Bönor på Öland... Det är för bevarandet av den bruna bönan, och inte ett stöd i största allmänhet.

Det kan finnas extrainsatta stöd om skörden ruttnar, men i så fall måste det bero på katastrofalt väder, eller någon annan form av missväxt, inte för att den "inte gick att sälja".

Att sälja till slutkund direkt, är förhållandevis komplicerat, och inte något man börja göra lite så där improviserat, när det visar sig att uppköparna plötsligt slutat köpa...
 
Jag personligen (och många med mig) tror att det kommer bli en sådan kris i vår matförsörjning att det kommer sluta med att gemene man får odla sin egen mat i stadsodlingar eller i sina trädgårdar och detta relativt snart. Att svenskar hellre köper holländska grönsaker än svenska pga priset säger så mycket. Det är inte hållbart och förändringen går för långsamt. Även om det nu pratas om en ekologisk våg osv så är det för sent tror jag. Alla länder i världen importerar mat från varandra - där de rika importerar mest och de länderna vi importerar av importerar i sin tur från fattigare länder. Många länder odlar soja som vi i västvärlden sen importerar för att göra djurfoder av så att vi ska kunna fortsätta överkonsumera kött. De länderna får i sin tur importera mat från andra länder för deras egna odlingsmark försvinner till djurfoder... Allt är upp och ner.
 
Jag personligen (och många med mig) tror att det kommer bli en sådan kris i vår matförsörjning att det kommer sluta med att gemene man får odla sin egen mat i stadsodlingar eller i sina trädgårdar och detta relativt snart. Att svenskar hellre köper holländska grönsaker än svenska pga priset säger så mycket. Det är inte hållbart och förändringen går för långsamt. Även om det nu pratas om en ekologisk våg osv så är det för sent tror jag. Alla länder i världen importerar mat från varandra - där de rika importerar mest och de länderna vi importerar av importerar i sin tur från fattigare länder. Många länder odlar soja som vi i västvärlden sen importerar för att göra djurfoder av så att vi ska kunna fortsätta överkonsumera kött. De länderna får i sin tur importera mat från andra länder för deras egna odlingsmark försvinner till djurfoder... Allt är upp och ner.

Även om alla importerar av alla så är det ju inte samma varor som åker runt riktigt. Vissa länder är nettoimportörer och vissa är nettoexportörer.

Jag tror också på en matkris men det kommer att bero på brist på billig fossil energi. Det dröjer nog ett tag till tror jag. Jag tror dock inte lösningen blir att folk odlar i sina trädgårdar. Det är nog effektivare att vi återigen börjar odla mark som vuxit igen. Det är effektivare med lantbruk än trädgårdsodling helt enkelt och det oavsett om det är ekologiskt eller inte. Men det är en kul hobby att odla hemma.
 
Fast hur ska ett lantbruk fungera utan fossila bränslen så som de drivs idag? Många svenska bönder är lånade upp över öronen och överlever med knapp marginal. Det är typ som bostadsbubblan i Stockholm.

Någon matbrist tror jag inte heller på, jordens resurser skulle räcka till fler planeters försörjning - problemet är felfördelningen och all mat som slängs.
 
Tyvärr är ju inte svensk = bra. Det besprutas mycket här också. Så pass mycket att Naturskyddsföreningen menar att det är bättre för miljön att köpa ekologiska importerade grönsaker än svenska närodlade icke ekologiska grönsaker.

Det är mycket som är galet i jordens matförsörjning och tyvärr är det pengar som kontrollerar det hela.

Här ser jag det som att du misstolkar vad Naturskyddsföreningen rekommenderar:

Citerat från deras matguide:

"Svenskt bra, men inte alltid bäst
Visst är det bra att välja svensk frukt och grönt. Färre skadedjur trivs i Sverige och EU har förbjudit de värsta bekämpningsmedlen. Men det finns faktiskt inga garantier för att det som säljs som ”närproducerat” är miljösmart. Och det är ju inte heller matens väg till butiken som påverkar miljön mest, utan sättet den har producerats på. Därför är det viktigare att välja eko. Har du hittat frukt och grönsaker som både är ekologiska och svenska? Bingo!"

Tack vare vårt klimat i Sverige, så behöver vi inte använda så stora mängder bekämpningsmedel, ens i konventionellt lantbruk/grönsaksodling.
Samtidigt så är konventionell Holländsk odling extremt miljöbelastande, så förutom bekämpningsmedel och rengöringsmedel, så är själva intensiteten i odlingen stark miljöbelastande. Och vad avser intensitet, så belastar det även Holländsk ekologisk odling.
Spansk grönsaksodling har främst problem med vattenbrist, vilket på sikt innebär att man använder dåliga lösningar för bevattning som kan ge förstörd odlingsjord p.g.a. saltackumulering, och problem med grundvattentillgången.

Så med vårt hårda regelverk runt kemikalieanvändning, ett av klimatskäl förhållandevis litet behov av att använda bekämpningsmedel, och den nytta som själva existensen av livsmedelsproduktion inom Sveriges gränser ger, så bör man vid varje tillfälle ta sig en funderare om svenskt konventionellt ändå inte är bättre än t.ex. holländskt EU-ekologiskt. Skulle vara vara mellan spanskt och svenskt, så blir matchen litet jämnare.
Och vad avser konventionellt svenskt kontra konventionellt "utländskt", så är det egentligen inget val alls, svenskt är (nästan) alltid bättre...

Ett litet PS:
EU-ekologiskt är ett mycket svagare regelverk än KRAV.
 
Tyvärr är ju inte svensk = bra. Det besprutas mycket här också. Så pass mycket att Naturskyddsföreningen menar att det är bättre för miljön att köpa ekologiska importerade grönsaker än svenska närodlade icke ekologiska grönsaker.

Det är mycket som är galet i jordens matförsörjning och tyvärr är det pengar som kontrollerar det hela.

Nu är ju NF väldigt "partisk" på konstigt sätt. Det jämförs äpple och päron. undet de senaste 10 åren har det hänt väldigt mycket vad gäller besprutning. Den har minskat rejält, bönderna funderar mer än en gång osv. Det som känns konstigt är att vi spelar med så olika kort, gift som är förbjudna här sedanmångaår, används i andra länder, somvi konkurrerar med. Sverige följer noga regler (nåja) i det ekologiska men gör andra det? Jag vill påstå att de flesta andra länder har en annan moral eller syn på det ekologiska. Ändå fortsätter tex NF och kasta skit på oss svenska bönder och skitsnacket gror. För mig finns det idag en stor bov i giftvärlden, helt i onödan, fina greener, gröna utan ogräs. Varför är det så tyst om det? Storamängder gift o en massa vatten på det.
 
@skogaliten Jag ser inte vad du menar att jag har misstolkat? Jag tycker jag har skrivit precis det som du klippt in från Naturskyddsföreningen.

Mitt syfte med mitt inlägg var mest att poängtera att svenska grönsaker inte alltid är så bra som många tror. Jag tror det finns alldeles för lite kunskap om hur mycket gifter vi faktiskt får i oss. Jag ser tex nästan aldrig någon plocka en säck med ekologisk potatis i matbutiken, däremot är det ofta flera som står och plockar av den konventionellt odlade potatisen. Många ser "Odlad i Sverige" som den bästa markeringen utan att veta hur besprutad den är.
 
@mammaBerg Att mängden besprutning i Sverige har minskat de senaste 10 åren är givetvis jättebra men jag har också sätt och hört mycket som gör mig orolig och ledsen den senaste tiden. Att folk har gifter i sina gräsmattor och golfbanor osv ser jag som ett lika stort problem som lantbruket.
 
-Dom kör på pris, och så vill dom ha vissa märken. Dom har skrivit avtal med vissa leverantörer och då får dom varorna billigare därifrån. Påslaget på frukt och grönt är strörre än på annat pga det blir så stort svinn. Här på Arvikabygden så finns det ingen ekologisk grönsaksodlare som producerar så mycket att dom skulle kunna sälja till affärerna, men i några mil från Karlstad finns det en. Ändå var det bara ICA Wallinders och OBS som sålde deras rotsaker och kål. Jag frågade och fick till svar det jag skrev ovan - att företaget (alltså Hemköp, ICA e t c) hade som policy att dom skulle beställa från samma leverantör hela tiden. Om dom ville köpta lokalproducerat måst dom ansöka hos koncernen om att få göra ett undantag. Det beviljas bara om det anses att inköpet av lokalproducerat skulle vara bra för marknadsföringen och kanske till och med dra extra kunder. Det innebär lite merarbete att ta emot varor från en extra leverantör också. En till som ska ha betalt och en summa att bokföra. Om inte livmedelsjättarna tänkte såhär så tror jag det skulle finnas fler småodlare, både ekologiska och andra.
 
Skulden ligger till syven och sist hos konsumenten. Ratar man tomaterna för 20:_ /kg och väljer de svenska för 40:-/kg så ruttnar inte de svenska tomaterna längre utan äts upp.

Hyckleriet når sin höjdpunkt när man ser att de svenska myndigheterna ålagt producenterna de hårdaste(dyraste)produktionsreglerna i världen och sedan väljer myndigheterna i sin tur importerade livsmedel för de svenska är så dyra. ojojoj.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp