SWB Hingst

Lis88

Trådstartare
Jag undrar om det finns någon info om Toyboy EC , (SWB)?
Vad jag har fått fram ( är totalt värdelös på allt som har med avel att göra) så är han inte godkänd?
Kan man se hans avkommor någonstans?
 
Hans avkommor hittar du i blåbasen.
Han 4 stycken. De är registrerade i SH så inte ens i SWB med vilken färg det nu blivit på pappiren
 
Vad innebär det för hans avkommor? Varför betäcker man på en häst som inte är godkänd?
 
Oftast så betäcker man väl med en hingst som inte är godkänd pga att det är billigare än med en godkänd? Några andra direkta fördelar finns det väl inte? :)
 
Vad innebär det för hans avkommor? Varför betäcker man på en häst som inte är godkänd?

De får inte visas på treårstest elelr kvalitetstävlan inom tävlan. Däremot så får de tävlas som vanligt. Stonas avelsvärde är betydligt mindre än om hingsten varit godkänd.

Just gällande den hingsten så är det uppfödaren själv som använde på ett antal egna ston (jag tror även att den född 2015 är uppfödarens sto från början). Antagligen för att hon tyckte hingsten var fin och passade de egna stona. Hon la ner sin uppfödning för ett par år sedan
 
ok, då är jag med! Noll koll på allt sånt här :) Men om man betäcker med hingst som inte är godkänd så minskar väl värdet på avkomman?
 
ok, då är jag med! Noll koll på allt sånt här :) Men om man betäcker med hingst som inte är godkänd så minskar väl värdet på avkomman?

Alla ser det inte på de viset. De kan tycka att hingsten har något som ingen godkänd hingst har, t ex annorlunda färg. Toyboy är isabell vilket jag tycker är vackert, andra vill ha skäckar.
 
De får inte visas på treårstest elelr kvalitetstävlan inom tävlan. Däremot så får de tävlas som vanligt. Stonas avelsvärde är betydligt mindre än om hingsten varit godkänd.

Numera får alla hästar som är registrerade hos SWB delta men grönpapprade hästar har företräde.
 
Jag har ett sto efter honom född 2012. Köpte henne direkt från uppfödaren som föl. Håller inte på med avel utan ville ha en trevlig familjemedlem som passade mig och det fick jag också, hon är hur go som helst :love:

skarmavbild_2016-01-27_kl_181930_56abb3c3e087c32f16d1f6f0.png


Skicka PM om du vill ha mer info, film, bilder :)
 
Hej!
Jag har köpt hingsten som föddes -15 och än så länge är jag helnöjd! Han har det bästa psyket jag någonsin erfarat - sagt av både veterinär och hovslagare samt mig själv, och är en mkt trevlig individ. Dessvärre kan jag meddela att Toyboy numera är valack så du behöver inte undersöka vidare är jag rädd för. Väldigt synd då Toyen har ett fantastiskt psyke (träffat honom som 1,5-åring när vi hämtade en annan unghäst från uppfödaren) och verkligen borde fortsatt i avel, godkända papper eller ej. Förstår inte denna hysteri med att tvunget ha godkända hingstar/ston såvida man inte har ambitioner att avla/tävla och sälja dyrt.
Om jag kan klura ut hur detta fungerar lägger jag gärna in en bild på Tobashi (Tobbe).
 
Förstår inte denna hysteri med att tvunget ha godkända hingstar/ston såvida man inte har ambitioner att avla/tävla och sälja dyrt.

Kontroll på aveln har inte enbart med tävling att göra. Långt ifrån alla är bra på att bedöma sina avelsdjur objektivt. Med kontroll och stamböcker motverkar man att djur med exteriöra avvikelser som kan påverka hästens välbefinnande får för stort inflytande.

Därav "hysterin" - man vill ha hållbara hästar som är sunt byggda och inte för vidare eventuella defekter som kanske inte syns.
 
Hej!
Jag har köpt hingsten som föddes -15 och än så länge är jag helnöjd! Han har det bästa psyket jag någonsin erfarat - sagt av både veterinär och hovslagare samt mig själv, och är en mkt trevlig individ. Dessvärre kan jag meddela att Toyboy numera är valack så du behöver inte undersöka vidare är jag rädd för. Väldigt synd då Toyen har ett fantastiskt psyke (träffat honom som 1,5-åring när vi hämtade en annan unghäst från uppfödaren) och verkligen borde fortsatt i avel, godkända papper eller ej. Förstår inte denna hysteri med att tvunget ha godkända hingstar/ston såvida man inte har ambitioner att avla/tävla och sälja dyrt.
Om jag kan klura ut hur detta fungerar lägger jag gärna in en bild på Tobashi (Tobbe).

Jadu, hysteri kan man ju kalla det om man vill. Själv tycker jag att det är ett utmärkt kvalitetsmärke både veterinärt, exteriört, mentalt och även förmåga inom hopp/dressyr. Ska man avla (till skillnad från att producera hästar) så är det en nödvändighet IMHO. Det finns många hingstar med fantastiska psyken som är godkända
 
Kontroll på aveln har inte enbart med tävling att göra. Långt ifrån alla är bra på att bedöma sina avelsdjur objektivt. Med kontroll och stamböcker motverkar man att djur med exteriöra avvikelser som kan påverka hästens välbefinnande får för stort inflytande.

Därav "hysterin" - man vill ha hållbara hästar som är sunt byggda.

Och veterinära avvikelser
 
Jag menar inte att det är negativt med att ha kontroll inom aveln, det begriper ju gemene man att det måste finnas ett visst regelverk för att bibehålla god kvalitet. Vad jag menar att många skulle aldrig köpa en häst med en icke godkänd förälder för att det ska vara så himla tjusig stam, när de klanske kunnat fått en jättetrevlig häst i den "mindre värda". Att det första folk frågar mig är vilken stam min häst har. Även om jag förstår varför
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 889
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
556
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
Svar
19
· Visningar
3 867
Senast: Gabby_Ossi
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
379
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp