Svullnad av sidepull

Webkit

Trådstartare
Jag har använt sidepull på min häst i fem år och det har fungerat bra när jag rider ut. Har haft det väldigt löst, får in båda händerna innanför sidepulleg. Idag spände jag det för att han lättare ska känna av hjälperna när jag rider på banan, var fortfarande så löst att jag fick in fem fingrar innanför.
När jag kom tillbaka efter ridturen så hade han en svullnad på vardera sidan om nosryggen. Har aldrig varit med om detta tidigare och funderar vad det kan bero på. Red på relativt långa tyglar hela tiden och satt inte med konstant tryck.

Nån annan som varit med om detta och kan förklara vad det är?
 
En del sidepull är lute stela och följer inte rundningen runt nosryggen så bra. Kan det vara så? Rider du med mkt häst i handen? Har du repnos eller läder?

En del sidepull har inte jättebra passform. Jag föredrar lädernos för dom är ofta mjuka och följsamma. Sen har jag också en kurb strap som håller huvudlaget på plats så att det inte glider runt. Då behöver man inte spänna nosdelen speciellt mycket. På en del sidepull finns redan en extra rem och på en del finns iaf ringar så att man kan köpa en rem och sätta på.

Vad har du för sidepull? Bild? Vart nosdelen är placerad ksn ju ockdå påverka passformen. :)
 
D642EAE8-D1B5-44BF-A41C-CE9C6E0A4D25.jpeg
 
Rider på lösa tyglar större delen av tiden. Tar ibland tag i honom när han blir rädd eller obstinat :)
 
Okej. Det var ju en bra modell - fint! Vart har du köpt det? :)

Jag hade testat att sänka det ett hål (jag tycker att det ligger bättre då) men det är en smaksak och måste ju inte alls ha med svullnaden att göra. Jag vill att nosdelen ligger väldigt löst, så om du inte sänker den kan du ju testa att ta den ett hål lösare. Men det måste ju gå att använda det också så jag tycker att man alltid får känna efter när man rider vad som passar just den hästen/huvudlaget bäst. Jag tror inte att det är nåt fel på ditt sideoull, svullnaden berodde nog på nåt annat. Ffa om du kunnat rida i det i 5 år utan att ha märkt nåt liknande. Jag känner alltid över nosryggen efter ridning (rider bara med sidepull) och har bara haft svullnad när jag som nybörjare hade en styv repnos. Men det var efter uteritt, den låg liksom an mot hästen även på lös tygel.
 
Jag tycker det verkar sitta bra. Höjden tycker jag är perfekt. Jag skulle prova att spänna det lösare igen. Tror inte att han känner signalerna bättre om du har det något hål mindre.
 
Jag tycker det verkar sitta bra. Höjden tycker jag är perfekt. Jag skulle prova att spänna det lösare igen. Tror inte att han känner signalerna bättre om du har det något hål mindre.
Tycker också höjden ser bra ut. Skulle inte sänka det. Noseyggen är känsligare och framförallt skörare längre ner. Och ett bettlöst huvudlag, liksom en grimma, ska ligga an där nosryggens ben är tjockt och stabilt.
 
Rider på lösa tyglar större delen av tiden. Tar ibland tag i honom när han blir rädd eller obstinat :)
Prova att sätta dit lite ludd, kan ju vara så att det blir lite skarp just mot nosryggen. Lädret är kanske lite stumt fortfarande och det kan mycket väl räcka för att det ska bli svullet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp