Svullnader på nosen.

super

Trådstartare
Min valack på snart 7 år är svullen på nosen. Han är inte allmänpåverkad utan är pigg och äter med god aptit.

Han vilar dock pga att han har varit väldigt arg att rida sista tiden. Ingen synbar hälta och vet tyckte jag skulle sätta honom på Metacam men hans mage tål inte det så fick bli Djävulsklo istället som han verkar tåla bra.
Så han har vilat i drygt en vecka och idag så upptäckte vi dessa svullnader. Han gillar inte att man trycker hårt på dom men lättare tryck bryr han sig inte om. Dom går lite att flytta runt lite under huden så det är inte ben. Han har tidigare reagerat lite med huvudskakningar i maj, troligtvis något som pollinerar som han inte tål för sedan i juni så är det borta.. Men jag har aldrig sett sådan svullnad förrut.
En bild.
Är det någon som sett något liknande??
65E338C9-1_zpsfd6ehacp.jpg
 
Kanske sitter några körtlar eller så där? Pollenallergi? Någon näshåle/bihåleinflammationsgrej?

Knasigt :/ hoppas du hittar orsaken och att det är lätt åtgärdat!
 
Har haft likadana små svullnader på ett fullblod jag hade innan. Veterinären visste inte vad det var men det handlar inte om bihålorna då de sitter betydligt högre upp än så. Han gissade på att att grimman tryckt så hon fick vara utan grimma i hagen ett tag och de försvann av sig själv. Så tyvärr har jag inget riktigt bra svar till dig egentligen mer än att de kan försvinna av sig själva. Om hästen är pigg och kry i övrigt, ingen feber eller missfärgat snor eller så så kan du nog avvakta till efter helgen i alla fall och se om de försvinner av sig självt.
 
Haft liknande men längre ner på en ponny. Ingen visste riktigt vad det var, men trodde att det berodde på något han åt som han var känslig mot (kom bara sommartid då det fanns att äta i hagen). Kom och gick lite på honom, men han led aldrig av det och det gick alltid över av sig självt.
 
Hur har det gått?

Svullnaderna här gått ner lite men är fortfarande kvar. Han verkar dock inte störd av dom och jag pratade med en väninna som är massage och laserterapeut och hennes ena häst fick så om den åt mycket grovt silage eller tuggade mycket på grenar etc. Nu blev min flyttad till gräs igår så får se om det blir ngn skillnad. Han är dock alltid lite känslig nu i maj, något är det han inte tål för varje maj så ruskar han på huvudet och sedan försvinner det och är bra resten av året..
 
Svullnaderna här gått ner lite men är fortfarande kvar. Han verkar dock inte störd av dom och jag pratade med en väninna som är massage och laserterapeut och hennes ena häst fick så om den åt mycket grovt silage eller tuggade mycket på grenar etc. Nu blev min flyttad till gräs igår så får se om det blir ngn skillnad. Han är dock alltid lite känslig nu i maj, något är det han inte tål för varje maj så ruskar han på huvudet och sedan försvinner det och är bra resten av året..
Ja, det är säkert så. Det var, som sagt, vad vi och alla andra trodde gällande vår ponnys "bulor" också. Hoppas att allt går bra! :)
 
Har han flugmask på sig ute?
Sorry har inte sett frågan tidigare. Nej han har inte flugmask. Vi har nästan inga insekter än så länge så behövs inte.
Var in till vet i lördags av andra orsaker och frågade då om knölarna men dom ryckte typ på axlarna och så att det kan bli så när dom börjar gå på gräs. Det var dock vet assistenten jag frågade, ska fråga min egen vet på återbesöket på lördag.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
766
Senast: Habina
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 033
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp