Sveriges fetaste hundar...

På får kallar vi det terminalavel- dvs avel för att ta fram en slutgeneration som är lämplig för produktionssyftet men inte för att fortsätta avla på... Kanske vore nått att införa i hundvärlden :rofl:
Runt mig så används slutprodukt på vissa jakthundskosningar där fösta generationen bli bra hundar men om det skulle tas kullar på första korsningen blir det ett riktigt stort lotteri.
 
Kollat andra avsnittet nu där de går igenom hundarnas matintag under två veckors tid. Hamburgare, tårta, korv, mackor, kakor, bullar. I princip ingen riktig hundmat alls och sen funderar folk på varför deras hundar är feta. Det roliga är att vissa av hundarna går på light/diet-foder samtidigt.
 
Kollat andra avsnittet nu där de går igenom hundarnas matintag under två veckors tid. Hamburgare, tårta, korv, mackor, kakor, bullar. I princip ingen riktig hundmat alls och sen funderar folk på varför deras hundar är feta. Det roliga är att vissa av hundarna går på light/diet-foder samtidigt.

Folk fattar inte/räknar inte så noga. Precis som många gör fel med sin egen kost- petar i en sallad till lunch men sen småätandet glöms bort. Verkar vara samma med deras djur, det blir en ostskiva där och en korvbit där.

Jag tänker att jag hoppas att programmet lyckas lära en del att deras hund ÄR överviktig, för enligt mig är problemet ännu större när det gäller den biten än de som insett att djuret är överviktigt men inte lyckas vända skutan. Många verkar totalt oförstående inför det faktum att deras djur väger för mycket.
 
Var ju tvungen att kolla nu efter att ha läst här! Spontant känner jag att det är ett bra val av coach, min egen erfarenhet av Johan är att han tillhör de instruktörer som inte bara är intresserad av att träna hundar utan är minst lika pedagogisk när det kommer till människor.
 
Eftersom många hundar tyvärr är feta tycker jag det var bra just för att uppmärksamma problemet. Veterinären pratade ju en del om hälsoproblem som uppstår av övervikt och så också. Bra också att hon sa att hundarna inte får tappa vikt för fort. :) Sen var det ju en del fåniga inslag också, såklart, men så är det ju... Jag tänker se nästa avsnitt med när det kommer ut.

bra att det uppmärksammas. Borde vara liknande program för överviktiga ponnyer.
 
Folk fattar inte/räknar inte så noga. Precis som många gör fel med sin egen kost- petar i en sallad till lunch men sen småätandet glöms bort. Verkar vara samma med deras djur, det blir en ostskiva där och en korvbit där.

Jag tänker att jag hoppas att programmet lyckas lära en del att deras hund ÄR överviktig, för enligt mig är problemet ännu större när det gäller den biten än de som insett att djuret är överviktigt men inte lyckas vända skutan. Många verkar totalt oförstående inför det faktum att deras djur väger för mycket.
Men den ena hade ju en lite mysko tantkompis som gödde hunden med tårta och kakor?

Mycket märkligt. Hon verkade ju tycka att själva matandet var kul, oavsett om hon har ihjäl hunden på kuppen.
 
jag ger mina hundar rätt mycket (hund) godis tror jag men att ge hunden mackor eller pizza är helt främmande för mig verkligen :confused:

ingen av mina hundar har varit överviktiga dock
 
Men den ena hade ju en lite mysko tantkompis som gödde hunden med tårta och kakor?

Mycket märkligt. Hon verkade ju tycka att själva matandet var kul, oavsett om hon har ihjäl hunden på kuppen.

Absolut inget ovanligt!
Det är många i min vänskaps krets som inte förstår mitt "matförbud" (njursjuk) av hunden, men en liten bit kan väl inte vara farligt.....
 
Jag kan lätta bjuda Ammo på det jag själv äter. Tycker det är mysigt och trevligt liksom - men det handlar ju om vilka mängder man ger dem.

Ja det händer absolut att jag ger mina hundar nåt jag äter med, men detta va ju inte bitar av det man åt utan hela mackor , tanten hade köpt en egen semla till hunden :confused:
 
Gillar bekräftelsen det ger att hunden blir glad och uppskattar dem?
Är det inte samma med "tanter" som ska ge barn godis och kakor i tid och otid, oavsett om föräldrarna tycker det är bra eller inte?
En bekant till mig sa alltid att hunden blir ju så ledsen om han inte får också.
Han matade verkligen ihjäl sin hund, gick inte att säga något.

Han fick nog en halv marie kex rulle varje dag, plus lite annat bös.

Stackars cockerspanieln var platt som ett bord på ryggen, minns varken bredd eller vikt på hunden längre. Men nog stora mått för mardrömmar :cry:
 
Tycker också att papillonen är härlig. Väluppfostrad, fin, trygg och cool liten sak. :love:
Häpnade också över vilken kost hundarna fick innan. Själv hör jag till skaran som ofta får tjata på familjen att ge fan i att ge hundarna något när de tigger, men det händer att hundarna får smaka t ex lammfärslimpa när familjen lagar det. Dock med betoning på smaka, dvs inte några större mängder, att ge hela brödskivor med smör, tårta och att merparten av kosten bestod av skräpmat kändes lite extremt. Jag ser också positivt att programmet fokuserar på hälsa och kan få folk att fundera på om ens hundar verkligen är överviktiga och vad de ger sina hundar. Det är ju inte precis så att de hånar eller förlöjligar hela ämnet i programmet hittills. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 758
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 514
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp