Svullen runt sena men ingen hälta, hjälp!

Ytliga och lite på djupa. Omfattning var inte så stor. Men vi ska tillbaka om 1 vecka för att gå exakt konstaterat hur mycket och hur omfattningen är av skadan . Då det var för tidigt för att avgöra när vi var där.

Skada på ytliga böjsenan tog nio månader för oss innan vi fick börja sätta igång igen, men han blev helt frisk och har inga som helst men av det efteråt. Hoppas att det går lika bra för er! Lycka till!
 
Ja bättre att kolla en gång för mycket.
Synd att det var en skada men skönt att veta så tidigt.
Min stod på box 8 månader med förmodad senskada som sen visade sig inte vara nån.
Men en kunnig person sa att det var och dum som jag var litade både jag och min vet på denne.
Så efter det tog jag hellre ett ul för mycket
 
Något som är konstig är att nu ca är det ca 6 sagt sedan jag upptäckte skadan.
Det andra frambenen som inte är skadat har nu fått en svullna mitt benet på alltså framifrån på benet fått en svullnad på benet bara så där upptäcke jag idag. Lite varm är den. Hoppas inte han skadat båda frambenen. Han är inte varm eller svullen annars i fet benet. Kan det vara för att han avbelastar det onda benet tro? Tycker det är konstigt att få det mitt på framsidan av beney. Han har fått likadant på det skadade benet också. Usch nu blir jag rädd att det ska vara bägge benen. Känner mig deppig nu.
 
Ja bättre att kolla en gång för mycket.
Synd att det var en skada men skönt att veta så tidigt.
Min stod på box 8 månader med förmodad senskada som sen visade sig inte vara nån.
Men en kunnig person sa att det var och dum som jag var litade både jag och min vet på denne.
Så efter det tog jag hellre ett ul för mycket
Men vad trist ha haft hästen box när det inte varit en senskada. Ultraljudet också hellre för mycket.
 
Men vad trist ha haft hästen box när det inte varit en senskada. Ultraljudet också hellre för mycket.
Ironin i det hela var att det var en av Sveriges bästa vet på ul som jag jobbade hos haha
Som tyckte att vi kunde vänta med ul.
Men så kan det vara.
Svullnader på ben är alltid luriga
I mitt fall var det svullnad efter ett skydd som halkat snett
 
Ironin i det hela var att det var en av Sveriges bästa vet på ul som jag jobbade hos haha
Som tyckte att vi kunde vänta med ul.
Men så kan det vara.


Svullnader på ben är alltid luriga
I mitt fall var det svullnad efter ett skydd som halkat snett

Ja väldigt ironiskt.
 
Någon av er som använde stöttvågsbehandlong på era hästar vid senskador?
Om ni gjorde det hjälpte Det?
Stötvågsbehandling fungerade suveränt på min häst med gaffelbandsskada, det har ofta väldigt god effekt på senor.
Det är dock inget du i det akuta skedet, utan om läkningen avstannar eller går ovanligt långsamt.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Något som är konstig är att nu ca är det ca 6 sagt sedan jag upptäckte skadan.
Det andra frambenen som inte är skadat har nu fått en svullna mitt benet på alltså framifrån på benet fått en svullnad på benet bara så där upptäcke jag idag. Lite varm är den. Hoppas inte han skadat båda frambenen. Han är inte varm eller svullen annars i fet benet. Kan det vara för att han avbelastar det onda benet tro? Tycker det är konstigt att få det mitt på framsidan av beney. Han har fått likadant på det skadade benet också. Usch nu blir jag rädd att det ska vara bägge benen. Känner mig deppig nu.
Nu vilar han väl oavsett så då blir det ju inte lika bråttom att kolla upp denna nya svullnad.

På framsidan av benen sitter ju sträcksenor som hästen inte alls har lika stort behov av som böjsenorna. Kan du inte rådfråga din veterinär, det kan ju säkert vara överbelastning på grund av skadan.
 
Stötvågsbehandling fungerade suveränt på min häst med gaffelbandsskada, det har ofta väldigt god effekt på senor.
Det är dock inget du i det akuta skedet, utan om läkningen avstannar eller går ovanligt långsamt.
Härligt att höra att det fungerat. Det är inget jag tänkt göra nu men vill vara öppen för förslag längre fram.
 
Nej jag precis
Nu vilar han väl oavsett så då blir det ju inte lika bråttom att kolla upp denna nya svullnad.

På framsidan av benen sitter ju sträcksenor som hästen inte alls har lika stort behov av som böjsenorna. Kan du inte rådfråga din veterinär, det kan ju säkert vara överbelastning på grund av skadan.

Tänkte att veterinären får kolla på det benet också när vi ska dit nästa vecka.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Vi var hos veterinären igen förra veckan.
Han har en skada på djupa böjsenan på höger fram. Inget är av eller någon blödning. Man såg även att skadan redan börjat fylla i sig vilket betyder att det redan är på läkningsvägen redan. En mindre skada men det kommer tyvärr ta tid ändå.
 
Vi var hos veterinären igen förra veckan.
Han har en skada på djupa böjsenan på höger fram. Inget är av eller någon blödning. Man såg även att skadan redan börjat fylla i sig vilket betyder att det redan är på läkningsvägen redan. En mindre skada men det kommer tyvärr ta tid ändå.
Samma för oss. Mina mindre kunniga stallkompisar kan inte fatta varför vi ska ta det lugnt ett halvår när hästen är pigg och ohalt. Hästen kan inte heller förstå det.
 
Jag behandlande min häst som hade senskada på djupa böjsenan med stötvågsbehandling tre gånger och det var positivt för läkningsprocessen och idag är hästen så återställd som den kan vara efter en senskada.
 
Vi står med en häst som nu är mer eller mindre i full gång efter senskada (gaffelbandet, liten sådan), där han var diffust halt och knappt svullen. Men visst var det en senskada!
Det har gått hur bra som helst för hans del, vi har följt behandlingsprinciperna till punkt och pricka, även stötvågat och kört vattenträning rel. tidigt i behandlingen. För vår del har det varit ett helvete att sätta igång honom (visade sig att han blir en rodeohäst av att vila), men gaffelbandet har läkt precis som det ska.

Vi fick diagnosen i februari efter en längre tids diffus hälta, fick börja skritta igång uppsuttet i april/maj typ (promenader för hand innan dess) och nu är vi mer eller mindre för oss i fullt gång (han var ej precis i topptrim redan innan skadan så). Det tar tid, men gör man det man ska och kanske lite till så finns det alla förutsättningar för att det ska bli bra!
 
Vi står med en häst som nu är mer eller mindre i full gång efter senskada (gaffelbandet, liten sådan), där han var diffust halt och knappt svullen. Men visst var det en senskada!
Det har gått hur bra som helst för hans del, vi har följt behandlingsprinciperna till punkt och pricka, även stötvågat och kört vattenträning rel. tidigt i behandlingen. För vår del har det varit ett helvete att sätta igång honom (visade sig att han blir en rodeohäst av att vila), men gaffelbandet har läkt precis som det ska.

Vi fick diagnosen i februari efter en längre tids diffus hälta, fick börja skritta igång uppsuttet i april/maj typ (promenader för hand innan dess) och nu är vi mer eller mindre för oss i fullt gång (han var ej precis i topptrim redan innan skadan så). Det tar tid, men gör man det man ska och kanske lite till så finns det alla förutsättningar för att det ska bli bra!

Tack för att du delade med dig av din histora.
 
Samma för oss. Mina mindre kunniga stallkompisar kan inte fatta varför vi ska ta det lugnt ett halvår när hästen är pigg och ohalt. Hästen kan inte heller förstå det.
Ja du okunskap är tråkigt. Men du vet ju att du gör det som är bäst för hästen.
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 434
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 624
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp