Svullen runt sena men ingen hälta, hjälp!

huggabugga

Trådstartare
Hej!
Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar bara på bete i hagen.
När jag känner igenom honom upptäcker jag att han är svullen runt senan på in och ut sida samt lite varm. Han reagerar inte på tryck eller palpering och verkar inte ha det minsta ont. Försökte känna efter sår men av det jag kan känna och se hittar jag inget.
Kollade honom om han var halt genom longering men ingen hälta i skritt eller trav kanske något stel men ytterst lite.

Jag jodopax skrubbade benet i fall det kunde vara något sår jag inte såg eller kände sedan kylde jag ner benet med kyllera.
Jag låter honom gå ut i hagen gör jag tänker att rörelse kanske ändå är bäst när han inte har ont eller är halt.

Hur skulle ni gjort eller vad har ni tips på vad jag ska göra?
Blir det inte bättre åker jag såklart till veterinär men tänker att rusa dit kanske är dumt när han inte har ont eller är halt, tänker jag fel?
Börjar nojja för senskada, hoppas verkligen inte det är det!
 
Har du kollat efter sår ovanför senan, baksidan av carpus? Svårt att se med UL om det bara är ytligt eller djupt om det är svullet. Linda med zinkbandage, plastfolie, padd och benlinda, låt sitta i 2-3 dagar, (de kan ha detta i hagen om han inte klarar stå inne) och ta bort så bör svullnaden ha lagt sig och gör ett UL då för säkerhets skull.

De flesta rek att man lindar andra fram samtidigt med padd och benlinda.
 
Har du kollat efter sår ovanför senan, baksidan av carpus? Svårt att se med UL om det bara är ytligt eller djupt om det är svullet. Linda med zinkbandage, plastfolie, padd och benlinda, låt sitta i 2-3 dagar, (de kan ha detta i hagen om han inte klarar stå inne) och ta bort så bör svullnaden ha lagt sig och gör ett UL då för säkerhets skull.

De flesta rek att man lindar andra fram samtidigt med padd och benlinda.
Jag får prova med zinkbandage. Tack
 
Om man misstänker senskada ska hästen inte ut i hagen. Låt veterinär undersöka först. Mycket viktigt är att kyla benet länge och ofta - det kan göra stor skillnad i det akuta skedet.
 
Det som är allra effektivast är att spola länge med kallt vatten, helst minst 20 minuter åt gången.
Ok får prova detta imorgon. Blir att åka tidigt för att se hur han ser ut och kyl ner hans ben. Sen får jag ringa vet.
Är det inte svårt för vet att se eventuell synskada när benet är svullet?
Jag skulle vilja åka in och kolla direkt då man blir så nojjig.
 
Jo, det kan vara svårt att se på ultraljud alldeles i början om det är väldigt svullet. Men veterinären kan ju ändå göra en bedömning och förmodligen se om det är en senskada eller inte. Sedan kanske man får vänta för att kunna se exakt hur den ser ut (OM det nu är en senskada, vill säga).
 
Jo, det kan vara svårt att se på ultraljud alldeles i början om det är väldigt svullet. Men veterinären kan ju ändå göra en bedömning och förmodligen se om det är en senskada eller inte. Sedan kanske man får vänta för att kunna se exakt hur den ser ut (OM det nu är en senskada, vill säga).
Ok tack för ditt svar.
Vet du om det bara är kliniker som kan ultraljuda?
Har mest erfarenhet av distriksveterinär.
 
Tror inte distriktsveterinärerna brukar ultraljuda. Du får nog vända dig till en klinik som antingen har portabel röntgen/ultraljud med sig ut eller så får du åka in. Om du inte har någon sådan klinik på nära håll så kan ju en distriktsveterinär göra en första bedömning i alla fall.
 
Tror inte distriktsveterinärerna brukar ultraljuda. Du får nog vända dig till en klinik som antingen har portabel röntgen/ultraljud med sig ut eller så får du åka in. Om du inte har någon sådan klinik på nära håll så kan ju en distriktsveterinär göra en första bedömning i alla fall.
Okej tack för all din hjälp.
 
Hej! Jag hade distriktsveterinären ute i fredags i samma ärende, min häst är tydligt halt dock:cry: hos oss har distriktsveterinärerna portabel ul som vi nu står i väntlista på. Kan alltså vara värt att kolla upp!
 
Okej tack för all din hjälp.
Min var likadan för två veckor sedan. Svullen på ett "konstigt" sett mitt på senan. Lite varm men helt oberörd.

Vi har en veterinär som vi brukar anlita för tandkontroller osv. Han har portabelt ultraljud och var ändå inbokad för en annan häst en vecka senare.

Jag ringde honom och han rekommenderade att ta in från betet och vänta på ultraljud. Och visst var det en senskada. Det suger men jag är så glad att jag valde att kolla upp det.

Jag kan säga att det är skrämmande hur lite som märktes på min häst. En liten, liten fyllnad mellan djupa och ytliga böjsenan. Sedan sprang pållarna en massa under ett par dagar på betet och fyllnaden ökade en del så att den syntes om man tittade rakt bakifrån samt var lite varm. Som sagt helt opåverkad häst.

Om inte vi ändå hade haft veterinär inbokad tror jag inte att jag hade kollat upp det och det känns fördjävligt.

Det var jättesmidigt med hans bärbara ultraljud så det rekommenderas verkligen om du kan hitta en sådan veterinär.
 
Jag har kollat upp hästen hos veterinären och ja det var en senskada. Pisstråkigt men han kommer bli bra även om det tar tid. Inget var av iaf.
 
Jag har kollat upp hästen hos veterinären och ja det var en senskada. Pisstråkigt men han kommer bli bra även om det tar tid. Inget var av iaf.
Tråkigt att det var en senskada, men skönt ändå att få veta. Vilken sena var det? Hoppas att skadan inte var alltför stor.
 
Tråkigt att det var en senskada, men skönt ändå att få veta. Vilken sena var det? Hoppas att skadan inte var alltför stor.
Ytliga och lite på djupa. Omfattning var inte så stor. Men vi ska tillbaka om 1 vecka för att gå exakt konstaterat hur mycket och hur omfattningen är av skadan . Då det var för tidigt för att avgöra när vi var där.
 
Ytliga och lite på djupa. Omfattning var inte så stor. Men vi ska tillbaka om 1 vecka för att gå exakt konstaterat hur mycket och hur omfattningen är av skadan . Då det var för tidigt för att avgöra när vi var där.
Tråkigt men som du säger, det är en vanlig diagnos där man har bra koll på rehabilitering och läkning. Vi har två hästar i stallet just nu med oidentifierade ryggproblem, det måste vara jättejobbigt. Jag tröstar mig med att min pålle i alla fall kommer att bli bra till slut. Det är bara att ha tålamod och försöka hitta något bra med situationen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 622
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp