Svenskt torrfoder

Milosari

Trådstartare
Jag kommer eventuellt behöva ge torrfoder under ett par månader. Den ena hunden har aldrig ätit torrt (utom hos uppfödaren och som godis) men han har plåtmage så det spelar kanske ingen roll. Andra hunden är något känsligare. Förslag? Jag kan inte tänka mig något annat än svenskt foder med svenskt kött och jag vill inte ge icke ekologisk kyckling.

Sen undrar jag hur man byter? Börja med att blanda ut eller köra vartannat mål ett tag?
 
Magnussons har svenskt. Har precis bytt till det på mina hundar och hittills verkar det fungera bra. Känns skönt att hitta ett svensk foder utan massor av onödigt skit i, dessutom som passar båda hundarna och spannmålsfritt :)
 
Jag är väldigt nöjd med Magnussons. Hon får ena måltiden torrfoder och andra VoH. Funkar väldigt bra. De perioder hon inte får färskfoder fungerar hon jättebra bara på Magnussons. Inte lika bra som när hon får färskfoder också, men fortfarande mycket bättre än de andra foder hon fått. (Vilka var skräpfoder föräldrarna köpt.. Men ändå)
 
Vi ger Standardt och det funkar jättebra på Schäfrarna. De håller sig musklade och har fina pälsar på vettig giva. En del foder får man ju mata för Elefanter för att hålla dem i hull.
Skägget däremot blir förstoppad på Standartd. Det blir han på allt foder utan vete i :(
 
Jag kommer eventuellt behöva ge torrfoder under ett par månader. Den ena hunden har aldrig ätit torrt (utom hos uppfödaren och som godis) men han har plåtmage så det spelar kanske ingen roll. Andra hunden är något känsligare. Förslag? Jag kan inte tänka mig något annat än svenskt foder med svenskt kött och jag vill inte ge icke ekologisk kyckling.

Sen undrar jag hur man byter? Börja med att blanda ut eller köra vartannat mål ett tag?

Magnusson. Jättetrevligt litet företag utanför Stockholm, har alltid svarat trevligt och kompetent på mina frågor.
Själv gillar jag den spannmålsfria varianten bäst. Förhållandevis billigt och lätt att då tag på då det säljs på Ica och liknande.

Standardt har jag alltid varit skeptisk till eftersom det för många krävs en sjukt lång invänjningsperiod annars brakar magarna ihop? Varför då? Och sen finns det någon näringsrådgivare där som inte verkar riktigt klok.

Har även provat Granngårdens spannmålsfria när jag fick gratisprov och tyckte att hundarna fungerade bra. Dock kan det nog innehålla kyckling tyvärr.
 
Jag ger Magnussons m&b junior till whipparna och har gett en längre tid, jättenöjd! Var även nöjd med Standardt när rottisen åt det för ett par år sedan.
 
Tja, vad menas med svenskt ? Magnussons är nog bland dom enda som har svenskt innehåll i sitt foder. Allt utom rosmarin är från Sverige.
Sen finns alla dessa som tillverkas i Sverige, men där innehållet till största delen är importerat - Standardt, Doggy osv.
Och utöver det finns "svenska" foder som helt och hållet tillverkas utomlands med utländska råvaror - t ex Four Friends.
 
Tja, vad menas med svenskt ? Magnussons är nog bland dom enda som har svenskt innehåll i sitt foder. Allt utom rosmarin är från Sverige.
Sen finns alla dessa som tillverkas i Sverige, men där innehållet till största delen är importerat - Standardt, Doggy osv.
Och utöver det finns "svenska" foder som helt och hållet tillverkas utomlands med utländska råvaror - t ex Four Friends.

På Standardt hemsida så står det att fodret görs i Sverige samt att allt köttinnehåll är från Sverige och Norge?

TS, jag skulle rekommendera Standardt Mild för känslig mage, har funkat att byta helt smärtfritt på min, som också hade känslig mage.
 
Använt Magusson i många år nu, supernöjd :up: ! Känns både bra i hundägarhjärtat då hundarna tycker det är asgött och ser fina ut på fodret, plus känns bra i det etiska hjärtat då det är råvaror från Sverige och producerat här!

Passar bra både till mina aktiva sällskapshundar och till mina brukshundar som man nog får säga är rätt högpresterande :) .
 
Är det bara jag som har problem med att få hunden äta Magnussons? :cautious: Det går endast ner om hund är tillräckligt hungrig.

Mvh har en 14 kilos säck som kommer ruttna bort...
 
Tja, vad menas med svenskt ? Magnussons är nog bland dom enda som har svenskt innehåll i sitt foder. Allt utom rosmarin är från Sverige.
Sen finns alla dessa som tillverkas i Sverige, men där innehållet till största delen är importerat - Standardt, Doggy osv.
Och utöver det finns "svenska" foder som helt och hållet tillverkas utomlands med utländska råvaror - t ex Four Friends.
Det viktigaste är att köttet är svenskt. Djurskydd och antibiotikaanvändning som främsta anledning. Jag bryr mig inte om spannmålet är danskt eller tyskt t ex.

Har gett Magnussons M&B som godis men upplever att de bajsar som elefanter när de får för mycket? Ovana magar?
 
Det viktigaste är att köttet är svenskt. Djurskydd och antibiotikaanvändning som främsta anledning. Jag bryr mig inte om spannmålet är danskt eller tyskt t ex.

Har gett Magnussons M&B som godis men upplever att de bajsar som elefanter när de får för mycket? Ovana magar?

Jag har gett grain free under en period. Gigantiska högar.
 
Det viktigaste är att köttet är svenskt. Djurskydd och antibiotikaanvändning som främsta anledning. Jag bryr mig inte om spannmålet är danskt eller tyskt t ex.

Har gett Magnussons M&B som godis men upplever att de bajsar som elefanter när de får för mycket? Ovana magar?

Det är nog individmässigt, alla mina fem har helt normala högar av avskräde :)
 
På Standardt hemsida så står det att fodret görs i Sverige samt att allt köttinnehåll är från Sverige och Norge?

TS, jag skulle rekommendera Standardt Mild för känslig mage, har funkat att byta helt smärtfritt på min, som också hade känslig mage.
Okej, det var en nyhet. Tidigare har det alltid svarats att köttmjöl tas från det land som passar bäst kvalitetsmässigt och det har i stort sett aldrig varit från Sverige :confused:
 
Mina hundar gillar det jättemycket :)

Ok det finns ju små påsar så man kan prova sig fram. Vilken sort ger du?
Jag ger Meat&Biscuit :up:! Testade grainfree ett tag när det kom, de gillade det lika mycket som M&B men jag tyckte inte att dvärgschnauzrarna fungerade lika bra på det, så då bytte jag tillbaka till det som alla fungerade på :).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 625
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 314
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 422
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 274
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp