svenska hela filmer på youtube?

tanten

Trådstartare
För mina elevers räkning letar jag svenska filmer på youtube.
Lite utsiktslöst eftersom jag själv inte är någon film-människa. De filmer jag sett de senase tio åren kan räknas på ena handens fingrar....

Alltså - bukepedia: vad finns det för svenska filmer?

(Alla Jönssonligan har vi gått igenom samt Josef Fares filmer).
 
Finns det en anledning att det måste vara youtube?
Annars finns hur många svenska filmer som helst på t ex swefilmer.

Det är enkelt att googla sig till filmer genom att skriva in t ex "svenska filmer" och sedan ett årtal
Ett resultat
Ännu ett
 
Senast ändrad:
Finns det en anledning att det måste vara youtube?
Annars finns hur många svenska filmer som helst på t ex swefilmer.

Det är enkelt att googla sig till filmer genom att skriva in t ex "svenska filmer" och sedan ett årtal
Ett resultat
Ännu ett
?
Men där är ju bara smakprov och trailers. Det är jag väl inte alls betjänt av. Trailers eller korta snuttar finns ju överallt.
 
Men många av dem finns på swefilmer där man kan se hela. Dreamfilm har ett liknande upplägg. Annars är ju imdb.com ett bra ställe att söka efter filmer på och så kan man sedan se om man hittar dem på youtube/swefilmer eller annat ställe.

Har ni tillgång till sli.se?
 
Hrm....
Eleverna sitter med varsin dator hela tiden. De pluggar svenska via datorerna och ibland behövs något annat för att lätta upp eller byta av. Då är svensk film utmärkt.
De datorer vi har är spärrade mot att installera något.

Josef Fares filmer funkar utmärkt eftersomde arabisktalande faktiskt begriper i stort sett allt. T.o.m. att de begriper Farsans brutna svenska bättre än de begriper svenska talat av en infödd.

Youtube är bra just för att det är lätt tillgängligt och fritt.
 
Är det inte rätt oetiskt att en lärare uppmuntrar elever att skita i upphovsrättslagar?

SVTplay är lagligt och gratis, mest serier iofs.
 
Är det inte rätt oetiskt att en lärare uppmuntrar elever att skita i upphovsrättslagar?

SVTplay är lagligt och gratis, mest serier iofs.

Ja. Jag tycker däremot inte att lagen är helt glasklar när det gäller exempelvis swefilmer. Å andra sidan kanske läraren själv kan se filmen via swefilmer för att sedan, om den passade, visa den för eleverna genom något annat medie?

UR och SLI:s utbud är nog det bästa för TS men frågan är om hon har tillgång till det.
 
Är det inte rätt oetiskt att en lärare uppmuntrar elever att skita i upphovsrättslagar?

SVTplay är lagligt och gratis, mest serier iofs.
Jag skulle ALDRIG uppmana att göra något som stred mot upphovsrätt eller fixa fram filmer på annat än helt öppna och tillåtna sätt.

Om det är det som menas med det som vissa länkat till så kan jag klargöra att det INTE kommer att ske.

Just därför har jag frågat om främst youtube eftersom det mesta som ligger där ändå väl får anses som OK.
 
Jag skulle ALDRIG uppmana att göra något som stred mot upphovsrätt eller fixa fram filmer på annat än helt öppna och tillåtna sätt.

Om det är det som menas med det som vissa länkat till så kan jag klargöra att det INTE kommer att ske.

Just därför har jag frågat om främst youtube eftersom det mesta som ligger där ändå väl får anses som OK.

Som @skiesabove skriver så är Youtube inte en garanti att det är lagligt. I regel behöver du köpa rätten till institutionell visning från filmbolaget/distributören för att visa i klassrum. På universitetet har vi fått bannor med resultatet att vi inte längre kan visa film, utan i den mån film används i undervisningen så får studenterna i uppdrag att hyra filmen och se den hemma.
 
Som @skiesabove skriver så är Youtube inte en garanti att det är lagligt. I regel behöver du köpa rätten till institutionell visning från filmbolaget/distributören för att visa i klassrum. På universitetet har vi fått bannor med resultatet att vi inte längre kan visa film, utan i den mån film används i undervisningen så får studenterna i uppdrag att hyra filmen och se den hemma.

Intressant! Min erfarenhet har varit att det i många sammanhang är just i utbildningssyfte en får dela / spela upp / manipulera och använda annars rättsbundet material. (är rättsbundet ens ett ord? rätt ord? :confused:)
 
Intressant! Min erfarenhet har varit att det i många sammanhang är just i utbildningssyfte en får dela / spela upp / manipulera och använda annars rättsbundet material. (är rättsbundet ens ett ord? rätt ord? :confused:)

Så här säger en jurist om användningen av youtube.
Hon nämner även svårigheten att visa film i allmänhet eftersom avtalen som universiteten har slutit med Bonus Presskopia inte gäller rörlig bild och ljud. Ska man visa film så måste man skaffa rättigheten att visa just den specifika film/filmerna.
 
Där jag jobbar har vi någon slags avtal som ger rätt att visa film samt använder SLI/UR. Mycket smidigt tycker jag.
 
SVTplay är jättebra, t ex gamla serier finns det massor av.

Jag måste erkänna lagbrott, jag streamar troligen olagligt. :o Bästa siten tycker jag är TFplay, slår Swefilmer med hästlängder.
 
Så här säger en jurist om användningen av youtube.
Hon nämner även svårigheten att visa film i allmänhet eftersom avtalen som universiteten har slutit med Bonus Presskopia inte gäller rörlig bild och ljud. Ska man visa film så måste man skaffa rättigheten att visa just den specifika film/filmerna.
Det juristen säger ger mig rum att göra som jag just gör.

Jag visar inget gemensamt utan var och en kan göra en paus och titta på en film.

Mitt bekymmer är att jag har i stort sett lika många nivåer i klassrummet som jag har elever. Det gör att "katederundervisning" inte är möjlig. Var och en jobbar med sitt material och så försöker vi prata så mycket det är möjligt.
 
Det juristen säger ger mig rum att göra som jag just gör.

Jag visar inget gemensamt utan var och en kan göra en paus och titta på en film.

Mitt bekymmer är att jag har i stort sett lika många nivåer i klassrummet som jag har elever. Det gör att "katederundervisning" inte är möjlig. Var och en jobbar med sitt material och så försöker vi prata så mycket det är möjligt.

Givet att det är lagligt material. Delar du med dig av ett upphovsrättsskyddat material, t.ex. genom att bistå med länkar, så går du över gränsen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 012
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 221
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 086
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp