Svenskt pass till importhäst – registrera var?

Wembley

Trådstartare
Har förstått att alla importhästar behöver komplettera sitt utländska pass med ett svenskt. Min fråga är vilket rasförbund väljer jag? Min häst är en polsk import som är registrerad i Polen med översättningen "Polsk ädel häst", dvs någon slags halvblod/halvblodskorsning. Han har känd stam på faderns sida men mamman har okänd stam. Registrerar jag hästen i ASVH eller Svenska Hästavelsförbundet, spelar det egentligen någon roll? :confused: Det är en valack.
 
Har förstått att alla importhästar behöver komplettera sitt utländska pass med ett svenskt. Min fråga är vilket rasförbund väljer jag? Min häst är en polsk import som är registrerad i Polen med översättningen "Polsk ädel häst", dvs någon slags halvblod/halvblodskorsning. Han har känd stam på faderns sida men mamman har okänd stam. Registrerar jag hästen i ASVH eller Svenska Hästavelsförbundet, spelar det egentligen någon roll? :confused: Det är en valack.

Billigast är väl SH mej veterligen ...
 
Jag kommer registrera min akhal teké hos SH, rasföreningen för tilläggsregistreringen spelar nog inte så stor roll. Till SH är det bara att skicka in passet så verkar relativt krångelfritt.
 
På SH's hemsida står följande: "Om din ras inte har någon godkänd avelsorganisation eller är en korsningshäst eller häst med okänd härstamning så behöver följande handlingar inkomma till SH för att vi ska kunna svenskregistrera din häst." Så Wembleys häst borde passa in då den inte har full stam/är korsningshäst. Beroende på vart den är registrerad borde ASVH dock även kunna göra det med.
Skillnaden prismässigt är bara 15kr enligt hemsidornas upgivna priser (för mig som tycker att 800kr hos ASVH var dyrt för häst jag velar på ska få somna in eller inte).
 
Jag kommer registrera min akhal teké hos SH, rasföreningen för tilläggsregistreringen spelar nog inte så stor roll. Till SH är det bara att skicka in passet så verkar relativt krångelfritt.
Nja, inte riktigt bara att skicka in passet.
Hästen ska id-kollas av en gdk id-kontrollant (el veterinär) som ska fylla i passet att den är kontrollerad, om det finns en sådan sida i passet. Om inte, så ska nytt konturdiagram fyllas i och skickas med.
Sen ska köpeavtal eller "alternativt ägarintyg" skickas in också.
 
Så om jag har förstått det rätt räcker det att hästen är registrerad i en svensk avelsförening?

Jag har en holländsk import, New Forest. Jag registrerade henne i Sverige när jag köpte henne (innan dess var hon bara registrerad i Nederländerna), Har samma pass och sådär som innan. Behövs det något mer från min sida?
 
Nja, inte riktigt bara att skicka in passet.
Hästen ska id-kollas av en gdk id-kontrollant (el veterinär) som ska fylla i passet att den är kontrollerad, om det finns en sådan sida i passet. Om inte, så ska nytt konturdiagram fyllas i och skickas med.
Sen ska köpeavtal eller "alternativt ägarintyg" skickas in också.

Ok, antar att veterinären ska läsa av chip mot pass också? Plus räkna och rita av alla prickarna på baken på min som är appaloosa-tigrerad! :D;)
 
Vi har nu bokat tid med en veterinär den 4/11 som ska handlägga alla importhästar på gården samtidigt :) Det lutar väl att regga hos Svenska Hästavelsförbundet som hästen endast har delvis godkänd stam.
 
Så bra att jag såg den här tråden. När jag läser ordentligt nu så inser jag att det faktiskt INTE behöver göras någon ny id-koll utan bara en check mot passet :). Då ska jag nog kanske ta och tilläggsregga alla mina ändå då... men fan vad dyrt det blir.
 
Så bra att jag såg den här tråden. När jag läser ordentligt nu så inser jag att det faktiskt INTE behöver göras någon ny id-koll utan bara en check mot passet :). Då ska jag nog kanske ta och tilläggsregga alla mina ändå då... men fan vad dyrt det blir.
Nytt konturdiagram behövs bara om det inte finns någon sida i passet där ID-kontrollanten/veterinären kan fylla i att hästen är identifierad.
(sen är det lite oklart om hästar som inte ännu är chipmärkta, jag har inte riktigt fått klarhet i om alla o-chippade måste chippas, någon rasförening har skrivit att så är fallet)

Kan inte direkt påstå att informationen till oss ID-kontrollanter har varit särskilt tydlig eller innehållsrik. Egentligen knappt ens befintlig, i ärlighetens namn... :meh:
 
Med risk för att bli dumförklarad. :D Men frågar man inget så får man inget veta. ;)
Måste alla raser tilläggsregistreras? Om man har en importerad Quarter från Tyskland, räcker inte det tyska passet då?
 
Så bra att jag såg den här tråden. När jag läser ordentligt nu så inser jag att det faktiskt INTE behöver göras någon ny id-koll utan bara en check mot passet :). Då ska jag nog kanske ta och tilläggsregga alla mina ändå då... men fan vad dyrt det blir.

Hmm du har väl inget val ändå, eller :confused:
 
Det är ju ganska svårt att tvinga mig. Jag kör i 80 på 70-väg ibland också :D.

Älskar civil olydnad!:bump: Och hatar såna här jävla påfund!:mad: Vad i hela friden har EU pass alls till sina hästar när de inte är godkända i PK landet Sverige??? Vad är det för fel på oss? Varför ska vi alltid hitta på saker som kostar hästägaren multum för ingenting??? Slå inte i mig att de kan kosta 1000 spänn för en människa att sätta en stämpel i ett pass på nåt kansli, det är ju för höge farao ocker!!:rage: Ja jag är upprörd.:arghh:
 

Liknande trådar

Avel I mitt stall finns en jättefin valack, av halvblodstyp, som lite skämtsamt brukar kallas "Dressyrkungen" för att han, trotts att han är...
Svar
8
· Visningar
3 588
Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 087
Senast: kopparberg
·
Ekonomi & Juridik Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in...
2
Svar
25
· Visningar
2 991
Senast: Masse
·
Avel Hej! Jag har aldrig registrerat en häst och nu är det första gången... Det är en tjuvbetäckning men vi vill registrera henne med...
Svar
4
· Visningar
1 452
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp